Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Akvarierna klara

Igår slet Janne och jag som små djur. Vi fick klart allt med akvarierna, det känns enormt skönt.

Jag fiskade upp det som skulle lämnas över till Södermalms Akvarieaffär, 14 speciella, namnade killis, jämna par. Och alla pansarmalar, det var Corydoras duplicareus, C.imitator, C.gossei och en ensam C.sterbai. Alla utom C.imitator är egen uppfödning.

Sen tog vi bilen in till stan och hittade en parkeringsplats, helt otroligt. Det var väldigt trevligt att träffa Janne Wester som äger butiken, och även Bengt med pilgiftsgrodorna var där. Han hade ett kar, eller glasskåp snarare, med väldigt trevliga små regnskogsväxter som passar i terrarier med grodor.

Akvarierna hos Wester så väldigt fina ut, det var kul att gå omkring och kika på firrar och räkor.

Jag kunde givetvis inte lämna butiken utan lite nya fiskar, Boraras. Det är minifiskar av det släktet jag har kvar i de två akvarierna jag behåller igång. Jag valde B.maculatus, behöver lite nytt blod där och alla Westers Boraras såg enormt fina ut. Sen blev det ett gäng av de som man trodde var två olika fiskar men visat sig vara hane och hona av samma. Jag glömde fråga vad de egentligen heter nu, men tidigare var det B.brigittae och B.merah. Ursnygga bägge två, verkligen snygga. Lite känsligare än t ex B.maculatus som jag tycker är de tåligaste, och en maculatushane i lekdräkt är inte att leka med, om man ska uttrycka sig lite lustigt😉

När vi var hemma igen fortsatte akvariebestyren några timmar till, men nu är allt klart.

Nu har Janne åkt för att dels slänga grejer på återvinningen och hämta hit lite lådor med sina grejer som ska hit. I veckan hyr han en liten lastbil, tar med en stark kollega och kör över det som ska hit i möbelväg. Åh vad det här känns kul. Men det kommer att vara väldigt rörigt med mina grejer en tid känner jag. Jag orkar inte hålla på och slita så mycket som jag skulle vilja och behöva. Men vi har inte bråttom.

september 2, 2012 - Posted by | akvaristik, Janne, sambos

7 kommentarer »

  1. […] Sonja och jag har hjälpts åt att resa ut en del i hennes hus, och Sonja har gjort ett hästjobb! […]

    Pingback av Flytten till Sonja går fortare än väntat « JANNE ARLEKLINT CYGNEL | september 2, 2012 | Svara

  2. Styrkekramar till dig Sonja…

    Anna W

    Kommentar av Anna | september 6, 2012 | Svara

    • Tack Anna, det känns bra.

      Kommentar av sonjac | september 13, 2012 | Svara

  3. låter lite spännande med alla förändringar, jag har bara ett akvarium igång nu men ingen fisk i det – bara alger.. när jag hinner fixa det så tänkte jag ha nån småfisk och/ellr räkor i det.

    Kommentar av mariasbokliv | september 7, 2012 | Svara

    • Jag tror nog du har fullt upp med annat än akvarier nu, familjen växer och ni har alla andra djuren som får och höns mm.
      Många kramar!

      Kommentar av sonjac | september 13, 2012 | Svara

  4. Åååh vad roligt!! Att ni ska bli sambo alltså, men även att höra om dina akvarie och att du absolut int ekunde lämna affären utan att köpa någon ny :o)) Så ska det vara!!

    Hade varit roligt att se dina fiskar, och dina avkvarium. Älskar akvarium, tycker det ger ett sådant skönt liv i hemmet, man behöver ingen lampa, bara det där akvariet…..

    Sonja, jag blir så varm om hjärtat att läsa dina rader!!

    Varm kram från mig till er båda!

    Kommentar av Tammy | september 10, 2012 | Svara

    • Tack för dina fina rader Tammy. Jag ska ta och fota det två fina akvarierna och lägga upp här så småningom. Dom är verkligen vackra, fast de är så små är de i väldigt bra balans och helt algfria, ta-i-trä. Det som är lite större, på 25 liter, har varit igång i rätt många år nu, över fem år i alla fall. Jag byter lite vatten då och då och ansar ur lite växter då de blir för mycket och för tätt.

      Det andra, mindre, har inte varit igång mer än något år nu. Där var det algproblem i början, som jag brukar få. Men jag får ingen panik för det, och det ger sig med tiden.

      Många kramar till dig Tammy!

      Kommentar av sonjac | september 13, 2012 | Svara


Kommentera

