Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Neontetror

Jag gjorde en nystart i ett av mina akvarier för ett tag sedan. Egentligen hade jag velat lägga ner det också, det är lite jobbigt med dom även om det blev bättre när jag minskade ner antalet. Men jag hade mina fina pansarmalar, Corydoras sterbai i det akvariet, egen uppfödning och allt, och då är det extra svårt att göra sig av med dom. Så jag tänkte att har jag ändå rensat ur växterna, fångat in fiskarna och tömt det kan jag väl skölja av gruset och starta om akvariet. Jag hade bara ett 10-tal malar i det, men när jag senare slank in i en akvariebutik bara för att kika lite så hade om ett superbra pris på neontetror, 10 st för 79 kr. Inte var dom pyttesmå heller, så jag slog till på 20 st.

De kliande illröda blåsorna på mitt vänsterben har blivit ännu fler, 7 st som alla sitter utspritt nedanför knät. Det ser ju inte klokt ut, och kliar som sjutton. Men igår fick jag ett bra tips av Steffe, att prova Xylocain på dom. Jag tog en cykelsväng till apoteket och salvan lindrar klådan ganska mycket. Tack För tipset Steffe😀

Det finns ett sätt att lindra den här biverkningen med blåsor, höga doser av B6-vitamin (Pyridoxin), 3 tabletter/dag. Det har jag tagit ända sedan jag påbörjade behandlingen och det är säkert dom som gjort att jag inte fått blåsor förrän nu. Mitt senaste recept hade nu tagit slut så jag ringde min kontaktsköterska för att få det påfyllt. Hon berättade att jag skulle fortsätta ta tabletterna i två månader efter sista behandling. Det var ju bra att jag ringde och inte bara slutade med tabletterna när sista var slut, som jag hade tänkt innan blåsorna började dyka upp. Jag måste sluta ta egna initiativ när det gäller mina mediciner, det är bättre att fråga mina läkare först tror jag🙂

Idag regnar det, inga korsspindlar syns till ute. Det måste vara tråkigt för dom när det regnar. Näten verkar bli förstörda och de bygger inga nya när vädret är dåligt.

Janne och hans kolleger är klara med jobbet i UAE och kunden är mycket nöjd. I morgon kommer han hem, landar på Arlanda framåt em.

 

september 7, 2011 - Posted by | akvaristik, sjuk

4 kommentarer »

  1. Hej goa Sonja!

    Jag älskar neontetror, och kardinal också – tycker dom lyser så vackert! Minns att min mamma en gång köpte ca, tja, kan det ha varit 50 st neontetror – väldigt små var dom och dom skulle gå i hennes akvarium med Diskusfiskar ;o) Hon var så stolt…det blev så fint, men konstigt nog blev stimmet med neontetror mindre och mindre…., det visa sig att dom var lite väl små att stoppa ner till Diskusarna då, därför att dessa trodde det var levande foder ;o) Ska sägas att diskusfiskar ju är fredliga annars, men denna gången blev det lite fel och hon hann väl rädda det osm fanns kvar.

    Ett annat bra tips för sår, för sår kan det ju bli av blåsorna när de spricke roch man råkar klia…, eller om du får ett annat sär är att köpa Bikarbonat i affären, bland en tesked med ca en dl ljummet vatten och sen tvätta med detta. Det stillar klådan, samt fungerar som antiinflammatoriskt då saltet har den verkan.

    Tycker dina bilder på akvariefiskar är kanonbra. Har själv provat och vet hur sjukt svårt det är genom glaset att få det snyggt, men detta lyckas du ju kanonbra med!

    Varm kram till dig

    Tammy

    Kommentar av Tammy | september 9, 2011 | Svara

    • Halloj Tammy🙂

      Jag har hört det där av en annan vän, som stoppade ner en massa neoner till discus, men neonerna försvann sakta. Discus är ju en ciklid, så det är inte så konstigt om den äter småfisk om den kommer åt. Jag har hört att dom som lyckas med kombinationen stoppar ihop discus och tetror samtidigt i akvariet då discusarna är rätt små. Då kan det fungera bra. Men om man släpper ner små förvirrade tetror till större discus som hittar bra i sitt akvarium är det så lätt för dom att äta upp tetrorna… det låter rimligt i alla fall. Men jag har aldrig haft discus så jag har aldrig provat själv.

      Kardinaltetror är ju grymt snygga. Den äldsta kardinaltetra jag haft blev långt över 10 år, har för mig att det var 12 om inte tom 14 år. Men helst säker på 10 i alla fall. Neoner kan också bli 10 år. Fascinerande då det är så små fiskar.

      Tipset med bikarbonat ska jag lägga på minnet. Klådan minskade betydligt då jag duttade på Xylocain, och nu kliar det knappt alls. Blåsorna har torkat in och det är bara illröda fläckar kvar, som blir lila när jag är ute barbent och det är lite kyligt🙂 Men får jag nya blåsor ska jag prova.

      Visst är det kul att försöka fota akvarier. För mig är det lättare ju mindre fiskar/räkor det är. Ju närmare jag är glaset desto mindre risk för reflexer. Jag blir så glad att du kom att tänka på din mammas akvarium när du såg min bild på neonerna. Jag blir glad att du gillade den.

      Kram, kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | september 13, 2011 | Svara

  2. Åh, neontetror ät rätt trevliga fiskar egentligen… Jag har ju bara ett kar igång o det är sorgligt eftersatt. Funderar lite på hur jag ska göra med det. Helt utan vill jag nog inte vara men det kanske skulle vara lite barnvänligar firrar i det. Nåja, vi får se vad det blir av det. Nu är det bara några små eldbukar, en pecoltia med minst nio liv och så en massa alger…

    Kommentar av mariasbokliv | september 9, 2011 | Svara

    • Ja visst är dom trevliga. jag har nog inte haft neoner tidigare, bara kardinaltetror för länge sedan. Nu på senare år har det mest varit andra ännu mindre fiskar som Boraras mm. Men det är lite jobbigt med alla akvarier, funderar på att minska ner lite till. Det jag omstartade, med neonerna, har det kommit en massa alger i förstås. Jag stjälper ner posthornssnäckor och dom äter av algerna men hinner inte med. Det kommer väl att stabiliseras så småningom, hoppas jag.
      Jag kommer ihåg att du skrivit om eldbukarna och pekoltian tidigare. Dom har några år på nacken nu.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 13, 2011 | Svara


Kommentera

