Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Röntgen och blomlådan

Så här ser blomlådan ut, alldeles nyplanterad. Pelargonen finns på Blomsterlandets kedja och kallas kärlekspelargon, heter egentligen Calliope ”Dark Red”. Clematisen fanns också i en Blomsterlandetbutik och är en nyhet, den heter Clematis ”Köningskind” (Patens). I mitten en gul minihängpetunia, Millionbells, heter den, tror jag.

Idag var jag iväg och röntgade buk och thorax. Det gick rätt bra, jag blev avkopplad från droppet vid 07 och var på röntgen 8,20. Skulle dricka ca en liter utspädd kontrastvätska och det gick hyfsat. Jag fick i mig lite drygt hälften, på två timmar, utan att börja spy.

När jag kom hem njöt jag av att vara fri, mår rätt bra. Så jag pysslade lite i trädgården, vattnade lite och tog bort lite maskrosor mm, band upp en rugge med studentnejlika också och fixade med clematisen så den ska klänga fast på spaljen. Sen vilade jag lite och tog därefter en promenad till affären, gick en liten omväg hem och kollade efter liljekonvaljer och dom är ju på gång. Jag plockade en liten bukett som står på köksbordet nu.

Och nu är jag fjättrad till droppet igen.

maj 21, 2012 - Posted by | blommor, sjuk

12 kommentarer »

  1. ser väldigt snyggt ut!

    Kommentar av mariasbokliv | maj 22, 2012 | Svara

    • Tack🙂 jag hoppas mycket på att den ska bli riktigt tät och frodig med enorma mängder blommor så den skymmer huset bakom lite.
      Jag ska försöka fota och lägga upp bilder på den då och då i sommar, är väldigt nyfiken på färgen på clematisens blommor. Det blir alltid så konstiga färger på blommors foton, speciellt blått/lila tycker jag. Jag tror den kommer att gå mer åt det blåa hållet.

      Kommentar av sonjac | maj 22, 2012 | Svara

  2. Åh, så vackert!🙂 Jag har tänkt länge att jag ska köpa lite fina växter till min balkong…. Men så ”råkade” vi gå och köpa en bostadsrätt som vi ska flytta in i nu i sommar så då tyckte jag att det var onödigt att börja plantera nu. Jag får njuta av dina vackra blommor istället.🙂 Har ju mina tomatplantor i alla fall. De börjar dock bli groteskt höga nu så jag vet inte om jag kan flytta dem utan att de knäcks.

    Har kommit hem från min lilla bilsemester nu och jag tänkte på dig när vi for runt och jag fotograferade till min fotobok.🙂 Hoppas att du får fortsätta att må ”bra” och att du småningom kan börja äta igen…

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | maj 22, 2012 | Svara

    • Grattis till bostadsrätten. Är det bra läge på balkong/uteplats? Jag funderar på dina tomater, vad tror du om att skaffa ett gäng stadiga bambublompinnar och sätta 3-5 st i ytterkant på krukan, binda ihop dom upptill som en tipi med plantan skyddad innanför? Dom måste vara högre än toppen på plantan då tror jag. Eller i stadiga plasthinkar, men då är inte topparna skyddade. Flyttar ni långt, kan ni åka mellan flera gånger och ta en/ett par plantor i famnen kanske? Hoppas du kommer på något bra så de klarar sig.

      Ni hade en bra resa antar jag, det blir kul med en fotobok till😀

      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 23, 2012 | Svara

      • Tack, tyvärr är det ingen uteplats (fast huset är bara två vånigar högt) men en ganska stor balkong som delvis är inglasad. Jag tror att mina tomater kan trivas där.😉 Har även en liten ”uteplats” en trappa upp vid ytterdörren där jag nog kan plantera lite. Mätte precis mina tomatplantor och den högsta (som dessutom gick av vid en omplantering) mäter nästan två meter redan nu! De står fortfarande i köket….🙂

        Resan var härlig, men intensiv. Ska börja med min fotobok nu i helgen tänkte jag… Härligt att läsa att du har kunnat äta lite också. Håller tummarna för att det blir ännu bättre nu.

        Kram Linda

        Kommentar av muppins | maj 23, 2012

      • Oj, två meter. Ja då förstår jag att det blir marigt. Det är inte så att de ska toppas vid en speciell höjd? Jag vet inget om tomatplantor, mer än att det finns massor med olika sorter och varianter som växer på olika sätt.

        Spännande med fotoboken.

        Kram!

        Kommentar av sonjac | maj 24, 2012

      • Jag är inte heller så bra på tomater….😉 Men jag tror att man bör toppa dem när de har fått ett antal blomklasar (5-6 st kanske) alternativt på sensommaren. Men den som gick av har jag låtit växa ut ett nytt skott på så där sitter ju de första blomklasarna väldigt högt upp. Hmmm… Kanske får jag göra mig av med mina tomatplantor innan flytten ändå.

        Ser i alla fram emot att se dina vackra blommor växa.🙂

        Kram Linda

        Kommentar av muppins | maj 24, 2012

      • Men någon planta borde du göra ett försök att få med. Fast två meter är mycket och dom är lite sköra.
        Kram!

        Kommentar av sonjac | maj 24, 2012

  3. Vackert! Och ändå bara i sin början.🙂 Det blir spännande att se det när det vuxit upp. Den där clematisen verkar intressant, funderar på att skaffa något liknande i en sådan låda att ha på balkongen.🙂

    Kommentar av Mia Trankell | maj 22, 2012 | Svara

    • Jag tror mycket på clematisen. Jag har läst på flera ställen på nätet att den är helt perfekt att odla i krukor/urnor. Det blir kul att få se vilken blå/lila nyans den egentligen har. Jag hoppas och tror på mer åt det blåa hållet.

      Kommentar av sonjac | maj 23, 2012 | Svara

  4. Hej sonja, det känns skönt att det börjar bli bättre. Jag håller alla tummar för dig. Kram Maja!

    Kommentar av maja karlsson | maj 22, 2012 | Svara

    • Tack ska du ha Maja. Kram till dig med!

      Kommentar av sonjac | maj 23, 2012 | Svara


Kommentera

