Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Sillrecept kommer i nästa inlägg

Ja nu har jag slarvat grymt med att uppdatera bloggen. Det är sisådär. Janne är ledig väldigt mycket nu i jul, från i fredags till början på jan, det känns väldigt trevligt för då kan jag skämma bort honom med god mat och annat.

När det gäller hur jag mår så håller min läkare på ASiH och jag på att få till smärtstillande så det hamnar på en bra nivå. Jag har morfinplåster som en bra grund. Dom byter jag själv var tredje dag. Sen har jag ett medel som heter Buscopan som är kramplösande och smärtstillande på tarmarna där maxdosen är fem om dagen. Jag får färdigfyllda sprutor som jag tar själv, subcutant under huden bara. Dom är väldigt effektiva, och snabbverkande.

Som komplement när jag får smärttoppar har jag två olika medel som jag testar, Oxynorm och Abstral. OxyNormen är sprutor som jag tar på samma sätt som Buscopanet och Abstral är en liten tablett som läggs under tungan och tas upp av munslemhinnan.

Med de här tabletterna och sprutorna är jag ganska smärtfri och kan pyssla hemma med mina två miniakvarier, laga smarrig mat, läsa, spela WF och chatta med vänner. Spelar mycket datorspel också, Sims.

jag har tyvärr blivit av med min snälla handläggare på Försäkringskassan. Jag hade henne väldigt länge och kände mig ganska trygg med henne. Nu har hon slutat för ett tag sedan och jag har redan haft två anonyma människor. Den senaste skickade ett sådant där hotbrev som handlade om att kan man inte jobba ska man gå till arbetsförmedlingen och inte vara sjukskriven utan arbetslös. Bläääää för dom!!!!

Jag går på behandling en gång i veckan med uppehåll var fjärde gång. Men nu blir det juluppehåll och i början på jan ska jag träffa min läkare på Radiumhemmet för en utvärdering.

december 16, 2012 - Posted by | Janne, sims, sjuk

18 kommentarer »

  1. Fy för anonyma handläggare på FK!!! Borde vara förbjudet att skicka ut brev sådär utan att ha träffat den drabbade på ngt sätt!!! Du kan väl ta med dig droppställningen och uppsöka henne på kontoret!! Man undrar om de är helt borta från verkligheten !!!
    Arbetslös!!! Vi vill inget hellre än att vara friska o kunna gå till det jobb vi faktiskt har!!
    Drabbade av dödshotande sjukdom är vi !!
    Kram till dig!!! Och kämpa vidare fantastiska du!!!

    Kommentar av Ingela | december 16, 2012 | Svara

    • Tack Ingela, ja vill hon träffa mig måste hon åka hem till mig, jag orkar inte ta mig någonstans. Och det blir ju extra krångligt med droppställningen, det är sant.

      Krm Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2012 | Svara

  2. Vissa av Försäkringskassans handläggare är ta mig tusan inte riktigt kloka!
    Hoppas att du får en dräglig jul. Jag är så imponerad av hur du kämpar på.
    Kram.

    Kommentar av Mian | december 16, 2012 | Svara

    • Ja jag är lite ledsen att hon jag hade tidigare slutade. Henne kände jag att jag nog kunde lita lite på. Den här nya har inte ingett något förtroende precis.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2012 | Svara

  3. Hej Sonja,
    Tråkigt att höra att du haft krångel med Försäkringskassan. Jag har hela tiden själv haft en vädigt bra och förstående handläggare på Försäkringskassan – sannolikt en person som jobbat länge på Försäkringskassan och fått lite skinn på näsan och klarar av att säga ifrån när hennes chefer och politiker pressar på dom. Tyvärr klarar inte de unga som börjar jobba där av detta utan de känner sig tvingade att ställa till med ett helvete för de som redan är sjuka och det är väl sådana du har råkat ut för nu.
    Ha det i alla fall så bra nu under julhelgen och hälsa Janne. Tack för silltipsen.
    Kram
    Kjell

    Kommentar av Kjell Fohrman | december 16, 2012 | Svara

    • Jag har inte haft krångel, än. Vi får se vad som händer. Men det känns inte lovande på något sätt när hon skickade dom där pappren. Vill hon ha ett möte måste hon ta det hos mig, jag kan inte åka iväg med droppställningen. Om jag inte åker ambulans, det skulle kanske funka.
      Janne hälsar tillbaks.
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2012 | Svara

  4. Försäkringskassan är inte kloka i huvudet på ren svenska. Du borde gå till dem så som du är och fråga om du ska gå och söka jobb med droppställningen och venporten tycker jag. Men tyvärr ska man ju vara frisk för att orka vara sjuk i dagens elaka samhälle, har ju fått min beskärda del också när ryggen pajade, så jag vet. Hoppas du har en bra läkare som kan skriva tillbaka och tala om för dem att de måste skärpa sig. Låter skönt med ert jullov annars, hoppas ni kan fota lite nu när det är snö, jag har sett så fina isdroppar på buskarna här på tomten, så jag ska ut med makrot och stativet och belysa dem tror jag. Tack för sillrecepten också, jag gillar inte vanlig inlagd sill, men däremot gillar jag senapssill och sherrysillen låter som något jag ska testa också! Ha en skön och vilsam jul och hälsa Janne.
    /Anna
    PS Jag spelar också WF, heter duhhh33 om du är intresserad av ett ta ett parti. Är nybörjare på telefonspel än, men det gör mig inget att förlora, det är skoj ändå. Och det gör mig inget om du inte orkar fullfölja ett parti, jag hinner inte alltid heller, men tar man det inte så blodigt allvarligt är det ju bara att börja om igen!

    Kommentar av Anna | december 16, 2012 | Svara

    • Hejsan! Hur har det gått med boken då? Kul om du hittar en favoritsill, senapssillen är väldigt cremig och söt, inte alls ättiksstark. Det blir en riktigt trevlig sill.

      Jag orkar inte riktigt fota längre, kameran känns så tung.

      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2012 | Svara

      • Det går bra med boken. Jag har inte hunnit marknadsföra så mycket, men det jag har hunnit har gått bra, tack! Hör av dig på WF om du vill, som sagt, jag spelar bara på skoj ändå, så om du inte orkar fullfölja ett parti så gör det inget alls.

        Jag har skickat sillrecepten till min pappa, så får vi se om han överraskar på julafton, eller säger att jag får göra och ta med istället, vet inte hur han vill ha det🙂 Jag har ett annat senapssillrecept också, kan lägga upp det i en kommentar om jag hittar den, så får du ett till!

        Vet du, skaffa en bra liten kamera! Jag har en kompis som aldrig haft råd med systemkamera, men hon tar superfina bilder ändå, men en kompaktkamera som har A och S-läge, samt manuell inställning. Då kommer man åt skärpedjup en del ändå. Inte som en ”riktig” kamera förstås, men mycket handlar ju ändå om att kunna se kompositionen och det kan du ju! Förutom riktig makro så kan man få riktigt fina bilder med en liten lätt kamera också, och man kan ta dokumentärbilder med den förstås, till din blogg.

        Hälsa Janne!

        Kommentar av Anna | december 19, 2012

      • Jo jag vet, min ”bästa” bild tog jag med en halvavancerad kompaktkamera. Jag kommer aldrig att få till en bättre med systemkameran. Det var den med en pytteliten fisk som skulle sluka en mygglarv, bägge skarpa, snygga färger, bra skärpedjup osv. Jag vann en akvariefototävling med den.

        Kommentar av sonjac | december 20, 2012

  5. Spännade sillrecept det där, försökte göra senapssill förra året men lyckades inget vidare. Kanske vågar mig på ett nytt försök i år.
    Skönt att ni får mycket tid ihop under helgerna, jag ser fram emot att slippa hämt- o lämmigskarusellen ett tag o ta det lugnt
    Så synd att de vettiga handläggaren slutat. Orkar Janne bråka åt dig också så att det blir lite hyffs på dem? Man blir ju lite nyfiken på vad de tänkt sig att du skulle söka jobb som… eller de har nog inte tänkt helt enkelt.. Kram!

    Kommentar av mariasbokliv | december 17, 2012 | Svara

    • Nej jag vet inte vad den där handläggaren tror. FK har ju fått en massa skit och även ändrat sig när de ska skicka ut döende cancerpatienter till arbetsförmedlingen.

      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2012 | Svara

  6. Hej Sonja! Roligt att se att du orkar blogga. Jag blir alltid lite orolig när du gör uppehåll. Fast jag vet hur det är; själv har jag inte bloggat på evigheter (förrän idag) och ändå är jag inte alls så allvarligt sjuk.
    Ja, vad ska man säga? Försäkringskassan är ett straff som man får förutom sin sjukdom.

    Kommentar av Johanna | december 17, 2012 | Svara

    • Hejsan! Jo jag kände att jag måste försöka skriva lite. Jag vet ju att det är flera vänner som följer bloggen och som blir oroliga då jag inte skriver på ett tag.

      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 18, 2012 | Svara

  7. Ja, ja… räkenskapens dagar kommer nog snart för dessa inkompetenta, självgoda och verklighetsfrämmande kretiner på FK samt ansvariga pajaser i Riksdagshuset (oavsett partifärg)!!! Kunde man så skulle jag ställa in den del av mina skattepengar som går till dessa undermänniskors löner!!! Å sen skulle nå’n vodoopräst i Haiti få ett par beställningar………………………..! (helvete, man blir ju bara så oxtokig när man läser/hör talas om hur idioterna håller på)

    Hoppas dock på det bästa för din och er del, så det löser sig åtminstonde på den punkten. Kul att du alltjämt har engagemang och orkar aktivera dig, nu med matlagning (ser ju galet gott ut!). Bra att du hittar på något i stället för plåtningen, som nu är lite mer tricky för dig att pyssla med.

    Hoppas ni båda får en kadrullan så bra jul- och nyårshelg!!

    Fridens
    Oscar

    Kommentar av Oscar | december 18, 2012 | Svara

  8. Hej sonja.
    Jag har följt din blogg en lång period då min mamma hade samma sjukdom som du. Jag har sett på nära håll hur grym den är och vet hur viktigt det är att få några stunder per dag då det känns ok. Göra något som ger dig energi och inte bara tar energi som sjukdomen gör. Dessutom vet jag hur viktigt det är med trygghet. Mamma hade en gång lite problem
    med fk, men då hjälpte hennes kurator henne. Det finns nämligen ett udantag i reglerna när det gäller

    Kommentar av Ellen | december 22, 2012 | Svara

    • Blev lite konstigt där… Fortsätter här istället. Det finns undantag i det ”vanliga” sjukförsäkringen när det gäller människor med tumörsjukdomar. Har man det så får man vara sjukskriven obegränsad tid. Det skrevs in efter den gjordes om och handläggarna har inte alltid koll på det. Jag tänkte bara om det blir problem för dig. Hoppas du kan få en fin jul och att du har energi till att göra något energigivande varje dag! Kram

      Kommentar av Ellen | december 22, 2012 | Svara

      • Tack ska du ha Ellen. Jo jag har ju för mig att svårt sjuka cancerpatienter kanske inte tvingas ut i arbetslöshet, det är så tråkigt att den fina handläggare jag hade rätt lång tid på FK slutade. Hon fick mig att känna mig lite tryggare. Vi får se vad som händer, min läkare på Radiumhemmet är bra på att formulera sig på intygen, hoppas på att det duger liksom.
        Jo jag gör trevliga saker som ger energi också, är inte rädd att ta smärtstillande så jag orkar ha lite trevligt. Janne är så fantastisk på att hjälpa till, han skjutsar hit och dit mm, hjälper till att handla mm. Nu är han t ex iväg till affären för att kolla om det finns senapsfrön kvar, och pepparrot, så jag kan testa ett annat senapsrecept. Vi tror ju båda att det inte finns senapsfrön kvar så här nära julen.

        Kram Sonja!

        Kommentar av sonjac | december 23, 2012


Kommentera

