Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

MR-röntgen igår

Igår var jag och Janne in till KS igen, den här gången skulle jag få en Magnetröntgen.

Det var lite jobbigt och rätt tråkigt. Jag skulle ligga helt stilla på en smal, lite skålformad brits som sköts in i en ljus tunnel som dånade, smällde och klickade. Jag fick en spruta i ena låret för att tarmarna skulle vara stilla, och en sådan där ingång på handryggen där kontrastvätska sprutades in efter halva tiden.

Men personalen var som vanligt helt underbar. Jag fick även hörlurar på huvudet och en larmknapp i ena handen. I hörlurarna fick jag något kasst radioprogram som jag iofs hade kunnat bett om att få en annan kanal, men jag orkade inte strula med det 😉

Bilderna togs i serier om ca 5 min i taget. Sen blev det kortare uppehåll medan personalen kollade att jag legat still så att bilderna blev skarpa. Blir dom inte det så tas serien om.

Det här tog ca 30 min och jag har dels lite biverkningar av en av mina cellgifter, Taxolet, så jag har krypningar under fötterna och i en del fingertoppar. Det gjorde ju att det var omöjligt att ligga helt still med fötterna i 30 min. Dels håller jag alltid på att vifta med tårna ändå, och det är inte bättre när de kryper i fötterna 😉

Men iofs var det ju inte tårna som skulle röntgas så även om jag viftade lite på tårna så behövde vi inte göra om någon bildserie.

En serie var lite roligare än de andra. Då togs en bild varje gång jag andades ut… gissa om jag andades rätt fort mot slutet för att få slut på det någon gång 😀

När allt var klart äkte Janne och jag och åt på en lunchrestaurang i Täby Kyrkby, och sen blev jag så otroligt trött. Janne skjutsade hem mig, jag gick direkt till sängen och drog ett överkast över mig och somnade. Då var klockan ca 15 och jag låg nog i sängen nästan hela em/kvällen/natten. Gick bara upp och åt lite till senare och låg och läste en stund. Konstigt att jag blev så trött, jag var illamående också. Jag tror nu inte att det här egentligen berodde på magnetröntgen utan mer på att jag mår lite sämre efter tredje gången cellgifter.

Idag ska jag in på skiktröntgen, det har jag gjort en gång och det går bra mycket fortare. Det är bara det att man ska dricka någon dryg lite vatten under drygt en timme för att fylla tarmen med vatten. Gissa om man blir pinknödigt. Man bör inte gå på toa sista halvtimmen eller vad det var. Men måste man så måste man. Det är inte så att bilderna tas om för man gått på toa innan.

Det som är skumt med skiktröngen är den kontrastvätska man får insprutad. Det är inte samma som i magnetröntgen utan här får man konstiga biverkningar som att man blir varm och det känns precis som man kissar på sig, men det gör man inte.

Bilden visar hur jag kom på att man kan använda en sjal innomhus om det är kallt om huvudet. Sjalen är hopvikt som en trekant, sen har jag vikt en kant framtill, lägger kanten överpannan, snibben över huvudet och tar en grov hårsnodd som jag drar ihop allt nacken med så det blir som en lång tygperuk. Man behöver inte dra upp allt när man tar av sjalen utan är man lite försiktig funkar den som en slags mössa med snodden baktill.

januari 26, 2010 - Posted by | sjuk

15 kommentarer »

  1. Hej Sonja, oh jag älskar grönt…av någon anledning har jag alltid gillat den färgen.
    Du ska veta att jag följer både din och Jannes blogg för att se hur det är med dig. Ock stort tack för besöket på min hemsida.
    Jag har sett bilderna på Janne som munk…..ja jag vet inte, jag tror inte han uppfyller kraven, eller?
    Här i Jokkmokk stundar snart Jokkmokks Marknad, vi räknar ju året …före och efter marknaden……….det lär ju vara världens äldsta marknad!
    Jag är faktiskt ledig fram till Lördag 15.30, så jag kommer att försöka fota en hel del. På Lördagen ska jag ställa ut valpen, det ska bli spännande…..vi har alltid utställning på marknadslördagen nere i ridhuset. Det är skällande fågelhundar, finsk spets och norrbottensspets.

    MVH / Gunilla

    Kommentar av falkkvinnan53 | januari 26, 2010 | Svara

    • Hejsan!
      Jo jag kikar in på din hemsida då och då. Jag hade inte kommit på hur jag skulle kommentera en enskild bild förut, slött av mig att inte kolla bättre 😉

      Det är så trevligt att se dina bilder där uppifrån, det kan inte hjälpas, en plats man själv varit på är mer intressant att se bilder från. Speciellt vid andra årstider än man själv sett med egna ögon.
      Och jag blir mer och mer nyfiken på er stuga.

      Jag såg ju dina bilder på den lilla utterfamiljen, enormt trevligt.
      Jag och Janne var med några fotointresserade till Norges blåsigaste plats för några höstar sedan. Vi skulle fota höststormar vid Kräkenes fyr, där vi bodde i huset bredvid själva fyren. Tror du inte det blev stiltje, varmt och den vackraste hösthelgen på väldigt länge just då vi var där. Men… jag fick se samma syn som du, en liten utterfamilj bestående av hona och två halvstora ungar. Kameran hade jag lämnat för jag skulle bara hoppa omkring på de stora lättklättrade stenarna… lite surt, men jag glömmer aldrig synen då de skuttade iväg med den där bågformade galoppen.

      Jokkmokks marknad skulle vara väldigt trevligt att någon gång få uppleva.
      Hoppas det går bra för valpen, jag ska hålla tummarna 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 26, 2010 | Svara

  2. Fan det där är ju skitsnyggt jö…och fin , härlig grön färg…det passar dig alldeles utmärkt!!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | januari 26, 2010 | Svara

    • Åh tack ska du ha Steffe, vad glad jag blir 😀
      På ett sätt så känns det lite som om jag hade mitt hår i en lång hästsvans ner på ryggen.

      Kommentar av sonjac | januari 26, 2010 | Svara

  3. vilken snygg sjal!

    Kommentar av MariaH | januari 26, 2010 | Svara

    • Tack Maria, hittade den i en butik i Vallentuna C. Första gången jag hittar någonting i klädväg där nere 😉

      Kommentar av sonjac | januari 27, 2010 | Svara

  4. Snygg sjal, och färg! Gissa om grönt är favoritfärgen (kommer du ihåg mina gröna innerdörrar ;o) Bara en kristallkula som fattas så kan du dryga ut sjukpenningen med lite spå-jobb!

    Kommentar av Ulla | januari 27, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Bra tips Ulla 😀

      Kommentar av sonjac | januari 27, 2010 | Svara

  5. Du klär i grönt, den saken är klar.

    Din blogg är en länk till flera världar jag inte har mycket kunskap om som till exempel akvarievärlden, Island och naturfotovärlden och nu även sjukhusvärlden. Alltid sakligt och intressant skrivet.

    Keep swinging!

    Kram
    Staffan

    Kommentar av Staffan H | januari 28, 2010 | Svara

    • Vad kul att du också spontant säger att jag klär i grönt, det är en färg jag gillar men jag har väl inte tänkt speciellt att jag också passar i den.
      Du är den tredje nu som tycker det.

      Det är intressant med möten mellan människor och beröringspunkter. Jag har rätt många och spridda intressen, kan lite, lite om rätt mycket helt olika saker. Det är väldigt praktiskt och är någonting jag har stor nytta av i t ex jobbet där det finns så olika människor. Jag brukar oftast hitta någonting jag kan prata med människor om även om det är väldigt olika människor jag träffar.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 28, 2010 | Svara

  6. Fin profilbild 🙂 På något sätt påminner den om Vemeers ”Flicka med pärlörhänge”, kan inte sätta fingret direkt på vad det är som gör det…

    (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Johannes_Vermeer_(1632-1675)_-_The_Girl_With_The_Pearl_Earring_(1665).jpg)

    Kommentar av Lisa | januari 28, 2010 | Svara

    • Länken fungerar inte för mig, men jag vet vilken tavla du menar. Kanske är det för jag har ett örhänge som syns, om än inte lika framträdande som hennes stora pärla, och så huvudduken. Hon har något blått tygstycke virat som en turban runt håret. Rolig liknelse 🙂

      Kommentar av sonjac | januari 29, 2010 | Svara

  7. Hej Sonja.. vill också säga att du passar i grönt. 😀 Snygg sjal och fiffigt arrangemang av den. I det där ljuset ser du lugn och harmonisk ut 🙂 trots allt..

    Många kramar..

    Kommentar av CD | januari 29, 2010 | Svara

    • Tack vad gullig du är. Jag får nog ta och skaffa mer gröna kläder tror jag 😉
      Jag är lugn och harmonisk, vi får se hur det känns efter läkarbesöket på onsdag. Blir det dåliga nyheter kanske jag blir lite deppig, men jag hoppas hon har något bra att berätta 😀

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | januari 29, 2010 | Svara

  8. […] Sonja röntgades på grund av sin cancer. Jag följde med henne många, många gånger. […]

    Pingback av Idag fick jag utså samma magnetröntgen som Sonja med tiden blev van vid… | JANNE CYGNEL - Arleklint Photography | oktober 14, 2013 | Svara


Kommentera

