Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

En till surdeg avklarad

Norrsken, måne och en falk i Skyrim, vackert🙂

Nu har jag i alla fall ringt och kollat upp en sak jag varit väldigt orolig för, och det var inget att oroa sig för🙂

Jag har en försäkring genom jobbet som jag får lite pengar från varje månad. Jag har undrat, och trott, att när jag inte kan gå tillbaks till jobbet mer, när jag är för sjuk av cancern/cellgifterna och då blir det som kallades sjukpensionär, då kliver jag ju ur jobbet och kanske inte får något från den här försäkringen mer. Jag ringde dom och fick svaret att inget ändras, jag behöver själv inte göra något. Så fort de ser att FK godkänt intyget rullar det på som tidigare, precis som de vanliga sjukintygen.

Nu har det blivit lite, lite vinter. Ett tunt frostlager täcker gräset och har inte smält bort på ett par dagar och idag ska det snögloppa. Jag äter min frukost, spelar lite Skyrim ett tag och går ut på en promenad ändå. Försöker komma ut en sväng varje dag, efter det är jag trött och ligger på soffan och läser några timmar.

Ååååhhh… nu blev jag orolig igen. Har läst om hur FK ska ändra regler igen, och såg en uppställning på vad som händer de olika dagarna. Jag läste mig till att efter 550 dagar som sjukskriven är det slut på pengar därifrån. Jag har ju varit sjukskriven i två perioder nu, sammanlagt ca två år med en period mellan då jag försökte jobba lite innan jag fick återfall. Är det meningen att om man har en dödlig sjukdom så ska man vara död inom 550 dagar, annars får man svälta ihjäl istället för man får inget från dom längre :(… fast å andra sidan minns jag att min handläggare, som aldrig bråkat utan varit väldigt gullig, berättade att jag fick ”nya” dagar då jag fick återfallet. Jag måste nog mobilisera lite mer kraft och ringa henne och fråga… men inte just nu, jag orkar inte ta mig i kragen och göra det. Det är svårare när det är något jag tycker är obehagligt/skrämmande.

december 7, 2011 - Posted by | sjuk, Skyrim

11 kommentarer »

  1. Hej!
    Så skönt när saker löser sig så där bra.🙂 Det är ju så dumt att gå omkring och oroa sig för saker som man egentligen inte behöver oroa sig för (vilket jag har en tendens att göra ;)). Det finns ju så mycket annat man kan lägga sin energi på istället..

    Bilden ovanför är så vacker. Brukar också stå och titta på norrskenet och månen i Skyrim. Jag kan verkligen inte sluta spela.🙂 När det är riktigt skitväder (som igår, med blåst och hagelskurar) får jag verkligen tvinga mig själv ut. Det är ju så mycket skönare att sitta inne och spela.😉 Igår släpade jag mig till gymmet (har blivit medlem för att kunna fortsätta springa på vintern när det är halt och kallt ute) och det var faktiskt skönt efteråt.😉

    Ha det bra!

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | december 7, 2011 | Svara

    • Det är så kul med Skyrim, bara man håller sig undan från alla fiender kan man strosa runt och upptäcka hela världen där. Håller på och utforskar nordöstra kusten nu. Ska väl ner söderöver sedan, mot träsken? i Eastmark. Har köpt häst i spelet, men har bara provridit lite runt Whiterun. Vill inte att någon björn ska anfalla hästen🙂 Håller dessutom på och bygger på smygfärdigheten, synd att hästen inte kan smyga samtidigt😉

      Kram🙂

      Kommentar av sonjac | december 7, 2011 | Svara

  2. Det löser sig säkert med FK på något sätt.🙂 Själv är jag ständigt orolig över min a-kassa ska ta slut, eller att af tvingar mig att flytta.😦 Fast förra gången jag var arbetslös tog dagarna slut men löste det sig på något sätt. Fast reglerna ändras ju hela tiden, så visst blir man orolig…. Usch, vad jag hatar att vara beroende av bidrag.😦

    Jag har inte alls övat mig på att smyga i Skyrim utan rider mest runt och slår på odjur och banditer. Har gjort lite småuppdrag också men tycker att det är svårt att veta vem man kan ”lita” på. Ibland råkar jag göra ”fel” och så får jag en hel stads vakter efter mig. Då är det bra att man har sparat ofta så man kan gå tillbaka en bit.🙂

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | december 7, 2011 | Svara

    • Jag hoppas det, det är verkligen väldigt jobbigt att inte vara ”oberoende” utan orolig att någon ska rycka undan mattan under fötterna på en precis när som helst😦

      Jo det där med vem man ska lita på är jobbigt. När jag är osäker så sparar jag och sen smyger jag fram och ”tjuvlyssnar” om de är flera. Jag har textning på så då står det om det är en bandit eller t ex vampyr som pratar. Får jag inte fram det då så slutar jag smyga och kollar vad som händer, blir de arga så är de skurkar och antingen smyger jag igen och backar undan, funkar inte det och de är för starka då de slåss så börjar jag om och antingen smyger iväg igen och struntar i gömstället, eller så försöker jag ta dom en och en med pilbågen och smyger undan mellan så de tappar ögonkontakten och jag är gömd (och glömd) igen.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 7, 2011 | Svara

  3. håller med er båda om det hopplösa i att inte veta om man kommer att få några pengar… mitt vikariat har förlängts till mars så jag slipper iaf oroa mig på ett tag – o så lär jag börja på min gamla period som jag inte hade hunnit använda så många dagar på.
    Vill också spela skyrim men jag inser att det kommer inta att funka att bli besatt av det nu…

    Kommentar av mariasbokliv | december 7, 2011 | Svara

    • Nej börja inte med Skyrim om du inte har tid med det, det är fascinerande, så vackert, intressant men också svårt. Fast det finns många alternativ, man kan hålla sig från de värsta och jobbigaste ”skurkarna”😉
      Kram!

      Kommentar av sonjac | december 8, 2011 | Svara

  4. Sonja! Det löser sig med dagarna för dig också! Det är jag övertygad om eftersom jag passerade den gränsen för ett år sedan!!
    Försäkringskassans egen läkare bedömer, prövar , låter ju hur fel som helst!! men så
    Är det, OCH då är det så att det gjordes en ändring efter alla skriverier om hur man slängde ut människor m sjukdomar m dåliga överlevnadsprognoser till arbetssökande, inga pengar osv. SÅ med min återfallscancer ramlade jag aldrig ur systemet utan dagarna löper på m 80%!
    Och nu har min handläggare mandat o godkänna mina intyg igen! Så skönt! Och hon är så bra o stöttar mig i alla mina motgångar.
    Det ordnar sig för dig också!!!
    Kraaam

    Kommentar av Ingela | december 8, 2011 | Svara

    • Tack Ingela. Janne satt och kollade FS hemsida och hittade något att de gör undantag om man ligger på sjukhus och/eller håller på med en behandling av svår sjukdom. Jag kan ju inget göra, bara åka med liksom och se vad som händer. Men det är skrämmande, jag är så stressad av det här, mer rädd för FK än för att dö.

      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | december 8, 2011 | Svara

  5. Inte för att jag vill slå ner dig i skorna, men det är så. FK vägrar betala mig mer, trots att jag har läkarintyg och forstatt utredning. Har man då inten partner blir det väldigt besvärligt, milt talat, speciellt som jobbet inte tar något ansvar för en heller, trots att jag spände sönder mig av deras dåliga behandling. Man är inte värd ett skit när man inte kan vara produktiv under en period. Återstår väl att sätta sig på psykakuten och få en ny diagnos att bli sjukskriven över, för även om man är stabil av sig finns det gränser för vad man tål… Har försökt hålla god min, men till sist funkar det ju inte längre, men det blir väl nya dagar med ny diagnos, synd bara att man ska behöva gå sönder ännu mer av hur man blir bemött.

    Kommentar av Anna | december 8, 2011 | Svara

    • Åh vad tråkigt att läsa😦

      Kommentar av sonjac | december 9, 2011 | Svara

  6. Hoppas det löser sig med FK, men jag förstår att du blir orolig med alla historier som dyker upp i media. Tyvärr verkar det vara så att man måste vara frisk för att orka vara sjuk :S
    Inte nog med att man skall kämpa mot som i ditt fall en tung sjukdom och allt vad det innebär, dessutom så skall man kanske också brottas mot myndigheterna. Men hoppas att du fortsätter att ha bra handläggare och bra flyt med ditt ärende…
    Framför allt kämpa på och krya på sig med tiden.
    Förresten vilken tjusig skärmdump från spelet, riktigt magiskt🙂

    Mvh Christer K

    Kommentar av Christer | december 19, 2011 | Svara


Kommentera

