Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lagade mat idag

Fypå mig så väldigt mycket, jag måste skriva oftare. Jag mår rätt bra för det mesta nu, efter omständigheterna, som man brukar säga.

Det är inte så att jag kan äta, eller så, men jag känner mig mer positiv och orkar fnula på med lite av varje hemma. Det känns så otroligt bra att bo tillsammans med Janne. Vi borde ha slagit till på det tidigare, men bättre sent än aldrig.

Janne går upp kl 06, sätter på kaffe, duschar, tar en snus till kaffet och åker till jobbet strax före 06,30. Då har jag börjat smyga upp när han står i duschen och så fixar jag till en supersmarrig liten smörgås. Ofta med flatrökt skinka, lagrad greve och några kvisttomatskivor med lite örtsalt på. Eller ett kokt, skivat ägg och kaviar eller anjovis.

Idag fick jag för mig att jag ska laga mat, även om jag inte kan äta så är det ju kul att hålla på med mat. När jag blev fri från alla droppslangar vid 13-tiden googlade jag fram ett recept på muossaka, eller egentligen två recept, kunde inte bestämma mig, och nej, ni får googla fram recept själva, precis som jag gjorde😉 Jag tog mina två smärtstillande medel innan jag tog tåget ner till Centrum. Där inhandlades diverse livsmedel som auberginer, paprika, lök, persilja, färsk rosmarin, mjölk, vitlök, bästa parmesanen i bit och muskotnöt. Stod sen och funderade på om jag skulle ta lammfärs eller nötfärs, men tog nötfärs eftersom det var till Janne jag skulle laga maten.

När jag kom hem igen funderade jag på om jag skulle orka laga mat också eller spara det till i morgon, men jag kände mig rätt pigg fortfarande efter sprutorna så jag satte igång.

Det var ju en hel del pyssel med den här maträtten, har aldrig lagat den tidigare eller ens ätit den. Men när den var klar efter ett par timmar såg den ut som ett mästerverk, jag tog lite, lite och provsmakade och det var ju så in i skogen gott, oj, oj. Janne blev också lyrisk när han fick en portion framför sig.

Nu står en portion i kylen till i morgon och fyra i frysen.

I morgon ska jag in till Radiumhemmet och träffa min läkare. Jag hoppas hon har någon plan för fortsatt behandling. Just nu är det uppehåll i behandlingen för kroppen tog för mycket stryk av det jag fick då. Nu har min läkare även ett utlåtande på röntgenbilderna som togs för ett par veckor sedan.

Något som är dumt med min kropp är att jag är så svag i benen när det gäller att lyfta dom. Jag har svårt att t ex kliva in från min uteplats för det är ett trappsteg in. Märkte också att det inte är helt lätt att ta sig ombord på tåget ner till Centrum, för där är det också steg in. Inte ett dugg handikappanpassat.

september 25, 2012 - Posted by | Janne, mattips, sjuk

7 kommentarer »

  1. måste o måste… men det är roligt att läsa dina rapporter!
    Gillar inte Janne lammfärs? Har märkt att det är stor skillnad på hur färsen smakar beroende på vad man har malt ner i den. nu när vi gjort egen… Slänger man i alla restbitar så smakar det därefter men om man är lite kräsen blir fårsmaken mer än krydda i sig än något man måste överrösta… Kramar!

    Kommentar av mariasbokliv | september 26, 2012 | Svara

    • Han ville ha köttfärs, men jag tror nog jag provar med lammfärs nästa gång.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 26, 2012 | Svara

  2. Kul att du känner dig lite piggare. Om du på något sätt orkar (kanske Janne kan köra er båda?) så har jag release för min roman på lördag, klockan 19.00 på Twang, Katarina Bangata 25. Själva releasen sätter fart 19.45, om du bara skulle orka en liten stund. Det är en trappa, men man kan säkert också sitta ovanför den och lyssna, eller få hjälp upp och ner. Vet du, jag sätter er båda på gästlistan, och om ni kan komma så kommer ni, och orkar du inte så har jag full förståelse. Detta är ju första gången jag ger ut en roman, och jag har ingen aning om ifall det kommer att hända igen, så jag hoppas ju så gärna att både gamla och nya vänner ska hitta dit. Och skulle du orkar med mer än bara själva releasen (som nog tar omkring en halvitmme) så kommer två band kommer att spela, först blir det akustiskt instrumentalt (före releasen) och efter spelar Lizette & som var nominerade till årets Rockbjörnen. Det blir bar, men finns även förarvänliga alternativ, samt enklare mat och fika. Men oavsett om du kan eller inte skickar jag dig en stor kram!

    Kommentar av Anna | september 26, 2012 | Svara

    • Oj vad kul att du är klar med romanen, så spännande.
      Jag har ingen chans överhuvudtaget att gå på något sådant mingel, är kopplad till droppställning mesta tiden jag är vaken, eller sover.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 26, 2012 | Svara

      • Jag misstänkte att du inte kunde, men jag ville såklart ändå bjuda er! Kram!

        Kommentar av Anna | september 27, 2012

  3. hej Sonja.
    Du pysslar verkligen om din man med massa smarrig mat! Han måste vara minst lika glad som du över att ni flyttat ihop. Roligt att du känner dig så pigg och har energi i höstrusket.
    kram Anette Sjöstrand

    Kommentar av anette sjöstrand | september 27, 2012 | Svara

  4. Nä, det ska gudarna veta… att det INTE är lätt att kliva ombord på tåg (och bussar ska vi inte ens tala om😦 )…

    Kommentar av Gunvor | september 30, 2012 | Svara


Kommentera

