Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Svampfylld Cannelloni

Här kommer en suveränt god och lättlagad maträtt som jag gjort rätt många gånger nu, Janne tycker väldigt mycket om den.

Svampfylld Cannelloni 3-4 port

8 färska lasangeplattor, 15×12 cm. Jag tar Felix 200 gr, 2-3 port. Den är på 1 meter och delas i 8 delar, blir helt perfekt.

Fyllning:

1 1/2 liter svamp, 400 gr, man kan ta t ex kantareller, Karl-Johan eller champinjoner.

1 1/2 dl finstrimlad purjo

1/2 tsk salt

1 krm  peppar

1 tsk japansk soja, den är god och aromatisk

1 burk kesalla

Tomatsås:

1 dl vatten

1/2 ellet 1 hel grönsaksbuljongtärning

3 dl krossad tomat, jag tar en burk skalad plommontomat som jag hackar lite, god smak

riven ost, parmesan eller gratängost t ex

Sätt ugnen på 200 grader

Rensa och hacka svampen lite, stek bort vätskan, fortsätt steka i lite smör tillsammans med purjon. Salta, peppra och droppa över sojan. Ta bort pannan från värmen och rör ner kesellan.

Fördela fyllningen på de åtta plattorna, rulla ihop, lägg trångt i ungssäker form med skarvarna neråt, formen ska vara trång och inte för låg. Jag brukar droppa lite olja mellan rullarna så är det lättare att servera sen.

Koka upp vattnet till tomatsåsen, lös upp grönsaksbuljongtärningen och häll ner den krossade tomaten.

Häll tomatsåsen över rullarna, det ska vara ganska rikligt med sås, strö över den rivna osten och grädda i ugnen 25 min.

Något jag testade som blev suveränt gott var att ta ett paket Fetaost, skära den i små fyrkanter, samt 15-20 goda blandade oliver som jag skar i små ringar, blandade  ner försiktigt i fyllningen efter kesallan. Ta i så fall ingen extra salt i fyllningen. Oj, vad gott det blev, tycker Janne. Jag har provat någon liten sked och tyckte också det blev riktigt, riktigt gott.

Har även testat med räkor men Feta och oliver blev bättre.

november 1, 2012 - Posted by | mattips, recept

9 kommentarer »

  1. Det ska jag testa. Mums vad det där lät gott!
    tack och kram
    Mia

    Kommentar av Mia Trankell | november 1, 2012 | Svara

    • Ja den är verkligen tillräckligt god och lättlagad för att provas.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | november 2, 2012 | Svara

  2. Låter jättegott. Ska testas.

    Kommentar av Mian | november 2, 2012 | Svara

    • Ja gör det, den är riktigt bra. Har gjort den fyra gånger nu på rätt kort tid, funkar bra att frysa in också, och värma i micron, eller ugnen sen.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | november 2, 2012 | Svara

  3. Låter mycket gott, skall visa receptet för min fru.
    Kram

    Kommentar av Guy Eric Palm | november 5, 2012 | Svara

    • Ja vad kul, jag tror nog ni kommer att tycka det är både lättlagat och väldigt, väldigt gott. Jag har Arnaldurs nya bok här hemma nu, men har inte börjat läsa den än. Men snart så ska jag sätta igång med den.

      Många kramar tillbaks! /Sonja

      Kommentar av sonjac | november 5, 2012 | Svara

  4. Jag har lyssnat på den och den är okey, men inte mer

    Kommentar av Guy Eric Palm | november 7, 2012 | Svara

    • Aj då, jag ska läsa och se vad jag tycker. Men jag har förstått att det nog inte har så mycket med den gamla historien om hans försvunna lillebror.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | november 7, 2012 | Svara

  5. Hur mår du Sonja? Blir alltid orolig när det går långt mellan dina inlägg… Hoppas du bara har fullt upp med livet!❤ /Malin

    Kommentar av MalinT | december 11, 2012 | Svara


Kommentera

