Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Senapssill

Den godaste senapssillen gjorde jag igår, sjuuukt god blev den. Jag kunde ju inte låta bli att slicka lite på skeden jag blandat ihop den med, och i morse kom straffet, jag kräktes. Men det var faktiskt värt det.

Receptet hittade jag på Icas sida, men jag bytte ut en senapssort. Det är lite lustigt för jag har aldrig gillat senap något vidare, men Janne gillar verkligen senapssill så då ville jag prova att göra själv.
Inläggningen blir riktigt cremig och söt, inte alls stark, bara god. Så här kommer receptet.

Senapssill

1-2 fpk ABBAs 5-min inläggningssill (420 gr).
1dl vanlig senap
1dl Apotekets senap (eller Skånsk senap). Tog Apotekets till denna.
1 1/2 dl brun farin
2 tsk vitvinsvinäger
1 dl neutral olja
1 dl hackad dill
1 dl finhackad purjo
Salt och peppar

Skär sillen i mindre bitar, låt rinna av. Blanda senap, farin och vinäger i en bunke. Vispa droppvis ner oljan. Rör i dillen och purjon. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner sillen i såsen.

Bästa senapssillen, jag kommer aldrig att köpa en färdig senapssill mer, inte när jag kan bjuda på denna.

december 16, 2012 - Posted by | mattips, recept

2 kommentarer »

  1. ”…slicka lite på skeden…/…i morse kom straffet, jag kräktes…”
    Av allt skit å elände som man läser att människor drabbas av, så tycker jag detta vara fanimig bland det absolut värsta! Att inte kunna ha möjlighet att längre äta/dricka via munnen, om än så lite, utan att magen returnerar intaget… ofattbart! Gud e god… Jo tjenare!!!!!

    Lider med dig men gläds samtidigt av din positiva syn på vardagen. Nobelprisvarning här…..😉

    Fridens
    Oscar

    Kommentar av Oscar | december 18, 2012 | Svara


Kommentera

