Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Currysill

Sista blir en currysill, väldigt god den med. Det är en sill som även passar väldigt bra till midsommar.

1-2 burkar matjessill, låt rinna av.
1 dl gräddfil
1 dl majonäs
1 finhackad gul lök
2-3 krm curry

Blanda allt till såsen, vänd ner sillen, klart.

december 16, 2012 Posted by | mattips, recept | 3 kommentarer

Sherrysill

Sherrysill brukar jag göra till julafton, har gjort den efter detta recept i många, många år.

1-2 burkar matjessill
1 rödlök
3/4 dl Heinz chilisås (eller vanlig ketchup)
3 msk neutral olja
1 msk vinäger, brukar ta röd
1-3 msk sherry

Låt sillen rinna av.
Blanda chilisås, olja, vinäger och sherry. Hacka löken och tillsätt och vänd sen ner sillen.
Låt mogna minst ett dygn.

december 16, 2012 Posted by | mattips, recept | 3 kommentarer

Skärgårdssill

1 fpk ABBAs 5-min inläggningssill (420 gr)
1 rödlök
2 dl creme fraiche
1 burk röd stenbitsrom, 80 gr
50 gr hackade räkor
2 msk hackad dill

Rör runt creme fraichen i en skål så den blir cremig,
skär sillen i lagom bitar och låt rinna av.
Hacka löken och rör ner, blanda ner stenbitsrommen och de hackade räkorna.
Ner med dillen och vänd till sist ner sillen. Smaka av med lite salt och peppar om det behövs.
Låt stå och mogna till lite till dagen efter.

december 16, 2012 Posted by | mattips, recept | 1 kommentar

Senapssill

Den godaste senapssillen gjorde jag igår, sjuuukt god blev den. Jag kunde ju inte låta bli att slicka lite på skeden jag blandat ihop den med, och i morse kom straffet, jag kräktes. Men det var faktiskt värt det.

Receptet hittade jag på Icas sida, men jag bytte ut en senapssort. Det är lite lustigt för jag har aldrig gillat senap något vidare, men Janne gillar verkligen senapssill så då ville jag prova att göra själv.
Inläggningen blir riktigt cremig och söt, inte alls stark, bara god. Så här kommer receptet.

Senapssill

1-2 fpk ABBAs 5-min inläggningssill (420 gr).
1dl vanlig senap
1dl Apotekets senap (eller Skånsk senap). Tog Apotekets till denna.
1 1/2 dl brun farin
2 tsk vitvinsvinäger
1 dl neutral olja
1 dl hackad dill
1 dl finhackad purjo
Salt och peppar

Skär sillen i mindre bitar, låt rinna av. Blanda senap, farin och vinäger i en bunke. Vispa droppvis ner oljan. Rör i dillen och purjon. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner sillen i såsen.

Bästa senapssillen, jag kommer aldrig att köpa en färdig senapssill mer, inte när jag kan bjuda på denna.

december 16, 2012 Posted by | mattips, recept | 2 kommentarer

Sillrecept kommer i nästa inlägg

Ja nu har jag slarvat grymt med att uppdatera bloggen. Det är sisådär. Janne är ledig väldigt mycket nu i jul, från i fredags till början på jan, det känns väldigt trevligt för då kan jag skämma bort honom med god mat och annat.

När det gäller hur jag mår så håller min läkare på ASiH och jag på att få till smärtstillande så det hamnar på en bra nivå. Jag har morfinplåster som en bra grund. Dom byter jag själv var tredje dag. Sen har jag ett medel som heter Buscopan som är kramplösande och smärtstillande på tarmarna där maxdosen är fem om dagen. Jag får färdigfyllda sprutor som jag tar själv, subcutant under huden bara. Dom är väldigt effektiva, och snabbverkande.

Som komplement när jag får smärttoppar har jag två olika medel som jag testar, Oxynorm och Abstral. OxyNormen är sprutor som jag tar på samma sätt som Buscopanet och Abstral är en liten tablett som läggs under tungan och tas upp av munslemhinnan.

Med de här tabletterna och sprutorna är jag ganska smärtfri och kan pyssla hemma med mina två miniakvarier, laga smarrig mat, läsa, spela WF och chatta med vänner. Spelar mycket datorspel också, Sims.

jag har tyvärr blivit av med min snälla handläggare på Försäkringskassan. Jag hade henne väldigt länge och kände mig ganska trygg med henne. Nu har hon slutat för ett tag sedan och jag har redan haft två anonyma människor. Den senaste skickade ett sådant där hotbrev som handlade om att kan man inte jobba ska man gå till arbetsförmedlingen och inte vara sjukskriven utan arbetslös. Bläääää för dom!!!!

Jag går på behandling en gång i veckan med uppehåll var fjärde gång. Men nu blir det juluppehåll och i början på jan ska jag träffa min läkare på Radiumhemmet för en utvärdering.

december 16, 2012 Posted by | Janne, sims, sjuk | 18 kommentarer