Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Spolade min port och kopplade in droppet själv

Här kommer ömsom vin, ömsom vatten. Jag har varit rätt låg sedan behandlingen, inte konstigt alls. Men igår när mitt dropp skulle kopplas in fick jag testa att göra det själv med syster bredvid. På med handskar, tvätta kranen på slangen från porten med sprit. Vrida kranen rätt, kolla att andra säkerhetsstoppet var låst, av med ”locket”, trycka fast sprutan, utan nål men fylld med koksaltlösning, vrida kranen i rätt läge, öppna det andra säkerhetsstoppet ( fungerar som en fryspåsklämma ),  och försiktigt trycka in lite koksalt. Sen dra ut sprutkolven lite och kolla att blodreturen fungerar, och det gjorde den, sen pumpa in sprutinnehållet pulserande så det blir bra rensande virvlar inne i själva porten.

Därefter stänga kranarna, lirka ut sprutan, skruva dit droppslangen, där syster hade låtit näringslösningen fylla den slangen hela vägen. Det var även syster som hade fyllt sprutan, nästa gång ska jag få testa det med. Sen skruva fast droppslangens munstycke med sin lilla backventil i kranen i änden på ”min” slangände, se till att alla kranar är i rätt läge och ställa in dropphastigheten på näringen… lätt som en plätt😉

Dom här lektionerna jag fick och ska få är för att jag ska kunna prova att häva ett ev stopp i droppet om jag råkar lägga mig på slangen fler gånger. Det är ju väldigt bra om jag kan testa själv en gång först om jag kan få fart på det genom att spola igenom en gång. Då behöver jag inte ens ta loss droppet, det är bara att se till att kranarna är rättvridna.

Lite tidigare dök min fina Janne upp med ordentlig frostduk till clematisen och en liten säck Stroller gräsgödning. Sen hjälpte han till och spred ut gödningen också, medan jag gick efter och var sk-tjobbig och hojtade att han missade, strödde för tätt eller för glest. Det är inget annat än ett under att Janne klarar av att hålla sig så cool när jag blir sådär jobbigt tjatig. Men det blev bra och det ska förhoppningsvis regna i en vecka nu med start i em.

Senare på kvällen var det inte så kul. Började känna mig ”konstig” i magen, en brännande smärta. Spydde magsaft ett par gånger och tog lite morfin. Då blev det bättre. Låg och kallsvettades och slumrade två timmar, fick mer ont igen, tog lite morfin till och då släppte det igen och jag kunde somna. Idag känns det hyfsat, fortfarande låg men hyfsat.

maj 31, 2012 - Posted by | Janne, sjuk, trädgård

4 kommentarer »

  1. Vad avancerat! Många moment att hålla reda på! Mycket bra att kunna greja upp vissa situationer själv. Förstår att du hoppas på regn men själv fryser jag nu🙂 Jag var i Barcelona en vecka och blev värmeglad..
    Massor av kramar!

    Kommentar av Mia Trankell | maj 31, 2012 | Svara

    • Barcelona låter skönt, förstår att du fryser nu🙂

      Kommentar av sonjac | juni 2, 2012 | Svara

  2. Det är intressant att läsa hur du beskriver hur man ”fixar ett dropp”, det är ju liksom en del av mitt jobb så jag tänker inte så mycket på det, hur avancerat det kan verka liksom.🙂
    Men det gör du bra, helt klart, för det är faktiskt en del att tänka på så att allt blir rätt!!

    Kommentar av Bonnfrua | juni 2, 2012 | Svara

    • Det känns bra att få öva lite såhär så kan jag prova själv om det blir stopp i näringsdroppet en natt. Självklart ringer jag efter hjälp om det trasslar eller jag är minsta tveksam på vad jag gör.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | juni 2, 2012 | Svara


Kommentera

