Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Kladdkaketips

Så här ser min rabatt ut på framsidan nu. Inte mycket till blom kvar. I rabatten på skuggsidan/baksidan är några tidlösor i full blom nu, kanske skulle jag peta ner några knölar här på framsidan också.

Jag bakade lite kladdkaka idag. Det blev riktigt lyckat. Jag ville göra flera små istället för en större form, så när jag rört ihop smeten hällde jag ner den i en fryspåse med raka hörn, knöt till och klippte upp ena hörnet lite. Sen, eller egentligen innan, ställde jag ut 12 stora bullformar på en plåt, strödde lite kokos i botten för det är så gott och spritsade ut smet i varje form. Till sist delade jag två bitar Kick, mjuk lakritskola som väl hette Käck tidigare?) i 12 bitar vardera. Tryckte ner två bitar i varje bullform och in mitt i ugnen (200 grader)  i 11 min… sååå himla gott det blev. Men jag tror jag kör 10 eller 10,5 min nästa gång.

Receptet är:

100 gr smällt smör/marg
2 ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 krm salt
2 bitar Kick (mjuk lakritskola)

Smällt matfettet, rör ihop ägg och strösocker, blanda allt det torra och sikta ner i ägg/sockerröran och till sist det smällta matfettet. Häll/spritsa i 12 stora bullformar eller en stor form som gärna kan vara smord och strödd med kokosflingor. Tryck ner småbitar av Kick och grädda.

Jag gissar att tiden för en stor form hamnar på 18-20 min kanske?

Jag har superont i ena rumpmuskeln fortfarande, knaprar maxdos Ipren och Panodil, trist att ha ont där liksom. Det är jobbigt att sitta.
I fm var ASiH här och tog blodprov, på måndag ska jag träffa min ansvariga läkare på Radiumhemmet. Då får jag nog veta hur röntgenbilderna såg ut och vad mitt ca125-värde ligger på.
När jag först blev knuten till ASiH undrade dom vad jag hade för mål… tja, att gå igenom cellgiftsbehandlingen, svarade jag. För ett tag sedan undrade dom hur jag tänkte nu när det målet var nått. Tja… att komma igång med att jobba? Jasså, tyckte hon jag pratade med, och lät förvånad. Sköterskan som tog prov idag hade också sett det i min journal och var förvånad över det. Varför då, undrar jag… visst, jag kommer att få återfall osv. Men ingen vet ju när. Det kan gå längre tid, eller kortare. Varför skulle jag inte försöka prova om jag orkar jobba? Jag tror inte FK skulle gilla att jag inte provar😉 Och så skulle jag vilja få lite mer pengar att leva för ett tag, att lägga undan lite kanske till nästa gång cancern slår till igen.

Annars så är jag rätt glad och positiv nu. Det är nog för det är svalare både inne och ute. Men spindlarna syns inte till längre. Undrar vart dom tog vägen? Jag tycker inte jag var riktigt klar med spindelfotandet🙂

 

 

september 16, 2011 - Posted by | blommor, mattips, sjuk

6 kommentarer »

  1. Vilket roligt kladdkakstips! Ska testas:-)
    Känner igen reaktionerna när man säger att nu är målet jobbet. Känns lite trist,
    Men naturligtvis är det väl så att det är omtanke. Kroppen är ju såååå trött efter allt. Positiv energi har varit en stor bristvara. Jobb o arbetskamrater tillför detta. Få vardag i tillvaron igen är viktigt, komma hem och få ta fredag:-)
    Naturligtvis får det bli i mindre skala, kanske 25% men bara så man kommer igång!
    Men först ska du sköta om dig själv o få nya krafter!!! Härliga höstdofter o färger får hjälpa till med detta
    Kram Ingela

    Kommentar av Ingela | september 17, 2011 | Svara

    • Åh du måste berätta hur det går om du testar minikladdkakaor. Dom här stora bullformarna, inte muffinsformar, är rätt låga. Jag fyllde dom till hälften ungefär, då blev det precis 12 st. Kickkolabitarna lade jag ovanpå och tryckte ner lite. Under gräddningen sjönk dom helt in i kakan och syntes inte alls uppifrån.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 17, 2011 | Svara

  2. Nämen goa härliga du, det borde vara strikt förbjudet att skriva ett sådant här recept och lägga ut på nätet ;o) Jag blev sååååå sugen Sonja ;o)

    Åååh, vad jag önskar att vi bodde grannar, då skulle jag smyga in till dig och smaka på dina smaskiga kakor, titta på dina fiskar – gå en sväng i trädgården och se vad vi kunde hitta för kuligt att fota, kanske cykla en sväng när smärtan i rumpmuskeln avtar, eller så kanske jag kunde rama dig? Heter det så? :o)))) Sa man inte så när man var liten och den ena satt bak på cykeln? rama? :o) Eller är det bara i Skåne? :o)

    Jag tittade lite hastigt på mina blommor i min trädgård i går, och blev lite förvånnad hur en del valt att blomma om igen – men i övrigt såg det lite taskigt ut faktiskt. jag borde klippa den lilla gräsmatta jag har, jag borde rensa ogräs, tvätta fönster…, aj aj, det fanns mycket jag borde, men vad hände? jo, jag la mig ner vid min damm och bara njöt av mina söta små grodor som bor där som satt och solade. Sen fick jag bege mig till jobbet.

    Man ska se framåt, det gör du! Att orka börja jobba är bra, men lova att du börjar lite mjukt, och ja jäklar, FK kommer ju bara älska dig ;o))

    Du, jag sitter här och tänker på dina kakor nu och undrar om jag inte gjorde en liknande en gång, fast med dumlekola? Kan man göra samma med dumle? jag gillar inte dumle annars, men just i kakan blev det jättegott.

    kram till dig fina tjej!

    Kommentar av Tammy | september 17, 2011 | Svara

    • Vilka roliga och glada kommentarer du skriver😀
      Det funkar ju hyfsat att cykla, jag har en mjuk sadel. Men sitta på pakethållaren vete sjutton, aj, aj. Jag har inte hört uttrycket ”rama”, det kanske är Skånskt.
      Åh har du en egen damm, med grodor. Vad trevligt. Då kanske du har lite trollsländor runt dammen när det är vindstilla och varmt?
      Jag ska prova med dumlekolor, jag har läst om det förut men inte testat själv. Tack för tipset.

      Kram tillbaks😀

      Kommentar av sonjac | september 18, 2011 | Svara

  3. Oj då nu var det inte mycket blommor kvar, några tappra som kämpar mot hösten. Roligt att följa detta projekt ”Rabatten”
    Och kladdkakan verkar vara ett smaskens recept🙂 mjuk lakrits kola låter spännande🙂

    /Christer K

    Kommentar av Christer K | september 19, 2011 | Svara

    • Det är inte alls dumt att följa en rabatt så här. Om jag nu kommande vår/försommar skulle vilja fylla på med något enstaka som blommar senare kan jag kolla lite var det finns någon lucka. Lika så om jag vill peta ner några lökar. Fast det vet jag inte om det blir. Men jag är väldigt nyfiken på om den rätt nyinköpta reaplantan, den gula rudbeckian, kommer att överleva och kanske ge några fler blomstänglar. Kanske jag sätter lite ringblommor nästa år, dom blommar på länge om man klipper av de utblommade och är fina färgklickar.
      Kul om du testar med lakritskola i kladdkaka, och om du i så fall gillar den lika mycket som jag🙂

      Kommentar av sonjac | september 19, 2011 | Svara


Kommentera

