Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Elinchrom D-Lite 2

Janne fick ett ryck efter en tids funderande, åkte in till Scandinavian Photo och kom hem med ett litet studioblixtpaket. Sen ställde han upp grejerna och vi testade lite porträtt. Här är två på Janne som jag tog med mitt kamerahus, D300, och en av hans gluggar, 24-70/2,8. Det var ju riktigt, riktigt kul. Vi måste fundera ut någonting som kan fungera som bakgrund om man vill ta mörkare bilder. På den här första är en av de två softboxarna bakgrund och ger motljus i håret.

På den nedre sitter Janne mellan softboxarna, rätt längt fram. Jag gillar ofta lite mörkare bilder och tycker den blev riktigt intressant. Men bakgrunden som är en altandörr, är inte så bra.

Janne fotade mig med peruken och några bilder som ska visa hur tunnhårig jag blivit på 2-3 dagar. Jag lägger upp några av dom i nästa inlägg.

december 18, 2009 - Posted by | porträtt, prylar

4 kommentarer »

  1. Fina studiobilder Sonja!! Särskilt den undre gillar jag. Störs inte alls av bakgrunden då den ju är lugn och inget som påkallar uppmärksamhet från modellen. Ser fram emot fler såna bilder från dig!! 🙂

    Kram!

    Ps Önskar en GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR! Vi åker upp till Hälsingland i morgon bitti och det tar väl ca 6 timmar, beroende på väder, trafik, vägen…

    Kommentar av Malin H | december 18, 2009 | Svara

    • Tack Malin. Det var ju hur kul som helst att prova olika idéer med ljuset. Det kommer att bli fler, det kan jag lova 😉

      Lova att ni kör försiktigt i morgon, jag tror det är besvärligt väglag.

      Jag ska skicka en hälsning i din blogg nu 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2009 | Svara

  2. Åh vad kul!

    Ett sådant studioblixtpaket skaffade jag förra sommaren och har haft hur kul somhelst med det. ”Bokstöden” respektive ”tandborstserien” är fotograferade i min hemstudio med de blixtarnas hjälp. Jag har köpt till ytterligare en D-Lite 2 plus reflektor med klaffset, reflexskärmar och paraplyer bara för att det är så dj-a kul att jobba i studio. De sistnämnda bilderna tog jag med ett svart tyg som bakgrund, annars brukar jag använda grå pappersbakgrund på rulle. Inte det mest praktiska att transportera hem eller ha hemma, men en verklig allround-bakgrund. Sätt lagom mängd ljus på den och den är grå, belys eller överexponera den och den blir ljusare ända till vitt eller strunta i att belysa den och den blir mörkare. Helt utan ljus blir den svart. Mycket flexibelt och användbart. Jag hoppas och tror att ni kommer att ha mycket glädje och nytta av den utrustningen. 😀

    Kram
    Staffan

    Kommentar av Staffan H | december 22, 2009 | Svara

    • Åh är det sådana du använder. Jag har funderat lite på dina bilder, att ljuset är så fantastiskt.
      Bakgrund på rulle, jag det har dom ju i riktiga studios. Men det tar mycket plats. Mmm… vi ska fundera ett varv till på bakgrunden.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 22, 2009 | Svara


Kommentera

