Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

I förmiddags kl 11.45 somnade min Sonja in

Sonja är unik. Den nyfikenhet, den klokhet, den envishet och den sociala förmågan i form av lyhördhet, ärlighet och lojalitet som Sonja har är sällsynt att finna i en och samma person.

För mig har det varit en enorm förmån och väldigt lärorikt att få leva tillsammans med Sonja i drygt 7 år.

Den senaste tiden har jag helt och fullt supportat Sonja hemma. Sonjas och min önskan var att hon skulle kunna avsluta sin tid hemma i sitt hus tillsammans med mig. Vi har nu genomfört detta. Klockan 11.45 i förmiddags tog Sonja sitt sista andetag i lugn och ro utan smärta eller ångest i min famn.

För mig lever Sonja vidare. Hon kommer för evigt finnas vid min sida som en trygg och pålitlig vän.

Min sång till henne.

/Janne
Läs mer om Sonja på min blogg

mars 5, 2013 - Posted by | sjuk

34 kommentarer »

  1. Jag saknar ord Janne… Vilken låt och din omtanke för Sonja.
    Det glädjer mig. Kände väl inte Sonja direkt sådar. Men vi hade nåt gemensamt Cancer.
    Och vi kände varandra genom Nettan o Micke i Hjortqvarn.
    Var rädd om dig. Tankar hos dig.
    Hälsningar Kiki

    Kommentar av Kiki Janson | mars 5, 2013 | Svara

  2. Farväl min vän Sonja!
    Din kamp är slut och nu du får vila. Bland de vackraste änglarna sitter du nu och vakar över oss. Din livsglädje och kämparanda har varit enorm
    Vår vänskap blev kort men dessto större.
    Din cancersyster Ingela

    Kommentar av Ingela | mars 5, 2013 | Svara

  3. Glömmer aldrig din Sonja. Varje gång som jag tittar på de ”blue pearl räkor” som jag odlat för att hon skulle få tänker jag på henne. Hon var en helt unik kvinna! En sån tur vi hade som fick finnas i hennes alltför korta liv! Styrkekramar till dig Janne! Hon fattas oss!

    Kommentar av Eva Ehrnström | mars 5, 2013 | Svara

    • Sonja ser allt positivt. När jag sa att det är synd att vi inte får mer tid tillsammans vänder hon på steken.
      Tänk så bra det var att vi överhuvudtaget träffades🙂

      Kommentar av Janne Arleklint Cygnel | mars 5, 2013 | Svara

  4. Beklagar…jag kommer att sakna hennes inlägg här på bloggen…de var inspirerande och alltid med sån glädje i sitt innehåll…duktig på att skriva och med underbara bilder…räkorna kommer jag att minnas med ett leende på läpparna…ta hand om dig nu…

    Kommentar av Steffe | mars 5, 2013 | Svara

    • Tack Steffe!
      Tänk på att Sonjas bilder och texter lever kvar, precis som Sonja i våra minnen.

      Kommentar av Janne Arleklint Cygnel | mars 5, 2013 | Svara

  5. Läser. Minns Sonja. Tänker på dig Janne.

    Kommentar av Anders Wånell | mars 5, 2013 | Svara

  6. Vila i Frid, Sonja… Tack för att vi fick lära känna dig och dina fantastiska egenskaper som människa… Å räkor är faktiskt coola…😉

    /Oscar & Packi

    Kommentar av Oscar | mars 5, 2013 | Svara

  7. Det är med tungt hjärta jag läser att Sonja inte längre finns kvar bland oss levande.
    Men det är som du säger hon kommer att finnas med oss ändå.
    För mig var hon en mycket kunnig lokförarkollega, ett stöd i akvariestiken och en stor, stor inspiration när det gäller fotografering.
    Jag vet att hon kommer att bli mycket saknad på arbetet på pendeln. Många har frågat om jag läst något nytt i bloggen. Om Sonja är på bättringsvägen. Vi har ju hoppats på att Sonja skulle komma tillbaka. Nu kan jag hänvisa mina kollegor till dina fina ord om din fru. Det var mycket kärleksfullt och vackert skrivet, en sån fin handling i en så svår stund.
    Farväl Sonja!

    Kommentar av Linda Helsing | mars 5, 2013 | Svara

  8. Jag kommer aldrig att glömma dig Sonja. Du har inspirerat mig och kommer att vara en ledstjärna i både glädje och sorg. Du har gett så många kraft och din generositet under din sjukdomstid har varit ofattbar. Jag kommer att sakna dig och dina ord. Det är så skönt att höra att du fick ett gott slut hemma i din mans famn.
    Mina tankar är hos dig Sonja och hos din man Janne!
    Kram från Mia.

    Kommentar av Mia Trankell | mars 5, 2013 | Svara

  9. Jag saknar ord… Vi kände inte direkt, men jag läste Din blogg… många gånger fick hjälp och inspiration… Du var en förbered…
    Kommer att sakna Dig Sonja…
    /Halina

    Kommentar av Halina | mars 6, 2013 | Svara

  10. Jag har följt Sonjas blogg och funnit mycket stor inspiration i alla intressanta inlägg och suveräna foton och jag har hela tiden hoppats innerligt att Sonja skulle vinna över sjukdomen. Har hållit tummarna så hårt.
    Många varma styrkekramar till dig Janne.

    Kommentar av Mian | mars 6, 2013 | Svara

  11. Vila i frid Sonja, från dina gamla grannar i Kårsta.

    Kommentar av Per-Everth | mars 6, 2013 | Svara

  12. Tack för alla ljusa stunder och långa promenader
    Tack för alla samtal och alla skratt
    Tack för alla sena kvällar och nätter
    Tack för din påhittighet, pålitlighet och din styrka
    Tack för alla roliga och fina minnen
    Bilden av dig kommer alltid att finnas kvar och du lever kvar i våra hjärtan

    Sov gott min vän.

    Kommentar av Kaffe-Jocke | mars 6, 2013 | Svara

  13. Sonja och kommer alltid att finnas med mig.

    Kommentar av Per | mars 6, 2013 | Svara

  14. Det finns inte ord för detta, en stor kram till dig Janne.

    Kommentar av kolarlotta | mars 6, 2013 | Svara

  15. Har läst om och om och om igen…., ibland känns ord så otroligt fattiga!

    Mina varmaste kramar!

    Kommentar av Tammy | mars 6, 2013 | Svara

  16. Vila i frid, Sonja. F d god kollega på RB och fin bloggkompis. Nu är din tuffa kamp mot sjukdomen över, men du har nog redan hittat något sätt att utöva dina många intressen där du är nu.

    Kommentar av Staffan H | mars 6, 2013 | Svara

  17. Vila i frid Sonja. Du var en person som gav oss andra styrka och du var en god och mycket kunnig kollega. Din blogg har under din kamp mot cancern gett oss andra kraft att möta livet som det är.

    Kommentar av Birgitta Undin | mars 6, 2013 | Svara

  18. Så himla sorgligt! Vila i frid, Sonja.

    Kommentar av Johan H | mars 6, 2013 | Svara

  19. Skrev på Jannes blogg, men lägger hit några ord också. Det har varit en tuff tid att läsa den här bloggen, att förstå hur Sonja gradvis blivit sämre. Dock givetvis inte tillnärmelsevis lika tufft som för dig Janne, som har stått vid sidan av, hjälpande, men ändå hjälplös. Du gjorde ändå det finaste på alla sätt. Jag är säker på att Sonja kommer att vara med dig även framöver, i minnen, bilder, resor, vänner, men också när du minst anar det. Sonja skrev lite kommentarer när vi spelade på telefonen, men det var små skämt och kommentarer om nyheterna, aldrig något om att hon inte mådde bra. För tre dagar sedan slutade hon bara spela … Det kanske sammanfattar henne, att hon aldrig skulle beklaga sig, utan behöll sin integritet. För hon delade ju gärna med sig av annat, som tips när vi fotade. Ja fy fan, Janne, jag förlorade min mamma till samma sjukdom och har nog fortfarande inte riktigt fattat det. Ta hand om dig!

    Kommentar av Anna OD-Foto | mars 6, 2013 | Svara

  20. Jag och Sonja uppskattar all er omtanke. Ursäkta mig om jag inte hinner moderera alla kommentarer omedelbart. Sonja vill ha sin blogg modererad.

    /Janne i Sonjas namn

    Kommentar av sonjac | mars 6, 2013 | Svara

  21. Vila i frid Sonja och jag lovar det finns fåglar och blommor och härliga landskap däruppe där du är nu så du kommer få det härligt där du är nu.

    Janne, vilken lycka för Sonja, att hon hade dig. Din hjälp och ditt supportande under hennes sjukdom har jag beundrat!

    En stor tröstkram till dig!

    Hälsningar
    Agnetha

    Kommentar av nikonetha | mars 7, 2013 | Svara

  22. Oj! Vad kan jag säga känner inte er än via era bloggar. Men alltid funnit det intressant att besöka er. Blir helt ställd och tom när jag läser att hon inte finns bland oss längre. Mina tankar finns hos dig/er.
    Så ledsen att Sonja en sån kämpe inte kunde vinna över sjukdommen, så sorgligt… har inte mer ord nu. Vila i frid!
    En stor tröst kram!
    /Christer K

    Kommentar av Christer K | mars 7, 2013 | Svara

  23. Hej då Sonja och tack för allt! Det blir tomt utan dig fast vi inte har setts live sen snartsjuåringen var bebis. Jag är glad över att ha träffat en sån cool, rolig o trevlig människa och, trots en del muttrande, tacksam att du lurade ner mig i hoyaträsket.

    oundvikligen,dag för dag
    närmar sig uppbrottet
    jord skall vi alla bli.
    ha det så bra,
    du som gått före!
    hälsa världsaltet från oss
    må vila o frid omsluta dig!
    (Eeva Kilpi)

    Kommentar av mariasbokliv | mars 8, 2013 | Svara

  24. Vad tråkigt Janne. Jag beklagar verkligen!!! Samtidigt är jag glad att jag fick träffa er båda i Vårgårda 2011. Ni var så positiva och glada båda två. Det minnet behåller jag.

    Kommentar av Mats | mars 12, 2013 | Svara

  25. Beklagar denna tråkiga händelse Janne.

    Kommentar av Lars-Göran Abrahamsson | mars 12, 2013 | Svara

  26. Jag beklagar Janne men jag vet att du har gjort allt vad du kunnat för henne. Jag kommer minnas Sonja som en väldigt glad och positiv människa så vila i frid Sonja.

    Kommentar av Magnus Persson | mars 13, 2013 | Svara

  27. Ååh vad tråkigt! Vila i frid Sonja.

    Kommentar av jukkalausmaa | mars 14, 2013 | Svara

  28. Jag träffade Sonja några gånger för ett antal år sen. Jag lärde mig massor av henne och trivdes i hennes sällskap.
    Jag bor i Vallentuna också så jag åker till minneslunden och ”hälsar på”.
    All styrka till dig Janne! Vi har aldrig träffats men jag skickar ändå styrkekramar i sorgen.❤

    Kommentar av miiaoo | april 8, 2013 | Svara


Kommentera

