Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Toppade håret lite…

Jag hade tappat så mycket, det ser väldigt, väldigt tunt ut i benan och virvlarna.

Janne och jag åkte till Arninge en sväng idag. Vi började på El-Giganten där jag ville kolla på billiga gamla DVD-filmer och kolla på hårtrimmare.

I det väldigt magra filmutbudet gjorde jag några fynd i alla fall. Fyra Indiana Jonesfilmer, varav tre kostade 59 kr/st och den nyaste 149. Dom är riktigt bra och håller, ett fynd tycker jag själv.

Sen kollade jag på hårtrimmare och där var utbudet rätt stort. Jag föll för ett Philips grooming kit som kanske heter MicroBlade 7 in 1 för 499. Jag tycker det var ett ok pris. Om jag hade gått till frissan istället hade inte 500 kr räckt för en gång ens.

Efter det gick vi in i en sportaffär och jag letade efter mjukisbrallor, hittade och köpte. Därefter är man ju bara tvungen att gå in i en akvariebutik när man nästan är där redan… köpte en akvarieväxt som jag inte har, en som kan bli riktigt tät och snygg om man ser efter att toppa och plantera om med jämna mellanrum.

En kaffelatte och rostbiffsmörgås på fiket ovanpå ICA Kvantum, heter den väl) blev sista stoppet och sen åkte vi hem och laddade trimmaren 😀 Jag läste bruksanvisningen fast Janne tycker det är fusk. Där såg jag att trimmaren skulle laddas 10 timmar första gången… men det gick ju alldeles utmärkt att trimma huvudet efter bara någon timme 😉

Jag satte mig på badrumsgolvet med en liten spegel och en vass liten sax och satte igång med grovklippandet. Fast först tog jag en snygg tofs som jag satte ihop med ett hårband för att spara.

Sen var det bara att sätta igång. Janne fotade hela tiden, men fick lov att hjälpa mig baktill.

Det var riktigt kul att klippa på det sättet. Jag förstår mycket väl att ungar som får tag i en sax kan börja klippa sig själva 😉

Här ser jag ut som jag slagits med gräsklipparen och förlorat 😀

Efter jag fått av det mesta till ett par cm längd fick trimmaren visa vad den kunde. Jag började med att ställa in klipplängden på ca 2 cm, och minskade sen vartefter. Till sist körde jag med minirakaren och Janne fick hjälpa mig att raka baktill.

Det allra sista vi gjorde var att Janne rakade det sista med helt nya engångstvillingrakblad. Det känns riktigt, riktigt bra. Dels är känslan på huvudet så skön, men också det att jag tog befälet och gjorde någonting själv i stället för att apatiskt sitta och vänta på att allt trillar av själv.

december 19, 2009 - Posted by | sjuk

6 kommentarer »

  1. Nu är jag här Sonja och jag tycker att det var modigt och rätt beslut du tog. Jag förstår dig när jag ser vad långt hår du hade men det var rätt 🙂
    Kram

    Kommentar av CD | december 20, 2009 | Svara

    • Ja visst kändes det, innan jag bestämde mig att det var just nu jag skulle raka av det. Men när beslutet väl var taget var det lätt. Det var så tunt, så tunt.

      Kramar!

      Kommentar av sonjac | december 20, 2009 | Svara

  2. Kul att Janne fotade processen med klippandet. Jag tänkte på såna där tanter uppe i dalarna som gör smycken av hår, t.ex. örhängen. Om du har ditt sparat kan du ta rätt på en sån och skicka det och få något gjort av det. Jag gjorde örhängen när jag klippte mig kort en gång för länge sen och de brukar jag har till folkdräkt (jo, jag har en sån, dansar ju folkdans också ibland).

    Sen tycker jag att du gör rätt i att inte sitta och vänta utan göra saker. Kanske att du inte skulle ha tappat mer än att det blev tunnt, men å andra sidan så växer det ju ut igen. Jag lär få bli nästan snaggad själv när jag en dag väljer att ta ur dreadsen förresten. Din ”gräsklipparbild” är inte så dum den heller 🙂

    Om du vill se mycket på dvd och om du orkar med en liten utflykt får ni gärna komma över hit, ta en fika och låna lite rullar. Jag har ganska mycket film och det går bra att låna hem. Janne kan ju köra tillbaka med dem sen, eller så får ni komma båda och fika igen:) Jag är ju hemma för det mesta också och jag bakade lussekatter, så det finns lite gott hemma med. Säg bara till så att jag inte är och handlar eller något sånt, så är ni välkomna. (Jag har ju kater, men jag har för mig att ni inte är allergiska.)

    Kommentar av Anna | december 20, 2009 | Svara

    • Nej jag har slängt allt utom en längd som jag ska spara som minne, ett tag i alla fall.
      Men jag har sett sådana där hårsmycken, dom ser väldigt avancerade ut.

      Det hade lossnat så mycket så även om det slutat lossna precis då, och inte lossnat mer under de kommande behandlingarna så hade det inte fungerat. Det skulle bara se patetiskt ut tror jag. Det här känns helt rätt 😀

      Jag får se hur pass pigg jag är på utflykter. Åka en sväng till en affär i närheten är ok, då kan jag åka hem direkt när jag får för ont. Jag är extremt trött fortfarande också även om det kanske inte märks när jag bloggar.
      Men jag hör av mig när det känns bättre. Vi är i alla fall inte allergiska, någon av oss.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 20, 2009 | Svara

  3. Vad skönt att det känns så bra! 🙂 Det måste kännas tomt till en början kan jag tro, men du vänjer dig säkert fort.
    Janne får ju iaf mycket skoj att göra nu, nya typer av porträtt på dig! 🙂

    Kommentar av Anna (taiyo) | december 20, 2009 | Svara

    • Konstigt nog känns det inte tomt, men det beror nog på att jag tappat så mycket redan innan. Det som var kvar var så glest så en hästsvans av allt blev en tunn råttsvans.

      Janne är eld och lågor över att kunna fota coola porträtt. Han köpte tom ett mindre studioblixtset för att kunna få till bra ljussättning. Han har iofs pratat om studioblixtar tidigare, men inte kommit till skott.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 20, 2009 | Svara


Lämna en kommentar