Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

God Jul önskas alla ”bloggspioner” ;-D

Julafton idag, jag önskar alla en riktigt God Jul. Janne och jag ska försöka ta oss till min mamma ett tag i em då jag är klar med glykosdroppet.

Jag har inte mått så väldigt bra sista tiden. Men hankar mig fram ändå med hjälp av olika smärtstillande sprutor och tabletter. Det fungerar rätt bra ändå.

Janne och jag pratade om att göra lite pepparkakor, Janne ville göra ett fint hus, vårat hus, av pepparkaksdeg. Vi åkte iväg och letade efter färdig deg men hittade ingen. Den var ju slut.
Jag tänkte först att då struntar vi i det, men sen kollade jag lite på hur man egentligen gör egen pepparkaksdeg. Det såg ju inte alls svårt ut, och jag hade ju alla ingredienser hemma.
Jag bestämde mig för att göra det efter ett känt recept som Anna Bergenström skapat. Eksta pepparkaksdeg heter den och Anna är ju så grymt duktig så hon fortsätter arbeta med sina recept. Nu har hon ändrat lite pga mjölet inte är likadant med samma bakegenskaper som tidigare.

Det blev en kanonfin deg, som även fungerar att bygga hus med nu för tiden. Jag ska lägga ut receptet på den senare.
Janne byggde att så fint hus och jag gjorde en massa ”vanliga” med mina formar. Som t ex lejon, giraffer, elefanter, sälar, björnar, kameler och katter. Konstigt nog saknas hälften, bl a fladdermöss, kamera, gubbe, gumma och gran, plus olika stora hjärtan och stjärnor.
Sen prydde jag dom med kristyr i olika färger. Dom blev väldigt fina, och degen gick ju att kavla ut lövtunnt.
Nu har jag fortfarande kvar en del deg i kylen, kanske 400 gr.

Igår så gjorde jag lite Skånsk senap till Janne också. Jag lägger ut receptet på den också lite senare. Det är väl ingen julsenap direkt, men Janne tyckte att den fungerade till skinkan. Den blev rätt stark, tyckte Janne, med en spännande smaksättning av pepparrot och ingefära. Receptet har Tareq Taylor i programmet Trädgårdsonsdag hittat på i somras/höstas. Den var väldigt lättgjord. Jag har aldrig gjort senap själv tidigare, trodde ju det var väldigt krångligt.

Och nu kom två fina steglitser till våran fågelmatning på baksidan av huset. Första gången dom syns till i år. Vilka underbart vackra fåglar det är.

december 24, 2012 - Posted by | ditt och datt, sjuk

9 kommentarer »

  1. Hoppas få se det fina pepparkakshuset på bild! God Jul till dej Sonja och till Janne! *kramar om* /Iréne

    Kommentar av Iréne Södergren | december 24, 2012 | Svara

    • Tack Irene. Janne har bilder på huset i sin blogg, och en jämförande bild på vårt riktiga hus.
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 24, 2012 | Svara

  2. God jul! Måste vara det där med mjölet som gjorde att mitt gamla pepparkaksdegsrecept fungerade mindre bra när jag dammade av det i år.Kramar!

    Kommentar av mariasbokliv | december 24, 2012 | Svara

    • Jag har lagt upp Annas moddade Ekstarecept nu, så gör du den får du en välsmakande och lättarbetad deg som går att kavla hur tunn som helst om man vill. Den var väldigt lätt att göra.
      Kramar från Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 25, 2012 | Svara

      • tack! Ska spara till nästa jul. Min blev sprickig när man försökte kavla den

        Kommentar av mariasbokliv | december 25, 2012

  3. God Jul till både dig och Janne. Sköt om er.

    Kramar
    Kjell

    Kommentar av Kjell Fohrman | december 24, 2012 | Svara

    • Julkramar tillbaks från Janne och mig!

      Kommentar av sonjac | december 25, 2012 | Svara

  4. Önskar er båda en riktigt God Jul
    Kramar från ett regnigt och snöfritt Halmstad
    Guy och Etelka

    Kommentar av balzanii | december 25, 2012 | Svara

    • Oj har ni snöfritt nu, här har inget smält sedan det började snöa i november. Det är väldigt juligt och vackert ute och fåglarna äter massvis med frön och äpplen.
      Många julkramar tillbaks till er båda från Janne och mig!

      Kommentar av sonjac | december 25, 2012 | Svara


Kommentera

