Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Piggare

Inatt kl 02 vaknade jag av att jag hade otroligt ont i magen och mådde pyton, ut i badrummet och spydde som en räv. Sen vacklade jag vidare till köket och tog en ”hutt” morfin. Snart lade sig det magonda och jag somnade om.

Men när jag vaknade på riktigt mådde jag kanonbra, väldigt skumt. Tog en slurk morfin till då jag kände av magen igen, men sen har det varit helt ok. Janne kom hit och hade med en underbar utekruklåda, eller vad det heter. Den är ca 70 lång, 32 hög och 25 bred, med ett fat till. Den är svart och gjord i antingen lera eller någon betong. Han hade också hittat en helt perfekt spalje till krukan/lådan.

Efter Janne lassat av grejerna åkte vi till en liten Gardencenter i närheten. Jag tog droppåsen i en plastkasse så det inte skulle se så konstigt ut. Där köpte vi två 50-liters U-jordsäckar och 10 liter lecakulor. Sen fyllde Janne krukan. Jag lade lite fiberduk mellan lecan och jorden och spaljen fick stå nere mot botten från början.

Nu är det bara att komma på vad jag ska plantera. Något som klänger bra i spajen förstås, det ska vara lite insynsskyddande. Kanske något man kan äta av senare… typ klättrande vaxbönor, eller krasse, eller luktärt. Blomman-för-dagen är ju också fin. Sen ska det vara något trevligt som är lägre också. Iom krukan är så hög så får det plats en del rötter, så en hel del plantor borde få plats.

Jag mår fortfarande riktigt bra, har fått i mig i alla fall två hela glas  med vatten😀 Tänk om jag har sådan tur att det magonda/kräkningen var en kulmen och att det sakta vänder nu, hoppas det, jag är optimist😉

Jag ska ta en bild på krukan lite senare när jag har planterat något i den.

Nu blev jag precis bortkopplad från droppet och är fri till 19.

Visst ja, en svartvit flugsnappare har kikat lite på holken idag, hoppas den flyttar in.

maj 16, 2012 - Posted by | blommor, Janne, sjuk

13 kommentarer »

  1. ingen rolig natt men håller tummarna för att det var vändningen.
    Krukan låter fin. Det finns ju en del bönor med fina blommor som också får ätliga baljor, sparrisärt vore kanske kul med?
    Jag kunde inte låta bli att peta ner lite bondbönor o ärtor när jag försådde sist, de har blivit enorma, få se om de överlever att jag börjar bära ut dom..

    Kommentar av mariasbokliv | maj 16, 2012 | Svara

    • Efter mycket funderande blev det inget ätbart, i år. Tänk om jag inte kan äta då det mognar, det skulle vara snopet. Men det jag funderade lite längre på var en clematis och bara jordgubbar runt. Jag skelle vilja ha ett litet jordgubbsland. Man kan lätt göra ett med en pallkrage, få se om jag någon gång gör det.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 19, 2012 | Svara

      • jordgubbar är bra men här har sniglarna snott dom innan jag hinner smaka..
        ampeljordgubbar vore kanske något för dig?

        Kommentar av mariasbokliv | maj 19, 2012

  2. Jaaaa, tänk så skönt om det vänder nu och att du kan äta något riktigt gott ….. *håller tummarna* … det låter spännande med den stora krukan …. jag ska flytta och vill ha med mej flera gamla perenner men måste gräva nytt på det nya stället. Orkar inte det just nu. Kanske krukor är lösningen … bra idé! *bamsekramkram*

    Kommentar av Iréne Södergren | maj 16, 2012 | Svara

    • Krukor är bra ide om du inte kan fixa rätta platserna direkt. Eller ett hörn i nya trädgården där du gräver lite och fyller på med lite jord, kanske en pallkrage som håller allt på plats. Man ska inte ha brottom med nya växtplatser, då blir det lätt fel har jag märkt😉
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 19, 2012 | Svara

  3. Håller tummarna för att din hemska natt var någon slags kulmen på allt vad du går igenom just nu!!
    Vilken härlig present Janne kom med! Plantera ätliga saker är trevligt, vaxbönor gillas 😊, kanske ngn jordgubbe m lång säsong kunde vara kul. Kryddörter att dra fingrarna genom o lukta eller skörda direkt ner i grytan….. Gott, gott för att inte tala om alla vackra blommor.. Vi ser fram mot bilder på resultatet! 😉
    Kram fr Ingela som just nu går på sydkusten o njuter av vår svenska flora

    Kommentar av Ingela | maj 16, 2012 | Svara

    • Jag hoppade över det ätbara, fast jordgubbar var med länge i planerna. Basilika funderade jag också på, men det fanns inte rätta sorten, vill absolut ha… Genovese (stavning?).
      Jag är lite avundsjuk på att du har havet så nära, det måste vara underbart att ha nära till alla sjöfåglar mm.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 19, 2012 | Svara

  4. Skönt att du kännt dig lite bättre! Luktärter är superfint. Inte mat kanske, men de doftar gott och blommar länge. Jag har såna under mitt köksfönster och de är underbara. Väntar såklart på foton av krukan!

    Kommentar av Anna | maj 17, 2012 | Svara

    • Efter mycket funderande blev det inga luktärtor… men jag är sugen fortfarande. Fast dom måste ha stöd på nägot sätt, så det får bli ett annat år.
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 19, 2012 | Svara

  5. Skönt att höra på lite förbättringar, då håller vi tummarna att det var kulmen och det nu börjar vända. Spännande med en inflyttad fågel i holken, då blir det livat 🙂
    /Christer K

    Kommentar av Christer K | maj 17, 2012 | Svara

    • Flugsnapparna har varit lite vid holken, både hona och hane, så det borde vara något på gång🙂
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 19, 2012 | Svara

  6. Du är bara alldeles underbar Sonja!! Den som inte blir varm i själen och om hjärtat när den besöker din blogg, har fel i skallen :o)

    Blomman för dagen sådde jag förra året och fick fantastiska stora blå blommor, och den växte och blev så vacker….., tills en dag då jag kom hem och det stod en och hade ÄTIT upp hela min växt, nämligen Lloyd, min hund :o) Han älska den lika mycket som jag, så pass mycket att han åt upp den – nåja, vi fungera ju tack o lov olika, alla behöver ju inte äta upp det dom gillar ;o)

    Krasse är ju jättefint, älskar de där bladen….och det gör någon fjärilslarv också, tror den heter kolfjäril?

    Jag är iaf övertygad om att din kommer bli väldigt fin, och det ska bli kul att få se din kruka sedan!

    Bamsekram till dig!

    Kommentar av Tammy | maj 17, 2012 | Svara

    • Hm, nu glömde jag ju kolla om det fanns frö frön den… men det blir nog bra med en miniclematis också.
      Ha! Ha! Käkade Lloyd upp plantan😀 Mådde han bra efteråt då? Har för mig att det var svårt att hitta frön för några år sedan för ”ungarna” hade kommit på att de kunde äta, eller var det röka, fröna. De ärvisst lite… påverkande på något sätt. Men det var fröna det, inte plantan.
      Krasse ska jag ha i en urna, tror jag, fast det är hängkrasse. Undrar om det funkar.
      KramSonja!

      Kommentar av sonjac | maj 19, 2012 | Svara


Kommentera

