Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Blommor nästa sommar?

Hoya onychoides

Den här Hoyan (porslinsblomman) fick jag som skott av Morellen (tack :)) för några år sedan. I år satte den verkligen fart och de största bladen är 25 cm långa och 6,5 cm breda. Kanske den kommer att blomma för första gången nästa sommar? Jag hoppas det, den har väldigt spektakulära blommor som ser ut som stora klor i klasar.

I natt sov jag 12 timmar igen, hopplöst🙂 Jag tänker att jag ska försöka lägga mig tidigare så jag inte sover bort hela de fina förmiddagarna… det går sådär. Men jag lade mig i alla fall 22 igår.

Idag har jag bytt gångjärn på en kökslucka igen. Det verkar som de håller ungefär 12-15 år så nu går de sönder med jämna mellanrum. Som tur är så passar nya från IKEA och det är extremt lätt att byta dom. Måste bara borra upp fyra hål lite mer på insidan av luckorna.

Solen skiner och jag ska cykla ner till min mamma och hjälpa henne handla lite. Jag tar nog med kameran, kanske kan jag fota någon kråka nere vid ån som jag ska passera🙂

oktober 13, 2011 - Posted by | blommor, sjuk

2 kommentarer »

  1. Åååh vilka blanda fina blad den har, dom är ju så fina de där porslinsblommorna!

    Du kanske vet vad som felas min blomma? Jag har en porslinsblomma också, inte denna sort utan mer småbladig med små blommor som ser ut som glasblommor, jättesöta. MEN, bladen ser så vissna ut? trötta…, jag vet inte om jag ska vattna mer eller mindre? Vet du något om hur mycket vatten dom ska ha? Torka ut eller?

    Japp, din får blommor nästa år, det hoppas jag!

    Kommentar av Tammy | oktober 15, 2011 | Svara

    • Hm… har du köpt den i butik? Kanske är det en Hoya Bella då? Det finns lite olika grejer som kan vara fel om bladen liksom säckar lite. Det är tydligare på en småblommig med aningens mjukare blad. Dels kan det vara ohyra, trips eller spinn t ex. Kolla noga bladens undersidor om du kan se om det ser angripet ut eller finns som tunna, tunna nät. Om det är det som felas så stoppar men ner en Provado giftpinne i jorden och kanske sprayar med Provadospray också. Hoyor från butik har ofta ohyra, tyvärr.

      Är det inte det så kan du ha övervattnat och rötterna börjat ruttna. Det verkar ofta vara större risk att man övervattnar än vattnar för lite när det gäller Hoyor generellt. Ytterkrukor som gör att man inte ser om det blir vatten stående i botten är aja-baja, tycker jag😉 Jag har självklart gjort alla fel man kan med Hoyor, så när en planta verkar säcka ihop så misstänker jag övervattning, tar några sticklingar och sätter i jord (eller hellre i spagnummossa) i en kruka med en påse med lite lufthål över så ökar chansen att inte förlora sorten. Sen planterar jag om den hopsäckade plantan, luktar lite på rötterna och river lite i dom för att kolla om det verkar sjukt eller friskt, planterar om i en inte för stor kruka, kanske klipper ner plantan också, och sätter en påse med lite lufthål över. Vattnar lite försiktigt förstås.

      Vintern/hösten är svår att ta skott, att få dom att rota sig. Men får man bara skott/plantor att överleva vintern kan dom komma igen nästa vår.

      Kram-kram!

      Kommentar av sonjac | oktober 16, 2011 | Svara


Kommentera

