Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Blåsor och speldatorer

Sims Medeltid, Pirater och Adel

Biverkningarna från cellgiftet Caelyx rullar vidare. Blåsorna i munnen finns kvar, de blev inte fler, än, och de har lugnat ner sig. Jag har fått två nya på kroppen, en på ena handryggen och en på baksidan av ena vristen. Dom är som elaka vätskefyllda kliande myggbett. Men det är inte myggbett. Jag bryr mig inte så mycket om dom, försöker låta bli att klia. Dom kommer att försvinna och det är inte konstigt att dom dyker upp så här i slutet på kuren men jag vill få det nedskrivet så jag kan titta tillbaks hur det var när jag får kommande behandlingar.

En sak jag sysslar en del med för att få tiden att gå medan jag är sjuk/behandlas är spela datorspel. Inte WoW eller något annat on-linespel utan jag spelar gamla hederliga Sims, det virtuella dockskåpet kan man kalla det. EA släppte ett helt nytt fristående simsspel tidigare, Sims Medeltid. Där finns en början och ett slut, man gör uppdrag mm. Nu har det kommit en expansion som är riktigt kul om man gillade spelidén från början, Pirater och Adel. Bilden ovan är från den expansionen, min monark har fått tag i en skelettpapegoja med lysande ögon. Ha! ha!

Jag sitter och spelar på en lapop, visst det funkar men är en aning trögt och kraschar ibland. Tanken har kommit upp att köpa en stationär speldator med bra grafikkort och ordentlig kylning. Jag kommer ju att få återfall och bli sittande hemma/inne igen pga biverkningarna från cellgifterna.
Men var får man tag i en sådan dator? Om man inte vill bygga ihop en dator själv utan köpa en ”färdig”? Jag skulle vilja en som är bra, behöver inte vara värsta, värsta men så bra att det inte blir några som helst problem med de spel jag föredrar och deras kommande expansioner. Ska man kolla på stora kedjor som MediaMarkt/ElGiganten/Webhallen eller någon mindre butik som kanske Liontec eller liknande? Det är ingen brådska alls, har precis börjat fundera lite men tips tas gärna emot🙂

Min medeltidsmonark med Demonskrud, Frostgadd och Skelettpapegoja, de är alla olika skattfynd.

september 5, 2011 - Posted by | dator, sims, sjuk, spel

8 kommentarer »

  1. Bäst är alltid att bygga en dator själv. Då får man även möjlighet att uppgradera datorn själv enklare, man kan tex köpa bara ett nytt grafikkort när man vill ha snabbare grafik.

    Problemet är ju kompetensen, att hitta ngn som vet hur man bygger ihop datorn rätt. En del företag texvis inet i göteborg bygger ihop en dator åt en från delar man väljer själv. Problemet blir då bara att välja bra delar.

    Jag avråder personligen från att köpa en sk paketdator. Men är man mkt okunnig är det kanske ändå det alternativ som är bäst till att börja med. Om man inte har ngn datavana.

    En bra speldator skulle också fungera bra till att hantera digitalfoton med. Då är det viktigt att man köper en bra skärm för återgivande av bilder.

    Jag har själv ganska mkt att göra nu och inte tid att hjälpa ngn annars hade jag gärna hjälpt dig. Flashback har ju trådar som handlar om hur man väljer bra delar till att bygga en ny dator på. Det finns mkt folk som läser och kan ge hjälp. Så ett tips för att få köpråd är att regga ett konto på FB å fråga där.

    Om du diggar sims borde du pröva Spore. Det är mkt roligt.

    Kommentar av IT-supportaren | september 5, 2011 | Svara

    • Jo jag förstår att det måste vara så mycket bättre att bygga ihop själv, men jag har inte tillräcklig vana… ingen vana alls, att göra det själv och känner ingen som håller på med det heller. Jag har ju sett att det finns stationära burkar som kallas ”speldatorer” på t ex ElGiganten. Hur jag än gör kommer jag i alla fall att ta med ett papper med vilka grafikkort som är minimum för att spela (Sims), och välja något som är över minimum förstås. Snällt av dig att tipsa, jag har ingen som helst brådska, det funkar hyfsat med laptopen än så länge.
      Jodå, jag hängde på låset och köpte Spore direkt då det kom ut, det var kul, speciellt den kreativa biten där man spelade med en liten ”flock” som följde en stig. Men sen ledsnade jag när jag höll på och krigade i rymden mot de där groxerna, och jag skaffade aldrig någon expansion eller prylpaket. Jag har förstått att det inte är riktigt samma spel längre som i grundversionen.

      Kommentar av sonjac | september 5, 2011 | Svara

  2. Jag köpte en sådan här igår:
    http://www.webhallen.com/hardvara/136510-hp_pavilion_elite_hpe-551sc-core_i7-2600-8gb-2tb-dvdrw-amd_radone_hd_6850-win_7_hp
    Än så länge är jag nöjd!

    Kommentar av Micha Persson | september 6, 2011 | Svara

    • Jamen det där är ju intressant. Jag har själv väldigt bra erfarenhet av just HP. Spelar du på den? Vad för slags spel? Jag ska kolla specen ordentligt och jämföra med spelkraven på Sims. Tack för tipset Micha😀

      Kommentar av sonjac | september 6, 2011 | Svara

  3. Jag kör Wow på den, det flyter på suveränt med alla inställningar på max.

    Kommentar av Micha Persson | september 6, 2011 | Svara

    • Suveränt, det är ju ett krävande spel.

      Kommentar av sonjac | september 6, 2011 | Svara

  4. Gå till Inet Data, nätet eller butik. De har bra färdiga datorer till bra pris och kan säkert rekommendera det som passar ditt spelbehov. Nu ska jag fortsätta kika mer på dina fantastiska naturfoton.

    Kommentar av EvaLarSod | september 10, 2011 | Svara

    • Tack så mycket för tipset, ska genast kolla deras sida🙂
      Hoppas du gillar någon av mina bilder.

      Kommentar av sonjac | september 11, 2011 | Svara


Kommentera

