Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Landat lite

Ja nu har jag landat lite hemma. ASiH är fantastiska. Dom kommer vid 19 och kopplar in mitt näringsdropp. Sen är jag ”fjättrad” vid det till ca 15-16-tiden. Det har inte riktigt tagit slut då men jag vill vara lite fri också. Då när jag är fri försöker jag göra något ute, plocka kottar på gräsmatta, vattna rabatterna eller ta en promenad i området.

Jag kan inte äta någonting, bara sippa lite vatten. Fast isbitar går bra. Har också frusit in ananasbitar som jag suger och småtuggar lite på innan jag spottar ut. Sen kom jag på hur jag ska få lite god smak i munnen. Tar t ex en liten bit knäckebröd med mjukost och tuggar, tuggar, tuggar innan jag spottar ut. Eller lite Kalles kaviar, eller små ostbitar med lite kapris. Har även funderat på anjovis, med dom är så hala så risken är att jag råkar svälja ner dom.

Fick även tips att frysa in annan frukt, som kiwi, apelsinbitar mm. Kanske grapebitar kunde vara något.

Förra återfallet höll jag på och spydde i sex veckor, så jag räknar med att det kommer inte att fixa till sig snabbare den här gången.

Jag har fått ett lite starkare mofinplåster idag. Det jag fick prova först funkade inte fullt ut utan jag var tvungen att fylla på med flytande också några ggr/dag.

Jag orkar inte sitta vid datorn, bara loggar in och betalar lite räkningar. Nu ligger jag i sängen och bloggar på Paddan. Vilken fantastisk grej Paddan är. Så lätt att handskas med, perfekt bild visar den också så det är verkligen kul att kika på bilder med den. Men jag har fortfarande inte kollat om jag har mailpåloggningsuppgifterna någonstans. Känner att jag inte orkar hålla på och maila just nu ändå.

Gulliga Janne ilade hit igår efter jobbet och klippte min gräsmatta. Det blev så fint. Och så tog han ut mina utemöbler också.

När jag var på Radiumhemmet fick jag svamp på tungan också. Trodde det var tandkräm som låg kvar för jag hade nästan ingen saliv. Men min läkare på ASiH såg vad det var och jag fick en tjockflytande lösning som jag droppar på fyra ggr/dag. Det är redan mycket bättre.

maj 9, 2012 - Posted by | sjuk

5 kommentarer »

  1. Hej Sonja!
    Fantastiska du! Trots det tuffa läge du nu hamnat i, inte det minsta klagan!! Utan istället försöker du hitta små saker som kan få till lite njutning! Kämpe! Kram till dig!
    Dessa återfall, så tungt.
    Jag mår för tillfället ganska ok, väntar på röntgen för o kolla det onda, hoppas på o klara mig över sommaren
    Kram,kram

    Kommentar av Ingela | maj 9, 2012 | Svara

    • Jag tycker inte jag har så mycket att klaga på, jag känner mig så trygg med Janne och ASiH. Givetvis hoppas jag ju på att cancern ska tryckas tillbaks en gång till, jag är ju så matglad. Jag kom på det här med att tugga på något som smakar mycket och sen spotta ut, det är ju nästan som att äta. Det funkar, nu ska jag tugga på lite kaviar😉
      Klart du ska må bra i sommar, du ska ju ut med hojen😀

      Kramar från Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 9, 2012 | Svara

      • Cytostatikan gör verkan! Tufft o gå igenom men alternativ finns inte, så man fixar de där månaderna på något sätt!!
        Och visst ska jag ut på hojen😉besiktning beställd för både den och mig 😃

        Kommentar av Ingela | maj 9, 2012

  2. Sonja, hur går det? Får du behålla något nu om du har börjat att svälja lite.. Tänker på dig hela tiden. Stor kram

    Kommentar av CD | maj 13, 2012 | Svara

    • Nej du, jag kräks upp tom vatten. Är verkligen inte pigg, men det borde väl vända så småningom. Får fantastisk hjälp av ASiH.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 13, 2012 | Svara


Kommentera

