Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Mina snygga räkor

Det var ett tag sedan jag fotade på mina snyggaste räkor. De fick byta akvarium till ett mycket större och verkar trivas bra med det.

Dom här två kallas Crystal red och Black crystal. Det är samma räka egentligen men den röda saknar svart pigment (som är dominant). Den svarta kan ge röda yngel, den kan ha dolda röda anlag och om den paras med en svart med röda anlag eller en röd kan den få röda yngel. Medan den röda aldrig får svarta yngel om den blir parad med en röd hane för hade den haft svarta anlag hade den varit svart själv.

Annars så har jag varit ute i skogen och letat efter svamp… utan kameran. Trattkantarellerna börjar komma nu, jag hittade väl 2-3 liter någonting.

Det var så att jag jobbade natt i natt. Jag var jour. Men det var lugnt så jag kunde sova hela jourtiden och komma hem helt utsövd 🙂 Perfekt… och i morgon är jag ledig hela dagen.

september 16, 2008 - Posted by | akvaristik, ditt och datt | ,

4 kommentarer »

  1. Ja, dom är snygga!! Har aldrig sett nåt liknande innan! 😉

    //M

    Kommentar av Malin | september 19, 2008 | Svara

  2. Dom är väldigt charmiga faktiskt, och trevliga. Inte så stora, ca 3-3,5 cm som mest och käkar allt möjligt, speciella räkpelletsar, fiskfoder alger mm. Men dom vill inte ha för hårt vatten.

    Kommentar av sonjac | september 19, 2008 | Svara

  3. Hejsan! Tänkte höra om jag får låna din super snygga bild till min hemsida (temporärt tills jag lyckas ta ett foto på mina räkor) Mvh Andreas

    Kommentar av Andreas | september 29, 2013 | Svara

    • Tyvärr har Sonja gått bort, men jag vet att Sonja gärna lånar ut sina bilder under förutsättning att hon tillfrågas och att det tydligt anges att hon är fotografen.

      /Janne (änkling efter Sonja)

      Kommentar av sonjac | november 11, 2013 | Svara


Kommentera

