Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Akvarieteknik

Jag glömde skriva om akvaretekniken i småkaren.

I det minsta karet på 12 liter finns ingen teknik alla, utom belysningen förstås. Den övriga tekniken sköter posthornssnäckorna om, de äter alger och matrester mm. Ingen extra värme, inget filter. Lite vattenbyten gör jag, och matar snålt med nykläckt artemia.

Räkorna är ju också städare, som äter en del alger och växtdelar som håller på att brytas ner. Men de får även lite egna räkpellets ibland. Givetvis gillar de också artemian och försöker jaga den när jag matar det lilla Borarasstimmet.

I det lite större karet på 25 liter har jag ett litet filter, en Fluval +1 som jag moddat lite i filterkammaren. Egentligen vet jag inte varför jag har filtret där, det var någonting som hände för rätt länge sedan. Undrar om jag inte fick infusorier i karet, så det blev grumligt vatten.

Jag har i alla fall växten Utricularia, vattenbläddra, växande i ytan också. Det är en liten flytande växt som faktiskt är köttätande😉 Den har små fångstblåsor och äter just infusorier, och annat väldigt smått. Det är inget problem för fiskarna. Men växten tillsammans med filtret, och tiden, gjorde att vattnet är helt klart och fint igen. Jag får se om jag låter filtret vara kvar, det ger ju lite extra värme också. Inte för det behövs egentligen, ja, ja.

september 15, 2012 - Posted by | akvaristik

3 kommentarer »

  1. Kul att se att du håller igång dina akvarier och förstås att du i alla fall mår hyfsat bra.
    Sköt om dig.

    mvh
    kjell

    Kommentar av Kjell Fohrman | oktober 5, 2012 | Svara

    • Vad glad jag blir att du kikar in här Kjell. Jo jag har kvar två småkar med Boraras, några räkor och posthornssnäckor. Det är alldeles lagom. Mina Corydrasmalar har fått nytt bra hem, där de ska avlas på, det känns bra, speciellt när det gäller C.duplicareus. Jag hade en fin avelsgrupp på ett tiotal djur i fin kondition. Alla egen uppfödning.

      Kommentar av sonjac | oktober 7, 2012 | Svara

  2. Brukar kolla in lite med ojämna mellanrum, men tyvärr är jag alldeles för dålig på att höra av sig – fast så är det nog för många.
    Akvarier skall man försöka hålla i den nivå som man orkar/hinner med för att det skall vara kul. Jag har väl också minskat lite med akvarier på sistone men mitt 3.000 liters har jag kvar och det rullar i alla fall på och kräver minimalt med skötsel.
    Vi hörs
    Kjell

    Kommentar av Kjell Fohrman | oktober 9, 2012 | Svara


Kommentera

