Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lite jobbigt

Ja det känns lite jobbigt, det måste jag erkänna. Men väldigt skönt att få vara hemma och inte på sjukan.

jag är kopplad till näringsdroppet mellan 19-16. Så då är jag lös i tre timmer/dygn. När jag är lös tar jag mig ut en sväng på en promenad i området, ca 20 min. Passar på att duscha också, fast det funkar även när jag är kopplad förstås.

Jag kan inte äta någonting men försöker sippa lite vatten. Men sen kräks jag upp allt och lite till.

Tarmen har krånglat sedan jag kom hem men just idag började den funka lite igen. Jag har tagit laxerande droppar sedan jag kom hem, men det är ju så med morfin att det stoppar till tarmen. Även om det är stopp i tarmen och jag inte äter ska det komma slaggprodukter, som dom uttrycker det😉

Fast jag tror ju att det är lite, lite passage genom. Jag håller tummarna att cellgifterna ska ge cancern på moppe en gång till🙂

Annars så är det ljuvligt ute nu. Lagom svalt, grönt i många nyanser och mycket blommor på gång i min rabatt. Kungsängsliljorna blommar och snart slår mina gamla poetnarcisser ut. Jag har toppat hälften av phloxen, då förlängs blomningen. Jag tror jag får ett par stora röda vallmo också i år. Hoppas på några jordgubbar också.

Men ingen fågel har flyttat in i holken, tror jag.

maj 13, 2012 - Posted by | sjuk

19 kommentarer »

  1. Massor av kramar och omtanke (så gott jag kan) till dig Sonja! Härligt väder just nu och jag förstår att det måste vara perfekt temperatur för dig.🙂

    Kommentar av Mia Trankell | maj 13, 2012 | Svara

    • Tack ska du ha. Ja den här tempen är perfekt för mig, då blommar inte allt över så fort heller. Det kan ju vara så kort mella hägg och syren ibland😀
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 14, 2012 | Svara

  2. Jag håller tummarna för dig också.
    Det är ingen direkt fara med Truls just nu. Men han åt väldigt dåligt under vårvintern och gick ned rätt rejält. Nu verkar han ha kommit igen, jag hoppas det håller i sig. Att jag fick lov att åka hem från Fåglar i focus var bara för att ge honom medicin. Senaste tillskottet var för högt blodtryck… Inte lätt att bli gammal när man är katt heller😉
    Sköt om dig
    /Per

    Kommentar av Per | maj 14, 2012 | Svara

    • Vad skönt att läsa. Högt blodtryck, klart katter också måste kunna få det, men jag har aldrig hört om det tidigare. Hur mäter vetrinären det, för inte kan det väl finnas små mimiblodtrycksmanscetter? Hoppas han får njuta och samla kraft i sommar så han hänger med en vinter till.
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 14, 2012 | Svara

      • Det finns faktiskt, de sätter blodtrycksmanschetten runt svansen. Trycket ska ligga ungefär som hos oss.

        Kommentar av Per | maj 15, 2012

      • Ha! Ha! Runt svansen… vad coolt. Det hade jag ingen aning om, tack för att du berättade.

        Kommentar av sonjac | maj 15, 2012

  3. Det är svårt att veta vad man ska skriva som inte låter fjuttigt…
    Jag tänkte mycket på dig under tiden du var borta från bloggen och frågade även Janne hur det var med dig. Blev väldigt ledsen när jag hörde att du blivit sämre igen. Det känns så himla orättvist när så dåliga saker händer en så snäll människa.
    Jag kan inte annat än hålla tummarna för att du blir bättre igen så snart som möjligt så att du kan njuta av en förhoppningsvis fin sommar.

    Stor kram!

    Kommentar av Thomas Gehlhaus | maj 14, 2012 | Svara

    • Thomas, inget någon skriver är futtigt, jag kämpar på, är fortsatt positiv och blir oerhört glad när jag får lite hälsningar. Jag ska komma igen, det går inte för sig att ens tänka tanken att jag inte ska få äta god mat och ta en Guiness lite längre fram😀 Cellgifterna måste bara få ta lite tid att verka.
      Många stora kramar, Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 14, 2012 | Svara

  4. Säger som Thomas här ovan…det känns så jäkla fjuttigt om man tar sina egna problem och ställer dem i kontrast till dina…jag har fått avslag från FK över hela linjen och visst är det ett hårt slag men skitsamma vi klarar oss ändå…tror jag!?🙂
    Visst har jag min sjukdom men i jämförelse med dig och dina problem så är det en piss i atlanten…hoppas nu bara att du får hjälp av den behandling du går igenom nu och att du får komma ut och njuta av naturen och fotografera…håller alla tummar och tår att det går vägen!!
    Ha det så gott du kan!!

    Steffe

    Kommentar av steffe53 | maj 14, 2012 | Svara

    • Åh vad tråkigt att läsa om ditt ”krig” med FK. Hoppas verkligen att ni klarar er hyfsat ändå.
      Jag är som tur är inte ett dugg deppig, inte än i alla fall. Visst, jag kanske blir det, men inte än. Min värld blir väldigt liten men jag njuter av så mycket ändå, bor så fint så jag ser ju träd, blommor, lite fågel och diverse insekter från altandörren. Häromdagen såg jag tom illröda liljebaggar bland mina kungsängsliljor från sovrumsfönstret. Det var ju bara att släpa med dropppåsen ut och klämma ihjäl baggarna😉
      Det är otroligt skönt att kunna vara hemma istället för på sjukhuset. Här kan jag lyssna på musik när jag vill och prata i mobilen med Janne hur sent som helst. Det är också livskvalite.
      Många kramar, Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 14, 2012 | Svara

  5. Hej Sonja!

    Jag tänkte på dig idag när jag rotade fram min kamera ur garderoben och satte batteriet på laddning. Ska ut på en liten bilsemester och då måste jag ju givetvis ha med mig kameran.😉 Brukar alltid göra en fotobok efter mina resor.

    Det är så himla tråkigt att läsa att du har det jobbigt just nu. När man är frisk är det så lätt att glömma bort hur viktiga ”små” saker, som en god måltid, kan vara… Men jag är också väldigt matglad (och en riktig godisgris ;)) så jag kan tänka mig hur ledsamt det måste vara att inte kunna få njuta av alla dessa goda smaker. Håller tummarna för att det blir bättre snart.

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | maj 14, 2012 | Svara

    • Hejsan! Gör du en fotobok varje resa, en där du klistrar in bilder själv, och kanske annat, och skriver lite text. Eller beställer du boken från en fotoboksfirma, där man liksom gör boken i datorn först och skickar in och får tillbaks en ”riktig” bok?
      Bägge är ju hur kul som helst. Jag har inte själv gjort någon genom en firma men det har Janne, flera stycken. Det blir väldigt proffsigt.
      Fast smakar på goda saker gör jag, tuggar och spottar ut. Som stark ost t ex. Då får jag god smak i munnen😀
      Hoppas er resa blir bra, kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 14, 2012 | Svara

  6. Jag brukar göra en bok efter varje lite ”längre” resa (inte alltid jag har med kameran på kortare weekendresor) och beställer boken från en fotoboksfirma. Det är så himla enkelt (och väldigt roligt) att göra och resultatet blir, som du säger, ofta väldigt proffsigt. Nu har jag gjort några böcker och har lärt mig lite vad som funkar (och inte… ;)).

    Det är ju skönt att du kan smaka lite på goda saker i alla fall.🙂 Du får ha det så bra! (Jag kommer att tänka på dig när jag åker omkring med min kamera och tvingar maken att köra de mest eländiga vägarna och stanna på de mest konstiga ställena – allt för att få bilderna till min fotobok.😉 :D)

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | maj 14, 2012 | Svara

    • Åh vad kul att du gör sådana fotoböcker. Vilken firma gillar du bäst? Jag har så många gånger tänkt att jag ska prova att göra en, blir jag bara lite kryare så ska jag ta tag i det.
      Hi! Hi! Dåliga vägar för att man vill fota känner jag igen, jag borde skriva ett inlägg om den lilla ”platsen” Fossil på norra Island… det hade kunnat gå riktigt illa om vi hade haft lite otur😉
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 14, 2012 | Svara

  7. Det finns ju hur många olika såna där fotoboksföretag som helst nuförtiden… Jag har nog testat 3-4 olika men mina fyra ”största” böcker har jag beställt från Pixopolis. Det finns säkert bättre och ännu proffsigare – men jag är ju inget proffs så jag är nöjd.😉 Tycker att kvalité, pris och leveranstid stämmer väl överens med vad jag förväntar mig.🙂

    Får se om jag kan lura upp maken på några små, slingriga och nästintill oframkomliga bergsvägar på denna resa.😉

    Ha det så bra!

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | maj 14, 2012 | Svara

    • Sonja behöver förstås inte tjata för att vi skall ta oss in på de oländiga vägarna. T.ex vägar som behöver vattenpassager med bil.
      Sonja och jag brukar vilja fota på liknande ställen.🙂

      Kommentar av Janne Arleklint Cygnel | maj 14, 2012 | Svara

    • Just Pixopolis har Janne också använt. Kul att du också gillar dom.

      Kommentar av sonjac | maj 15, 2012 | Svara

  8. förstår att det är skönt att vara hemma i lugn o ro iaf. Jag hittade min ena magnolia smygblommandes igår. la upp på FB men tänkte fösöka få upp på bloggen med… Fast jag är ingen vidare bloggare just nu

    Kommentar av mariasbokliv | maj 14, 2012 | Svara

    • Ja smygblommor känner jag till, ofta Hoyor tycker jag😉 Jag hoppas på att den där ” klo”hoyan jag fick av dig ska vara tillräckligt stor för att smygblomma lite i år, onychoides eller något liknande heter den.

      Kommentar av sonjac | maj 15, 2012 | Svara


Kommentera

