Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Svart trumpetsvamp i överflöd

Korgen är riktigt djup, den var full med svamp men sen sjönk det ihop när jag cyklade på den skumpiga skogsvägen.

Det har varit kanonväder idag. Jag är väldigt trött, vill bara sova men tänkte att jag måste ut i solen och cykla lite, måste samla in lite D-vitaminer till vintern. Visst är det D-vitmin man får av solen väl?
Ok, en liiiten sväng ut i skogen med cykeln kan väl funka. Jag kan ju ta med kameran i Kånkenryggan ifall jag skulle hitta en myrstack😉 … kanske stoppa ner en liten plastpåse och en kniv och plocka hem lite trattisar. Men bara lite, så det räcker till en omelett eller svampsmörgås. Hm, äsch jag tar korgen på cykeln också, ifall jag nu hittar lite trattisar kan dom inte trängas med kameran i ryggan.

Vad händer? Ser massvis med trattisar men dom är yttepyttesmå… jag fortsätter cykla på den lilla skogsvägen. Sen får jag för mig att jag ska fota lite på en flugsvamp, går lite utefter det lilla gräsövervuxna diket… men vad är det där… några svarta trumpetsvampar… där är ju några till… och titta, jag står ju på dom… bäst att hämta korgen från cykeln.
Jag plockade närmare 10 liter, tror jag. Utefter en sträcka på kanske 50 m och högst 3 meter från den lilla, lilla skogsvägen. Jag har aldrig hittat ens så mycket vanliga trattisar på så litet område tidigare, och det här är ju svart trumpetsvamp. Oj, oj, oj. Och både min läkare och min dietist har sagt att jag inte ska äta svamp för det är så hårdsmält och trådigt eller vad det var. Men jag har inga problem med magen nu, jag kan nog äta lite grand då och då, hoppas jag. Annars får jag väl mata Janne med svampen🙂

När jag kom hem, ännu tröttare och hungrig så var det bara den lilla detaljen kvar att rensa och ta hand om svamplasset. Jag tog lite i taget, låg lite på soffan emellanåt men nu är hälften förvällt och andra halvan ligger i stekpannan. Jag funderade på om jag skulle torka hälften, men jag kom på att jag gjort av med alla tidningar häromdagen. Så det blir till att förvälla och frysa allt istället.

I morgon ska jag inte cykla någonstans, bara ligga och slappa. Inte hittade jag några myror heller förresten… bara några tordyvlar, en nästan helt uppäten ekorre och en korsspindel, och ont i rumpan har jag fortfarande.

 

september 17, 2011 - Posted by | mattips, sjuk

12 kommentarer »

  1. Åhhhh…så underbart. Jag älskar trumpetsvamp! Vilken lycka!

    Kommentar av Mia Trankell | september 18, 2011 | Svara

    • Ja gissa hur glad jag var då jag hittade mer och mer hela tiden, vilket svampställe. Jag har hittat svart trumpetsvamp precis i närheten tidigare, men bara några få grupper. Just här verkade de växa ihop med asp, men jag läste att det är hassel och ek de trivs bäst med, det var lite skumt. Fast visst finns det hassel en bit bort.

      Kommentar av sonjac | september 18, 2011 | Svara

  2. Grattis! Det där blir hur gott som helst på en macka!

    Kommentar av Janne Arleklint | september 18, 2011 | Svara

    • Japp, det ska vi testa när du är hemma igen🙂

      Kommentar av sonjac | september 18, 2011 | Svara

  3. Vilka fynd!du kan ju torka i ugnen med eller trä upp på sytråd…

    Kommentar av mariasbokliv | september 18, 2011 | Svara

    • Javiist ja… men nu är de förvällda och ligger i små lådor i kylen, ska bara märkas och frysas in🙂

      Kommentar av sonjac | september 18, 2011 | Svara

  4. Vi var ute och plocka kantareller vi mä igår…vi säger jag…som vanligt är det Ullis som plockar och jag lullar omkring med kameran…hon fick väl ihop en pappkasse full ungefär…och bara kantareller…aldrig varit med om så mycket ngn gång tidigare…förra året var rekord men det är mer i år alltså!!
    Helt otroligt…var man går så nog fan sitter det några här och några där…idag har jag köpt fågelfrö och jordnötter och börjat mata våra små vänner fåglarna igen…ska bli härligt att sitta och titta på de små liven genom fönstret och ngn dag kanske sitta ute med ”hundkojan” och fota lite närbilder…jag har ju fått stenknäck, hacke och sidensvans på det viset…hoppas de kommer igen!

    Trumpetsvamp ska visst vara en delikatess men jag vågar fasen inte ätan något annat än kantareller…Ullis plockar lite trattisar också men där går gränsen…jag litar på henne…själv skulle jag aldrig plocka annat än kantareller…varför riskera liksom…tänk om man skulle få i sig en sån där svamp som slår ut njurarna efter tre dagar en vecka lr vad det är…huuuuuuhh!
    Det blir nog slappardag för mig mä i morrn…ska visst bli skitväder.

    Hadetsågott!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | september 18, 2011 | Svara

    • Vet du konstigt nog så hittar jag sällan några gula vanliga kantareller. Jag går väl i fel slags skog/marker gissar jag. Men jag plockar bara sådant jag är helt 100% säker på, gula kantareller om jag hittar, Karl-Johan, trattisar och gul och svart trumpetsvamp. Inget annat. Visst känner jag igen några till, men jag tycker de ofta är lite tråkiga, blir svarta osv.

      Oj börjar du mata redan, vad kul. Jag väntar nog lite till. I alla fall tills det fryser på.

      Jo det blev en slappardag här också, är helt slut efter igår. Vädret är sådär så jag är i alla fall glad att jag var ute igår när det var sol.

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | september 18, 2011 | Svara

  5. Åh, vad det vattnas i munnen! Jag ääälskar svamp. Nu kan du göra goda kvällsmackor hela långa hösten.
    Kram

    Kommentar av Anette Sjöstrand | september 18, 2011 | Svara

    • Jajamensan, och omeletter och svampsoppa😀
      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 18, 2011 | Svara

  6. Vilka bilder Sonja!! Som tagna ur ett magasin för nån fräsch matkokbok! Och vilken underbara utflykt du tar oss med på :o)

    Tack Sonja, kramar
    Tammy

    Kommentar av Tammy | september 19, 2011 | Svara

    • Ha! ha! Tack ska du ha för dom varma orden🙂 Det skulle varit med några fina myror också, eller hur😉

      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 19, 2011 | Svara


Kommentera

