Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Cancer, hormoner och cellgifter

Jag glömde skriva det här i förra inlägget, men jag vill ha det i bloggen så jag kan gå tillbaks och kolla vad som sagts mm.

Inför mitt läkarbesök idag tänkte jag fråga min läkare om det här med östrogen och ledsmärtor mm. Efter min operation då äggstockarna togs bort försvann förstås all östrogenproduktion och alla de biverkningar dök upp som man får av det i form av värmeanfall, svettningar, dålig sömn, ledproblem mm mm. Vi hade pratat om det här tidigare och hon tyckte inte att östrogentillskott var någon bra lösning.
Nu hade jag funderat på om nackdelarna fortfarande överväger fördelarna om jag räknar in att cancern kommer att korta mitt liv betydligt.

Min läkare förklarade så här, hon avrådde att jag skulle börja äta östrogen av två anledningar. För det första så kan det inte uteslutas att hormonet påskyndar ett återfall. För det andra så påverkar hormonet cellgifterna negativt, i alla fall just min cancerform. Så att cellgifterna inte blir så effektiva då jag får behandling. Så då skulle jag ändå få sluta äta det när återfallet kommer.

Just att hon sa att hon avrådde lät bra. Då känns det som att det är jag som bestämmer, och jag köper hennes resonemang. Så illa är det inte, jag klär av mig lite när jag blir för varm, knaprar smärtstillande och Glucosine mot ledvärken, tar sömntabletter för att få sova. Det blir säkert bättre med värken och sömnen när kroppen fått återhämta sig ordentligt.

Nu funderar jag på hur det var med magnetröntgen… inte drack man väl kontrastvätska då. Men jag har för mig att jag fick kontrast i blodet innan. Hur som helst var det mycket jobbigare med magnetröntgen än skiktröntgen. Det tar mycket, mycket längre tid, och då måste man ligga helt stilla. Självklart börjar det klia och krypa i fötterna och tårna då, man vill vrida sig mm.

ASiH ringde nyss, jag får blodtransfusion i morgon kl 13. Bra, bra… då kommer jag nog att bli lite piggare. Jag har legat och halvsovit på sängen i flera timmar nu. Janne kör en Nikonkurs i Sthlm ikväll.

september 19, 2011 - Posted by | sjuk

4 kommentarer »

  1. Hej, jag har följt din blogg ganska länge men inte riktigt vågat kommentera🙂 Det där att du inte kan sitta – be läkaren att få remiss till en arbetsterapeut på KS. Kanske kan de fixa en anpassad, avlastande dyna till dig! Sköt om dig, B

    Kommentar av Bozena | september 19, 2011 | Svara

    • Hejsan🙂
      Jag har funderat lite ditåt, men som vanligt tänker jag: Det går nog över snart😉 Men jag provar med en extra tjock dyna på stolen vid datorn, det är så där. Inte perfekt men lite bättre än utan. Det jag tänker mer på nu är att det går nog över så fort mina blodvärden går upp. Tror det är en inflammation i ett muskelfäste som inte vill läka pga de låga blodvärdena.
      Du ska ha tack för tipset. Det är suveränt att få tips såhär i bloggen.
      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | september 20, 2011 | Svara

  2. Å en annan gnäller…(skäms skäms Steffe)
    Fast vi är väl de flesta av oss själva närmast…får skylla på dä! 😉

    Steffe

    Kommentar av Steffe | september 20, 2011 | Svara

    • Äsch då, alla har väl sina kors att bära🙂

      Kram på dig Steffe!

      Kommentar av sonjac | september 20, 2011 | Svara


Kommentera

