Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Plantor och frön inköpta

Idag är jag toknöjd. Janne och jag åkte till en plantbutik när jag var fri från droppet. Vi valde en som brukar ha bra och lite annolunda sortiment tidigare, men inte är lika stor som t ex Plantagen. Den här heter Ella Trädgård och hör numera till kedjan Blomsterlandet.

Jag hittade exakt det jag ville ha, utom U-jord då förstås, den var slut. Men jag har så det räcker tror jag, och tog lite av deras som hon i kassa påstod var lika bra, ja, ja, vi får väl se🙂

Det jag handlade till nya krukan var en blå låg clematis som blommar hela sommaren på de nya skotten. Det var knopp på den redan, och den blir ca en meter hög bara. Den ska stå i mitten, sen hade dom ju ”kärlekspelargonen” som jag hittade på Plantagen förra året. Caliope någonting heter den, en hybrid mellan zonale och häng med de där fantastiska mättat knallröda blommorna. Jag tog två som ska stå mot sidorna. Sen kunde jag inte välja mellan vitt eller gult, så det blev en vit Bacopa (snöflinga kallas dom tror jag) och en gul Million Bells som ska stå lite framför clematisen och skugga rothalsarna.

Jag tog några fröpåsar också till de andra urnorna. Ringblomma, grekisk lövkoja och reseda. Ringblomma var ju så fint i kruka förra året och de andra två doftar så gott, måste testa.

När jag kom hem igen så spydde jag, det positiva var att jag hann hem🙂

Så jag ska inte plantera något idag, kanske i morgon. Iom spaljen blir det extra lätt att hänga över en fiberduk om det kommar några järnnätter i början på juni. Måste bara kolla att jag har kvar fiberduken.

Jag ska fota nya krukan när jag planterat i den.

maj 18, 2012 - Posted by | blommor, Janne, sjuk

6 kommentarer »

  1. Förstår att du är nöjd m inköpen! Så fint det ska bli:-)

    Kommentar av Ingela | maj 18, 2012 | Svara

    • Glömde ju skriva! Jag har laddat ner spelet. Testar på söndag em kväll på hemresan:-) kul, kul!!

      Kommentar av Ingela | maj 18, 2012 | Svara

      • Vad kul, måste få veta vad du har för nick, ska kolla mailen… i kväll kanske (lördag).
        Det är riktigt kul, men om man spelar med okända kan man råka ut för att en del fuskar har jag märkt, eller snarare Janne märkte det. Jag skriver i ett mail senare, det är inget ”farligt”, bara lite trist.
        Kram Sonja!

        Kommentar av sonjac | maj 19, 2012

      • Nu hittade jag att man kan skicka meddelanden till den man spelar mot. Så skriv en hälsning där när du hittat mig och utmanat mig så vet jag vem du är och lägger dig i min spellista.
        Kram!

        Kommentar av sonjac | maj 19, 2012

  2. Inte många växter som har så underbar doft på kvällarna som grekisk lövkoja. Min fru brukar alltid plantera några på balkongen.

    Kommentar av balzanii | maj 20, 2012 | Svara

    • Ja den är verkligen underbar. Det var länge sedan jag hade några men kände för det nu. Resedan doftar också fint.

      Kommentar av sonjac | maj 21, 2012 | Svara


Kommentera

