Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Höst vid Råstasjön

Janne och jag tog en sväng till Råstasjön idag. Hade jag bott närmare hade jag nog tillbringat väldigt mycket tid vid den sjön året runt. Det är lättillgängligt och fåglarna är orädda så man får fina närbilder på dom om man vill.

Den nya arenan i Solna kommer väldigt nära inpå som man ser ovan.

Det finns väldigt många snatteränder i sjön just nu. Dom är vackra.

En rörhöna gick omkring helt ogenerad och letade efter något ätbart.

Vi såg åtta hägrar. Jag vet inte om det är sådana som häckat vid Råstasjön i år eller om de kommer från Isbladstjärret.

oktober 2, 2011 - Posted by | fåglar

4 kommentarer »

  1. Men vad söt den är rörhönan, har nog aldrig sett en sån förut! de andra är lika söta förstås. Jag undrar om ajg inte har varit i den där parken Sonja…, jag är värdelös på namn, men ligger den i Solna, hette det så tro? Förlåt. En stor park där massor av människor motionerar och så ä rdär ett ställe med massa fåglar på, äsch, jag är ju rent kass påa tt förklara :o) Hur mång parker stämmer inte in på den beskrivningen? :o))

    Din galna vän i söder
    Kram Tammy

    Kommentar av Tammy | oktober 5, 2011 | Svara

    • Aj då, har ju missat att svara här, jag har ju läst för länge sedan. Jo det måste ju vara Råstasjön du menar, i Solna med promenadstråk runt hela och massvis med fågel och människor.

      Kraam!

      Kommentar av sonjac | oktober 18, 2011 | Svara

  2. Så flotte fugle bilder. Hegren var så flott inne ved kanten. De andre var også fine.

    Kommentar av Hilda | oktober 18, 2011 | Svara

    • Tack Hilda🙂 Den här sjön är så bra, mycket folk som promenerar runt så fåglarna är väldigt orädda. På vintrarna blir hägrarna matade, det brukar övervintra ett 50-tal hägrar där varje vinter.

      Kommentar av sonjac | oktober 18, 2011 | Svara


Kommentera

