Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nytt om speldator mm

Min magiker i Sims Medeltid har grävt för djupt i sin jakt på skatter och blivit tagen av odjuret

Nu har jag slarvat med att skriva inlägg igen. Janne kom hem i fredags och fyllde år då. Han fick två par grillbestick av lite bättre kvalité. Så på lördagen handlade vi lite och Janne lagade till en middag på lite grillat kött, potatsklyftor i ugnen mm för att testa knivarna. Det fungerade mycket bra🙂

I söndags körde Janne en dubbelkurs för Nikon i Sthlm, jag passade på att gå in i en datorbutik, Inet, vid Hötorget på väg hem. Jag ville kolla lite vad de hade att erbjuda och tänkte jämföra med Webhallen senare. Men hur det nu var så fick jag sådant förtroende för tjejen i butiken, hon var positiv och verkade mycket kunnig, så vi byggde ihop en datorburk efter mina ”krav”. Efter lite funderande beställde jag den och dom bygger ihop den där på 2-3 veckor, kanske snabbare.

Det var så att jag har en försäkring via mitt fackförbund på jobbet. Det är från den försäkringen jag fick en liten slant för min sjukdom. Jag visste inte om det här tidigare. Det var en så väldigt låg månadspremie och jag har inte tänkt så mycket på den, trodde väl att det var för olycksfall på jobbet som jag hade den.
Under min första sjukdomsperiod ringde en kvinna från det försäkringsbolaget och undrade om jag ville ha en hemförsäkring från dom också. Vi räknade lite men den hade inte blivit billigare än den jag har. Sen nämnde jag min sjukdom och hon berättade direkt att jag måste anmäla den till dom. Det skulle visserligen vara en karens på ett år, men hon var säker på att jag kunde få en slant därifrån.

Men jag var trött och dålig då, orkade inte ringa. Jag trodde ju fortfarande att jag skulle bli helt frisk igen. Nu när jag fick återfallet började jag fundera på det där igen och ringde. Fick hem en blankett som skulle fyllas i av mig, facket, arbetsgivaren och min läkare innan jag skickade tillbaks den. Det tog ju sin tid mitt i semestertider som det var, men jag var berättigad och nu köper jag en stationär speldatorburk så jag har något att göra nästa gång jag får återfall😀 Ska nog skaffa nya glasögon också, det är inte billigt precis.

Oj vad det har regnat. Nästan 50 mm på två dygn, gräset är riktigt grönt och snyggt nu. Men korsspindlarna syns inte till. Hoppas de inte drunknat😉

Mina kliande blåsor på benet har lugnat sig lite. Själva blåsorna har torkat in, kvar finns illröda fläckar som blir lila då jag cyklar barbent i kyligare väderlek. Det kliar nästan inte alls längre🙂
Enda stället jag har ordentligt ont just nu är i ena rumphalvan, fortfarande. Jag kulle vilja att det ger sig någon gång, det är obekvämt att sitta. Halvligga i soffan fungerar, och konstigt nog att cykla. Det fattar jag inte, men tar tacksamt emot. Jag har nästan inte alls ont i knäna eller händerna just nu, det är i alla fall skönt.
Men trött är jag fortfarande, sover 10-11 timmar/natt om jag får sova tills jag vaknar själv. Blir jag störd av något ljud och vaknar tidigare är jag trött och seg hela dagen.
En annan biverkning är att jag fått sämre hörsel, har öronsus också. Det här med hörseln fick jag förra gången också, det är en biverkning från paraplatin/carboplatin, inte Caelyx😉 berättade min läkare då jag undrade. Men förra gången gick det över efter en tid, så det gör det nog den här gången också.

september 13, 2011 - Posted by | dator, sims, sjuk

8 kommentarer »

  1. Kul med ny dator…värsting eller?😉
    Här hänger regnet i luften…alldeles svart bortåt Norrpan…o blåser!!
    Ni verkar ha fått mycket regn där uppe i norr…! 😉
    Här har det regnat med men inte så där alldeles mycket…
    Steffe

    Kommentar av Steffe | september 13, 2011 | Svara

    • Nja, värsting och värsting… inte riktigt, men den ska fungera med lite överkapacitet för det spel jag spelar, och jobba med bilder mm. Det finns mycket mer krävande spel än de jag kör. Den här burken är hopplockad precis efter det jag ”behöver”, med mycket kylning🙂

      Ja det är svart och blåser ute här med, men inget regn idag, än. Jag skulle vilja cykla en liten sväng men väntar lite.

      Kommentar av sonjac | september 13, 2011 | Svara

  2. Åååh vad kul Sonja, en ny leksak är aldrig fel :o) En kompis till mig hade en extrem otur nu i helgen – en jäkla massa åska drog fram och hans dator var avstängd, dock var kontakten i ännu i väggen. Han såg ett ljussken innefrån rummet och sen var hans NYA dator död, arghh så trist! Men hans pappas dator som stod där, och var påslagen och allt, klarade sig utmärkt :o)

    Bilden här ovan, är den från spelet? Ser ju jätteläcker ut!

    Skönt att höra att blåsorna blivit bättre, nu får vi hålla tummarna att hörseln blir bra den också sedan.

    Regnar det? jamen självklart, det har det gjort hela sommaren tycker jag!

    Glad att du skrivit ett nytt inlägg blev jag!

    Kram till dig goa Sonja!

    Kommentar av Tammy | september 13, 2011 | Svara

    • Håller med, det är så kul med nya leksaker🙂 Jag är tokförsiktig när det gäller datorn, den jag sitter vid nu, Jag drar så gott som alltid ut nätsladden från datorn när jag stänger av den. Visst, några gånger glömmer jag förstås.
      Vad skumt, och vilken tur, att inte alla datorer gick sönder hos din kompis. Dom kanske låg på olika strömkretsar på något sätt?

      Ja bilden ovan är från Sims Medeltid plus expansionen Pirater och Adel. Jag tycker den är väldigt kul och underhållande. Bra tidsfördriv för mig. Jag tror jag hade blivit knäpp om jag inte haft datorn att sysselsätta mig med när livet är som det är nu, och kameran förstås, då jag orkat gå ut med den.

      Jag tror ni fick bra mycket mer regn hos er tidigare i somras. Här var det en period då alla gräsmattor var gula och tom björkarna började få lite gula löv av torkan. Men nu är det så grönt och fint. Undrar vad elbolagen ska skylla på när de höjer priserna? För mycket vatten i magasinen kanske😉

      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | september 14, 2011 | Svara

  3. HAHAHAHAHA, underbara du – jag har frågat samma sak, vad ska elbolagen skylla på i år? Revolution borde det bli minsann, är skärmmande att få dessa elräkningar! I vintras dog man nästan av chocken och då hade man snålat som bara den. Jag blev så tokförbannad en dag att jag skrev ett mail til Maud Olofsson och bara öste ur mig all gala, nä- jag fick inget svar ;o) Jag misstänker at jag var alltför vansinnig i mitt mail. Jag blv ledsen att höra om sjuka, gamla som satt och frös :o( Folk med värk, som blir ännu sämre då de är kallt.

    Jaaaa, man ska ha tidsfördriv min vän! Och att spela är kul.

    Kram kram Tammy

    Kommentar av Tammy | september 14, 2011 | Svara

    • Oj, det är ju riktigt bra att göra någonting i alla fall, som att maila. Hon har ju klagat på elbolagen och även om hon inte svarar så är det nog någon som läser mailen. Det är nog många som mailar om det. Det ska jag också göra i vinter när jag ser räkningarna.

      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | september 15, 2011 | Svara

  4. Roligt med dataspel, och en bra dator att spela på. Roligt oxå med bra och kunnig personal som dessutom förstår vad begreppet kundservice betyder. Inet har jag själv använt mig av och har bara positiva erfarenheter av dem. Byggde ihop en dator själv via nätshopen som jag lät dem montera ihop för en moderat summa av ca 700kr. Visst kan man göra det själv men jag har hellre garanti från leverantör om nåt skulle strula. Spelandet blir det inte mycket av dock, mest redigering av bilder och surfning. Inte så pjåkigt det heller.🙂

    Kommentar av Åke | september 17, 2011 | Svara

    • Åh vad trevligt att få en positiv reaktion till från någon som använt sig av Inet. Jag gick in i butiken och sa direkt att jag har inga pengar på mig men vad skulle det kunna kosta om jag vill ha en dator som klarar att spela Sims3 med råge plus bildredigering mm. Hon som stod närmast satte direkt igång att bygga på datorn, vi diskuterade och hon föreslog och när jag läste och hörde vad hon fått fram var det ju bara att slå till. Just det där att de byggde ihop den för 700 kr och man då fick en bra garanti gillar jag.
      Jag har inte fått något sms än att den är klar, men det har bara gått en vecka och skulle ta två till tre. Så i slutet på nästa kommer jag att börja vänta mig att de hör av sig.

      Kommentar av sonjac | september 17, 2011 | Svara


Kommentera

