Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Behandling nr 2 i morgon

Det gick bra med läkarbesöket idag. ASiH tog blodprov i morse kl 06 och det hade hunnit in till läkaren, Hb låg på 107. Men iom att alla olika blodvärden dök så fort och mycket till mellanprovet så kommer jag att få lite svagare dos av cellgifter. Jag ska dessutom hämta ut sprutor med…  Zarzio, eller var det Zarsio, som ska stimulera bildandet av vita blodkroppar. Jag ska ta en spruta på dag 8,10 och 12 efter behandlingen. Annars så tyckte läkaren att jag så väldigt pigg och kry ut. Det är väl det som är lite dumt, jag ser mycket kryare ut än jag egentligen är.

Sen pratade vi om den här smärtattacken jag fick. Eftersom inte morfin hjälpte alls var hon också inne på att det kan ha varit någon nerv som bråkade. Och att jag kräktes där på natten var inte alls underligt då jag fick så mycket morfin som inte hjälpte. Då kan man istället bli illamående av det. Om man får nervsmärtor är det annat som kan tas till hjälp.

Jag lade fram min teori att det kan vara positivt det som hände, att cancern när den börjar dra sig tillbaks kan orsaka problem och det höll hon med om.

Inför tredje behandlingen slipper jag åka in på läkarbesök, vi tar en telefonkontakt istället. Det tycker jag är kanonbra.

Nu håller jag på att vattna rabatter och buskar. Buskarna är lättast. Jag lägger slangen med sprutmunstycket riktat mot rothalsen på en buske i taget. Sen får den ligga där och vattna själv i 15 min, praktiskt. Första gången i år jag vattnar buskarna.

Och så åt jag upp andra halvan av piggelinglassen som jag fick av syster som gav mig blod. Jag borde kanske ta mig till affären och köpa ett gäng och ha i frysen. Den där glassbilen vet man aldrig när den kommer.

Nej nu ropar timern att sista busken är färdigvattnad. Så jag får ge mig ut och stänga av vattnet och rulla ihop slangen. Det är svalt och skönt ute nu😀

maj 28, 2012 - Posted by | sjuk

2 kommentarer »

  1. Halloj!

    Skönt att du får göra din behandling och komma vidare.

    Bosse hälsar och undrar om du också är Piggelinfantast. Han har alltid ett litet lager i frysen! -:)

    Har du haft möjlighet att titta efter ”Två soldater”?
    Här laddas ljudböcker och läses för fullt just nu.

    Visst är det skönt väder. Här är så grönt och mycket fågelsång. Vi njuter.

    Sköt om dig så hörs vi snart!

    Kramar från Inger o Bosse

    Kommentar av Inger Linde | maj 28, 2012 | Svara

    • Halojsan! Nja, jag gillar isglass och liknande, men vill egentligen ha stooora glassar. T ex Calippo. Gillar den där med sorbe också, men har glömt vad den heter. Jag tror den bytte namn. Den är i alla fall randig. Men nu när jag fick en Piggelin av syster som gav mig blod kom jag på hur enormt god Piggelin är, och lagom stor för mig nu. Billigt att köpa en låda med 15 också. Så det kommer nog att finnas Piggelin i min frys framöver😀
      Nej jag har inte tittat efter Två bröder, har glömt av den lite. Jag beställde nyligen tre pocketdeckare, svenska författare, från Adlibris. Jag är otroligt nyfiken på Två bröder, böckerna har bara blivit bättre och Tre sekunder var fantastisk. Men jag känner mig ibland en aning snål och väntar tills de jag vill ha utkommer som pocket. Få se hur jag gör med den här, kanske jag köper den som mp3 eller skivor, det är inte dumt att få lyssna på en bra uppläsning.
      Det är verkligen skönt väder nu när tempen gick ner lite. Jag måste hålla lite koll så det inte blir nattfrost bara (järnnätterna). Men jag har fiberduk i beredskap till mina fina krukor. Eller kanske jag, eller ännu bättre Janne, kan skaffa en förpackning till.
      Frösådden är på väg upp, men dom är skyddade redan.

      Många kramar tillbaks till dig och Bosse😀

      Kommentar av sonjac | maj 28, 2012 | Svara


Kommentera

