Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Gammal kruka, nytt innehåll…

Jag har bytt ut den stora gula bollkryssen vid dörren igår. Kryssen hade blivit väldigt tråkig, nog trodde jag att den skulle stå sig bättre. Men nu fick jag tillfälle att byta innehåll… tänk om jag kunde göra det med min buk också, bort med allt som inte är riktigt ok och in med något nytt och fräscht😀

Jag ska göra om bilden lite senare, solen är lite för skarp så kontrasterna blir för hårda. Men det är i alla fall en ljung, en prydnadskål och en cyklamen. Kvinnan jag handlade av lovade att cyklamen klarar några minusgrader tom.

Urnorna på baksidan ser hyfsade ut faktiskt. Den blodröda pelargonen är fantastisk, 13 blomklasar och mer på gång. Jag skulle verkligen vilja ha några fler plantor av den nästa år men hur ska man veta om den finns att köpa då? Den var framtagen som Plantagens kärlekspelargon för 2011. Jag ska ta en bild på den och lägga upp strax så får ni se.
I de andra tre krukorna har jag bara ringblommor. Jag har hela tiden klippt av överblommade blommor och den fortsätter och fortsätter att skicka upp nua blommor. Visserligen växer den lite snett och fint nu, hänger över krukkanterna mm, men dom är ju som varma små solar i trädgården. Jag ska absolut ha mer ringblommor nästa är, lite plantor ska få hamna i rabatterna också.

Jag borde sätta igång att gräva lite i rabatten på baksidan nu, lite i taget. Men jag är ruggigt trött. Jag borde ju bli piggare hade jag tänkt. Hb är nog ok för det funkar rätt bra att cykla i uppförsbackar… syresättningen verkar funka. Men jag har så svårt att komma ur sängen på dagarna. Jag håller på och försöker minska sömntabletterna, tar bara en halv nu. Då blir det så konstigt att jag har svårt att somna fast jag är trött, sen vaknar jag varje timme första halvan av natten. Andra halvan däremot sover jag tungt, vaknar till efter kanske 11 timmar och måste tvinga mig att gå upp. Ja, ja det blir nog bättre så småningom🙂

Nu måste jag försöka fota blommorna igen, det är lite slöjmolning…

september 30, 2011 - Posted by | blommor, sjuk, trädgård

7 kommentarer »

  1. Så fint:-) med nytt som klarar lite frost. Du får satsa på att ta sticklingar nu på din fina pelargon. Så hinner de nog få rötter innan mörkret lägger sig:-)
    Lustigt det där m sömnen, det hör man från alla som går igenom det vi gjort! Jag har också trappat ner, men så blir det som du beskriver:-( så efter ett tag m sömnstök så tar jag tabletten igen. Sover aldrig en hel natt, vaknar alltid ett par gånger men somnar fort igen.
    Morgon/förmiddags trötthet verkar också höra till.
    Ha det gott! Ingela

    Kommentar av Ingela | september 30, 2011 | Svara

    • Åh vad det är bra att få höra att det jag känner ”hör till” behandlingen. Igår vete sjutton vad jag gjorde, jag tänkte att nu tar jag en hel tablett så jag får sova en hel natt, satte igång att greja lite med en dosett och kunde sen inte komma ihåg om jag tog en tablett eller inte. Det var dumt. Gick och lade mig och väntade… ingen sömn ville komma. Efter någon timme gick jag upp en sväng och kände mig helt klar i både huvud och med balans. Antagligen hade jag inte tagit någon tablett, så då tog jag en halv ifall att jag nu hade råkat ta en tidigare ändå. Då lyckades jag somna, men vakande några gånger till första natthalvan.
      Det är så tråkigt, jag hatar alla tabletter men ibland måste man ge sig🙂
      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 30, 2011 | Svara

      • 🙂 man får ge sig! sömnen är så viktig för resten av välbefinnandet!!

        Kommentar av Ingela | oktober 1, 2011

  2. Vi brukar ha cyklamen uppe på kyrkogården och de klara sig ett bra tag om det inte blir minusgrader hela dygnet.

    Kommentar av Guy Palm | september 30, 2011 | Svara

    • Åh är det så, vad bra. Jag har inte sett cyklamen ute förut. Vet bara att de är mariga inne. Krukan står fint i lä vid väggen/dörren så de kanske klarar sig rätt länge då.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 30, 2011 | Svara

  3. Det var det snyggaste arrangemanget i krukan hittills. Bra jobbat!

    Kommentar av Janne Arleklint | september 30, 2011 | Svara

    • Kul att du gillar den🙂

      Kommentar av sonjac | september 30, 2011 | Svara


Kommentera

