Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

En utekruka till

I förrgår efter röntgen var jag ganska pigg, bl a var jag till affären och hittade något jag inte kunde låta bli att köpa några av, färskpotatis från Bjärehalvön. Visst, de var dyra, 69 kr/kg, men jag kunde inte låta bli, de var väldigt små och fina. På kvällen så kokade jag dom, några få bara, blandade med Bregott och salt och åt lite. Oj vad det var gott. Jag tänkte som så att jag har inte spytt på ett par dagar och har druckit flera glas vatten om dagen. Magen är inte så spänd längre och jag har inte de där krampsmärteattackerna som gör att jag måste ta extra morfin. Det verkar som det kanske fungerade, har inte spytt än. Men jag är förstås medveten om risken att potatisen kan proppa till det längre ner i tarmsystemet. Bara för jag inte spyr betyder inte att passagen är öppen. Jag är ändå en fortsatt optimist och tror att det har vänt och blir sakta bättre.

Måndag ska jag på återbesök hos en läkare på Radiumhemmet. Den läkaren ska godkänna behandling två, som blir på tisdag om mina blodvärden är tillräckligt bra. Jag vet att Hb legat lite för lågt för ett par veckor sedan. Men det kanske har klättrat upp till över 100 som är gränsen.

Igår var min läkare från ASiH hos mig en hel timme. En fantastisk, lyssnande, klok, lågmäld och underbar kvinna. Vi pratade om mycket. Bl a ska vi prova om jag kan få en lite mindre näringsdropppåse så jag blir fri ett par timmar till. Det verkar ju som jag kan dricka en del själv nu, och potatisen är ju positiv. Jag hade fått den lite mindre näringspåsen kvällen innan för de stora var slut. Så när den var tom vid 13-tiden var jag fri till 19. En evighet😉
Jag fnulade runt lite i trädgården, cyklade till affären och köpte några potatisar till, och dill. Sen hem och vilade på soffan lite. Efter det cyklade jag till stället de säljer plantor, krukor och jord i närheten, 5-10 min med cykel. Där gick jag och njöt, det är ett litet ställe men fin kvalité på plantorna, de odlar själva i några stora växthus bredvid.
Köpte en mörkblå hänglobelia att sätta framför clematisens rothals, jag har läst att den vill ha lite skugga där. Sen blev det några plantor till en kruka till, en rosaspräcklig million bells, en heliotrop, en vit hängpetunia och en liter leca. Det är krukan ovan.

När sen en syster från ASiH kom så var hon duktigt sen, och ringde inte om det. Jag började tro att de missat på något sätt och glömt mig. När hon väl kom, en väldigt trevlig syster som alla är, så hade hon inte läst i min pärm utan hade stora droppet med, blä😦 Jag som hade småplanerat lite om jag fortätter må hyfsat att ta tåget till Bergianska Trädgården och Plantagen som ligger på området. Jag hittade en kruka till som jag tänkte plantera med något. Jag ville kolla vad dom har på Plantagen, kanske fina lejongap eller sommardahlia. Bägge är blommor som humlor gillar och dom blommar länge.
Syster blev lite ledsen för hon missat och tyckte att jag ska ringa så fort jag vill bli av med droppet även om det är mycket kvar. Men det var ju det att jag fick det så sent också, jag måste få i mig näring så jag fortsätter må bra. Samtidigt mår jag bra både fysiskt och psykiskt av att vara ute och röra på mig.

En kul grej hände igår. Jag satt och spelade Rumble på paddan, fantastiskt kul spel, då jag började känna en sötfrän parfymdoft inne, vid 20-tiden. Jag fick för mig att det var någon Hoya som börjat blomma i smyg och började leta. Det doftade mest i köket och där har jag 5-6 olika Hoyor. Men jag kunde inte hitta någon blomma. Spelade lite till men var tvungen att leta lite till, nej jag hittade ingen som blommade någonstans. Knoppar finns på flera men inte blom. Till sist kom jag ju på det. Utanför där jag bor finns 4-5 stora häggar på stam planterade. Dom har precis slagit ut och det var den sötfräna doften som smög sig in genom köksfönstrets ventilation.

maj 23, 2012 - Posted by | blommor, sjuk

8 kommentarer »

  1. Ååh färskpotatis, nu blev jag sugen. Så skönt att läsa om att du mår bättre och din härliga inställning. Fantastiska blommor. Jag måste leta reda på en Clematis och vilken spännande Million Bells du hittat.
    Bamsekramar Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | maj 23, 2012 | Svara

    • Den är liiite väl dyr än😉 men snart så. Visst gjorde du på något favoritsätt med den första färskpotatisen?
      Om ni har någon Blomsterlandet i närheten finns säkert samma clematis där. Kolla annars när du köper att den inte blir för stor och att den blommar länge. Växtzon spelar ingen roll om du också bara ska ha den i en urna som säsongdväxt.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 24, 2012 | Svara

  2. mmm, färskpotatis! Härligt att det känns lite bättre o håller tummarna för att det funkar med ätandet igen. Kram!

    Kommentar av mariasbokliv | maj 23, 2012 | Svara

    • Jag hoppas verkligen att det ska börja funka att äta så småningom. Andra cellgiftsomgången på tisdag, om blodvärdena är tillräckligt bra.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 24, 2012 | Svara

  3. Det är mycket ledsamt att läsa om dina svåra plågor Sonja, men du är så stark och duktig att man vet att snart skriver du att något positivt hänt.
    Potatisen måste ha smakat like heaven efter din fasteperiod.
    Vad fint du planterar! Jag håller på och lär mig om rabatter m.m. som nybliven villaägare.
    Vi har också en nyfiken flugsnappare som kollar in holken.
    kram Anette Sjöstrand

    Kommentar av Anette Sjöstrand | maj 23, 2012 | Svara

    • Åh visst är det kul med en trädgård. Inte för stor bara, man vill hinna med utan att det blir för mycket.
      Jag misstänker att flugsnapparna ligger på ägg i holken nu. Det är så lugnt för det mesta men så ibland sitter en utnför och kikar in, precis som den frågar om det går bra där inne😉
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 24, 2012 | Svara

  4. För en som inte äter så mycket potatis (jag) så vattnades det i munnen i alla fall. Skönt att höra att det går sakta men säkert åt rätt håll. Skönt för dig också att kunna påta i jorden och pyssla lite. Har inte spelat Skyrim på ett par veckor igen utan försöker att skapa lite istället.

    Var hos pappa 2 dagar förra veckan, han blir sakta bättre men nu hade hans sambo ramlat så illa på onsdagen förra veckan när de skulle ta färdtjänstbussen, dagen innan jag kom, så hon bröt höger överarm och ligger på sjukhus. Ingen operation blev det heller men nu behöver bägge två hemtjänsten! Kramis!

    Kommentar av CD | maj 24, 2012 | Svara

    • Nu är det lite nedåt igen. Ja, ja det vänder nog snart igen. Vilken otur för din pappas sambo.
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 25, 2012 | Svara


Kommentera

