Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

En tredje korsspindel

Den som gapar över mycket… kan få massvis med mat😉

I natt har det flyttat in en tredje korsspindel till min trädgård. Den här har byggt sitt nät rätt dumt, mellan två urnor med ringblommor, förankrat i en smultronplanta och en regnmätare. Jag får verkligen tänka mig för så jag inte går rakt genom nätet och får spindeln på mig… ryyys… jag är fascinerad av dom men inte att ha dom på mig😉

När jag upptäckte nätet var det nog rätt nyspunnet. Sen tog jag min lilla dagliga cykeltur och när jag kikade till spindeln efteråt satt både en humla och en geting fast i nätet, väl inspunna. Det vara bara att ta ut kameran och experimentera lite med och utan blixt, upp och ner med ISO, fram och tillbaks med vitbalans mm. Det är så trevligt när jag hittar en motiv som intresserar mig här hemma, nu när jag är för trött mm för att ta mig ut i skogen med kameran.
Jag kröp runt en del för att prova olika bakgrunder, som oskarpa röda pelargoner, orange ringblommor, grönt gräs och blå utemöbler… de med blå bakgrund  blev fulast😉

Platt och tråkigt med blixt, men intressanta detaljer

september 5, 2011 - Posted by | insekter

10 kommentarer »

  1. Ha,ha tala om o gapa över mycket!!
    Fantastiska bilder, man kan studera motivet bättre än i verkligheten! O då har jag i helgen lagt ner lite arbete på att kolla dem live!! Men så mycket detaljer kan jag inte se.

    Kommentar av Ingela | september 5, 2011 | Svara

    • Tack ska du ha Ingela, vill du kolla detaljer ännu bättre kan jag maila över en som är mer beskuren och med bättre upplösning, så den täcker heeela skärmen, ha! ha! Nej det kanske blir för läbbigt. Jag tänkte lite extra innan jag lade upp de här bilderna, det finns ju människor som har fobi och mår väldigt illa av att se bilder på t ex spindel, eller orm. Men sen tänkte jag att ni som kikar in här har sett ”mina” spindlar tidigare.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 5, 2011 | Svara

  2. Snakk om å ordne seg nistemat. Morsomt når en kommer over dette.
    Flotte bilder av edderkoppen i arbeid.

    Kommentar av Hilda | september 5, 2011 | Svara

    • Tack Hilda, det var tur att jag hann se det, spindeln äter rätt fort.

      Kommentar av sonjac | september 5, 2011 | Svara

  3. Oj oj Sonja, vilken skärpa, helt fantastiskt att få se!! Jag har en själv som bor hos mig, han är jättestor och om jag står för nära – blir han arg och varnar mig :o) Tycker dom är otroliga, vilka skapare!

    Jättefina bilder som vanligt!

    Kram till dig
    Tammy

    Kommentar av Tammy | september 5, 2011 | Svara

    • Va, varnar han dig? Hur då? Mina tre bryr sig inte fast jag kryper tätt tätt inpå med makrot… iofs 150 mm så lite ”säkerhetsavstånd” är det😀 Håller med dig, vilka underbara nät de spinner, och vad starka de är. Jag har sett det när blommorna näten är fästade i vajar för vinden, näten håller.

      Jag hade ju velat ha en bild som låg mittemellan de här två, inte så plattraktpå som blixtbilden men med mer av det naturliga ljuset än på den utan blixt. Ja, ja det blir nog bättre ljus en annan gång som de har något byte🙂

      Kul att du gillar dom, kram tillbaks🙂

      Kommentar av sonjac | september 5, 2011 | Svara

  4. Jo, han/hon varnar mig – iaf tror jag det är en varning? Han blir blixstilla och fäller ut sina framben mot mig, som om jag kom lite närmare, så åker jag in i nätet också :o)

    Jag ska kolla mina bilder jag tog häromdagen, vet att dom blev dåliga, men kanske har jag några som jag kan maila dig så kan du kolla? :o)

    Tycker dina är skitbra, jag hade ingen blixt hemma, och på min kamera finns ingen inbyggd, annars hade jag testat med blixt också för att få fram hur han verkligen ser ut där mitt i munnen och allt :o)

    Såg några skirfina bilder du hade tagit med bixt på insekter och jag blev jätteinspirerad, använder aldrig blixt ju – men efter att ha sett dina så förstår jag att blixt kan bli skitsnyggt ju!

    Nu ska jag ta lite kaffe så jag vaknar :o))

    Kram goa du!

    Tammy

    Kommentar av Tammy | september 6, 2011 | Svara

    • Ja skicka gärna över någon om du har, skulle vara kul att se.

      Jag har aldrig fotat insekter ute förrän tidigare i somras. Janne och jag har titta på bilder som en kille på NFF lägger upp, TH-56. Han fotar oftast med lite upplättningsblixt och det blir så perfekt, man ser inte att han använt blixt egentligen. Så föreslog Janne en halvmulen dag att vi tar med några blixtar ut på ängen och provar. Jag tycker kameran blir för tung med en extern blixt på just nu, så jag började prova med den inbyggda och fick till lite sländor mm som jag blev nöjd med. Men då fanns tillräckligt med naturligt ljus också. Igår var det lite väl mörkt bakom urnorna där spindeln höll till.

      Nu blir det kaffe och smörgås för mig med.

      Kramisar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | september 6, 2011 | Svara

  5. Hm, hör ju till de som tycker att spindlar är mycket obehagliga djur med alla sina ben… men tycker faktiskt att dina räkbilder är värre (missföestå mig rätt nu).

    Blev vittne til hur en stor korsspindel tog en fjäril häromdagen…
    Såg den flyga in i nätet och tänkte rädda den (råkade ha en räfsa i handen), men spindlen kom rusande på sekunden och jonglera med fjärilen likt en krokodil… tog max tio sekunder så var den stackaren paketerad i ett prydligt paket.

    Hua, tur att de inte är större, spindlarna…

    Kommentar av Lilla Damen | september 10, 2011 | Svara

    • Jag tycker också spindlar är lite läbbiga, ormar också, men jag är samtidigt fascinerad av dom. Jag kommer ihåg att du skrivit om räkorna tidigare, har inga problem alls med det. Dom ser ju ut som spindlar. Jag har suttit och funderat lite om jag ska lägga upp sådana här närbilder på spindlar just för att det finns många människor med fobier. Det är otroligt jobbigt att få en spindelbild i famnen då. Men jag bestämde mig för att lägga upp dom, och även tvestjärten som många tycker är obehaglig.

      Vilken kul liknelse, spindel och krokodil. Jag har ju sett på naturprogram hur krokodilerna hugger tag och sen roterar (för att slita loss kött).

      Jag säger som dig, tur det inte är större, i Sverige. Tänk om vi hade de där stora hoppande fågelspindlarna här… huuuu😉

      Kommentar av sonjac | september 13, 2011 | Svara


Kommentera

