Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Bildfusk

En naturfotograf i Sverige har avslöjats som bildfuskare, det är Terje Hellesö, en av de naturfotografer jag verkligen gillat. Jag har flera av hans böcker, har pratat med honom och hans trevliga fru på flera mässor och utställningar, jag har inspirerats och beundrat hans bilder. Terje har jobbat som fotograf i väldigt många år, han började fota analogt och gick över till digitalt sent. Han har alltid pratat så mycket, högt och gärna om hur han gör sina bilder. Det ska vara så naturligt som möjligt, gärna spektakulära vinklar mm, han behärskar kameran till 100%, trodde jag. Han gör klar bilden i kameran, noggrann och tålmodig, hatar att sitta vid datorn och meckla. Ställer in allt manuellt, verkar knappt veta hur en autofokus fungerar, komponerar bilden fullt ut i kameran, trycker av och tar en bild, det blir ju alltid som han planerat, det behövs inte fler liknande, inga serier. Och kontakten med djuren… de vilda djuren… jag trodde på allt, ifrågasatte ingenting av det han visade upp. Det enda jag funderade på när jag såg hans lodjursbilder på bloggen var: F-n, är det inte dumt att försöka tämja djuren. Nästa som närmar sig dom kan vara en jägare med skarpladdad bössa. Så otroligt naiv jag varit😦

De bilder som visat sig vara bluff, Terje har alltså snott andra fotografers bilder på bl a lodjur, mårdhund och grävling och klippt in i sina egna bilder, det här bilderna gör ju att jag ifrågasätter alla  märkliga/fantastiska bilder jag beundrat. T ex en där Terje fotat med vidvinkel från väldigt låg marknivå snett uppåt. Han har fått med rallarrosor på sidorna och nertill och i en glugg mellan blomspirorna passerar en svala/tornseglare. Jag tittade på bilden och undrare hur sjutton han fått till den, hur kunde fågeln vara så pass stor i förhållande till blommorna? Eftersom det var fotat med vidvinkel måste fågeln varit extremt nära… tänkte jag… klipp, klipp?

En annan fantastisk bild jag har i minnet är på flygande tranor i siluett mot månen… klipp, klipp?

Terje blev årets fotograf 2010 korad av Naturvårdsverket… jaha… vad bra… ok, nu var det inte just lodjursbilderna som gjorde att han fick den utmärkelsen utan mer för ”lång och trogen tjänst”. Men det känns inte ok för mig. Han har ju förstört för alla naturfotografer i Sverige. Redan innan finns det många som tror att man inte kan fota bra bilder utan allt är klipp och klistra och datormeckande efteråt. Det här gjorde ju inte saken bättre precis. Man kan visst hålla på med avancerad bildredigering, om man står för det, och inte stjäl andras bilder för att klippa ut detaljer man inte fotat själv. Men man måste vara ärlig och inte stå och blåljuga för folk som frågar.

När den här historien började dyka upp förnekade jag alla möjligheter att Terje skulle ha fuskat, nej, nej, det kunde omöjligt var så, nte Terje inte, han gör alltid klar bilden i kameran, han vet inte vad ”photoshop” är ens. Tom när jag läste ett erkännande från honom, och ett annat från hans fru, funderade jag på om deras identiteter var hackade och någon ”annan” skrivit.

Det jag funderar över är varför man ens kommer på tanken att riskera hela sin försörjning, sin identitet och goda namn? Och det läbbiga är ju, hade Terje fotat lodjuren själv i hägn och sedan klippt in dom hade han kunnat fortsätta med bedrägeriet, stått där och visat upp sina lodjursbilder på en planerad utställning på Naturhistoriska riksmuséet , Sthlm, och blivit beundrad, sålt böcker, hållit föredrag om ”sina” lodjur mm. Så otroligt lurad jag blev, så dumförklarad.

Jag tänkte att jag ska elda upp hans böcker… har inte gjort det än… jag har sovit extremt dåligt de två senaste nätterna pga det här. Jag är chockad, ledsen, besviken och så fullständigt lurad.

september 4, 2011 - Posted by | ditt och datt, manipulation

24 kommentarer »

  1. Jaaaaa, Sonja…VEM hade kunnat drömma om detta…fanns inte i min föreställningsvärld att denne mannen skulle fuska med bildmanipulation…säger som du…jag trodde inte heller att det var riktigt med hans erkännande…kan ngn fippla o fejka åt ena hållet så går det väl att fippla o fejka åt andra hållet så det är nog ngn som hackat sig in och skrivit i hans namn…så tänkte jag länge innan det gick upp för mig att det var sant allt detta…har liksom du haft svårt att somna på kvällarna av detta…dels för Terje och Malins skull men också för att det blev så stort av allt detta…drevet som går och att de mår så dåligt.
    Terje är visst inlagd på ”sykehus” såg jag på Malins blogg och på kommentarer…skrivet av hans syster (tror jag) (Dorthe Hellesö)
    Jag skall väl inte skriva så mycket mer än detta kände bara för att kommentera med några rader och att det du skrev ovan var bra skrivet!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | september 4, 2011 | Svara

    • Ja vi är nog väldigt många som blivit så otroligt lurade. Jag såg också det där på Malins blogg, gissar att hon inte är hemma utan med Terje. Annars hade hon nog stängt ner bloggen ett tag. Det är skrämmande läsning där, jag tänker inte kolla mer vilka dumheter folk skriver där. Tur att tidningarna stängt av möjligheten att kommentera artiklar. Jag tycker synd om dom, bägge två, det gör jag, men jag tycker förstås att det var så otroligt korkat gjort av Terje.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | september 4, 2011 | Svara

  2. Ja, fyfan så elaka människor det finns helt utan empati som det verkar…hoppas hon stänger ner!
    Och låter bloggen vila ett tag till allt lugnar ner sig…

    Steffe

    Kommentar av Steffe | september 4, 2011 | Svara

    • Ja jag håller med dig Steffe.

      Kommentar av sonjac | september 4, 2011 | Svara

  3. Detta inlägg tycker jag du formulerat bra! Vi är många som känner oss grundlurade och bortgjorda. Terje har betett sig oerhört korkat och förstört för sig själv och Mailn. Han har gjort bort oss alla som uppskattat honom och han har satt ett rejält krokben för naturfotografins trovärdighet och framtid.

    Vårt långsiktiga jobb, efter det att vi kommit över vår egen sorg och besvikelse, blir att efter bästa förmåga återupprätta naturfotografins anseende. I det arbetet har Terje bara skada att tillföra.

    Kommentar av Janne Arleklint | september 4, 2011 | Svara

    • På ett sätt skulle jag vilja veta exakt vilka bilder han fuskat med, men hur ska man kunna få veta det? När han ljuger tom i radiointervjuer ända tills han är så överbevisad så det inte går att ljuga mer. Då går det ju inte att tro på någonting han säger längre även om han skulle berätta. Det är en mycket sorglig historia det här.

      Kommentar av sonjac | september 4, 2011 | Svara

  4. Väl skrivet Sonja! Samma känsla här, böckerna kan lika bra eldas upp, jag kommer ändå aldrig mer att titta i dem. Frågorna är många, Varför? Hur länge har det pågått och i vilken omfattning? Jag kan inte låta bli att tänka på hur det är med andra bilder, som vargen som springer över isen och tornseglaren som så ”turligt” döljer flygplanet i början av jetstrimman.
    Det är alltid tragiskt när sånt här uppdagas, det är omöjligt att låta bli att jämföra med dopingen inom idrotten. Där finns många tråkiga exempel på fuskare som fått sina liv förstörda. Fotografen TH är redan glömd av mig, nu är det bara att gå vidare och hitta nya inspiratörer. Som väl är så finns det så många duktiga fotografer.

    Kommentar av Micke | september 4, 2011 | Svara

    • Jag såg att du också ventilerat detta på din blogg redan igår. Jag var tvungen att lugna ner mig lite innan jag skrev något. Ja du har rätt, vargbilden som så turligt blev till sista dagen på hans årsfotoprojekt, eller minns jag fel? Jag och Janne var ju upp och tittade på den utställningen och hörde honom berätta om just den bilden. Den är nog bluff den också, och tornseglarbilden du nämner… man kanske ska kolla igenom böckerna och bocka av alla man tror är bluffar.

      Du har rätt, fotografen Terje finns inte mer, människan Terje kommer att syssla med någonting annat än foto hoppas jag. Livet går vidare och det finns så många duktiga naturfotografer i Sverige, och i andra länder givetvis.

      Kommentar av sonjac | september 4, 2011 | Svara

  5. Nu känner jag honom inte alls, har aldrig pratat med honom och vet inte ens om jag kan kalla mig naturfotograf, jag plåtar ju lite av varje. Men oavsett är det lågt, jo jag tror att det är rätt ord här, lågt. Eller simpelt. Var det någon som kände igen sin bild i hans, eller hur uppdagades det? Som tur är brukar de gamla ordspråket ”Ärlighet varar längst” stämma med verkligheten, så jag hoppas att detta kan visa hur duktiga de fotografer är som _inte_ fuskar istället.

    Kommentar av Anna Gable | september 4, 2011 | Svara

    • Det var en man på svenska jägarförbundet som fick en fråga från en journalist angående Terjes lobilder. Mannen på jägarförbundet tyckte inte bilderna kunde stämma och skrev om det på sin blogg. Det blev ett j-a liv och några på ett forum, hm vad heter det egentligen? Ett sådant där helt anonymt omodererat stort form där folk diskuterar precis allt, droger, självmord mm, några där började nysta och leta efter bilder, och rätt fort började de hitta originalen, som vad jag förstod? låg på samma ställe, en fotostock kallade de det. Jag vet inte vad det innebär, om bilderna är skyddade av upphovsrätt fortfarande eller är fria. Det är fel ändå, även om han fotat djuren själv i hägn och klippt in i andra bilder påstående att det är vilda djur är det så fel.
      Jag tycker inte det spelar någon roll om man känner Terje eller ej, det är lika fult ändå liksom, han har lurat alla och gett begreppet naturfoto ett löjes skimmer. Men jag kan förstå att han och hans fru mår väldigt dåligt, det var så väldigt fel och fult ändå det han gjort.

      Kommentar av sonjac | september 4, 2011 | Svara

      • Hej, Flashback är inte omodererat. Tvärtom modereras det mkt hårt. Låter som om du är fördomsfull mot FB. Jag kanske ska vara lika fördomsfull mot naturfotografer då, när jag som vanlig lekman ser vad Terje gjort? Nej, det ska ja inte. Men komihåg att de fördomar som andra har mot dig kanske du har mot andra.

        Jag tycker det trots allt är bra att detta kom fram tänk på viltprojektet som lägger pengar på att jaga mårdhundar i Sverige. Knappast schysst mot dom som jobbar i detta projekt. Det är trots allt alltid näst om sanningen kommer fram.

        Här har du en förklaring till vad en stockphotodatabas är:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Stockphoto

        Kommentar av Stefan L | september 4, 2011

      • Förlåt mig Stefan, jag hade aldrig varit inne på FB tidigare, har bara hört något snack om det någon gång. Det enda jag läst nu är i tråden som avslöjade Terje, verkligen bra gjort, men jag gillar inte hur många uttrycker sig i tråden, det personliga näthatet. Vilka fantastiska verktyg det finns numera som kan hitta bilder sådär på nätet. Jag trodde inte, ville inte tro att det kunde vara möjligt att fuska så. Visst vet jag att det finns fuskande fotografer, men här är ju en som alltid pratat om att tänka efter före, göra klar bilden i kameran, det är ju det han är känd för. Nu när jag vet hur det ligger till och tittar på hans bilder tror jag att manipulerandet pågått i många år. Jag menar inte att det är fel att manipulera bilder, men man ska vara ärlig om det. Det finns en svensk fotograf, Fredrik Ödman, som är helt suverän på ”photoshopping”, vilka underbara montage han gör, men det är en helt annan sak.
        Nu ska jag kolla din länk om vad stockfoto är, tack ska du ha för att du tog dig tid.

        Kommentar av sonjac | september 4, 2011

  6. Jag blev rätt chockad över att det var han som fuskat…
    Han borde kanske ge lektioner i photshop? Det behärskar han tydligen till fulländning.

    Kommentar av mariasbokliv | september 4, 2011 | Svara

    • Mja… det var ju inte så himla skickligt det han gjorde egentligen. Med facit i hand och skygglapparna borta så ser ju många av hans bilder skumma ut, lodjur där t ex en gren som sticker ut från sidan på ett träd framför djuret ligger bakom ena örat. Och proportioner mellan en grävling och ett traktorspår som ser helt sjukt ut. Jag är chockad över att jag blev så fullständigt lurad, jag fattar det inte. Men visst, jag har ingen aning om hur mycket han hållit på och klippt och klistrat egentligen. Han har en så säregen stil. Det kommer att ta tid att smälta det här.
      Jag är inte arg på honom eller så, bara väldigt besviken. Idrottsmänniskor som åkt dit på doping blir avstängda några år, kanske Terje kan komma tillbaks till fotande så småningom… han har ju ruggigt bra bildidéer och intressant teknik om man hoppar över allt med djur som kan vara inklippta.

      Kommentar av sonjac | september 4, 2011 | Svara

  7. Kanske jag har fel men jag har länge misstängt många bilder som han har gjort sedan han blev digital. Jag har fotat så många år och tycker att jag kan min kamera, och en del av hans bilder anser jag inte att man kan ta, absolut inte dag efter dag bara få fram fantastiska bilder som ingen annan kan ta. Tyvärr känns det omöjligt. Jag hoppas att han är man till att plocka ut samtliga bilder som är manipulerade med klipp och klistra metoden och visa oss, resten skall någon expert ha möjlighet att kolla äktheten i. Många av oss naturfotografer känner säkert som du Sonja. Stor besvikelse!

    Kommentar av Inge Johnsson | september 4, 2011 | Svara

    • Jag har varit alldeles för godtrogen, jag har inte fotat speciellt länge själv. Lite analoga häst- och råttfoton i färg, bara dokumentation. Digitalt började jag med akvariefoto med en kompaktkamera och ungefär samtidigt som jag skaffade min första systemkamera träffade jag Janne. Så jag har inte tillräcklig kunskap för att kritiskt ifrågasätta det jag ser, tyvärr. Jag har ju fascinerats av många av Terjes bilder och undrat hur sjutton han fått till dom, men inte undrat tillräckligt för att tro att det var en bluff. Det skulle kännas bättre om vi fick veta exakt vilka som är manipulerade precis som du skriver. Just nu kan jag nog bara lita på hans isbilder, is vet jag hur det kan se ut, och Islandsbilderna, det vet jag också hur det ser ut. Vi får se vad som händer framöver.

      Kommentar av sonjac | september 4, 2011 | Svara

      • Det bästa för naturfotografin vore ju om han kom fullständigt clean, avslöjade alla sina falska bilder. Då skulle ni ju så att säga veta vad ni har att jobba med. Men jag är rädd för att han inte kommer att göra detta. Vilket är tråkigt. För naturfotografin.

        Kommentar av Stefan L | september 4, 2011

      • Jag tänker precis som du, jag skulle vilja veta men kommer nog inte att få det.

        Kommentar av sonjac | september 4, 2011

  8. […] tornseglaren. Kommentar om tornseglarbilden, från bedrövad person (på Fotosidan.se, 2011-09-05). Kommentar med ännu en fundering angående tornseglaren […]

    Pingback av Är Göteborgs universitet etiskt kravlösa angående föreläsare eller bara dåligt uppdaterade? « TERJADE FOTON – FRÅN HELLESÖ TILL KUNGEN | april 30, 2012 | Svara

  9. […] (2011-09-10). Kommentar om tornseglarbilden, från bedrövad person (på Fotosidan.se, 2011-09-05). Kommentar med ännu en fundering angående tornseglaren (2011-09-04). När Hellesö (2011-10-24) publicerar artikeln om Selektivt och simultant seende igen […]

    Pingback av Ifrågasatta bilder « TERJADE FOTON – FRÅN HELLESÖ TILL KUNGEN | april 30, 2012 | Svara

  10. […] (2011-09-10). Kommentar om tornseglarbilden, från bedrövad person (på Fotosidan.se, 2011-09-05). Kommentar med ännu en fundering angående tornseglaren (2011-09-04). När Hellesö (2011-10-24) publicerar artikeln om Selektivt och simultant seende igen […]

    Pingback av Kritiken mot Terje Hellesö kvarstår: fusk i flera karriärmässigt viktiga bilder (2006-2010) « TERJADE FOTON – FRÅN HELLESÖ TILL KUNGEN | maj 7, 2012 | Svara

  11. […] (2011-09-10). Kommentar om tornseglarbilden, från bedrövad person (på Fotosidan.se, 2011-09-05). Kommentar med ännu en fundering angående tornseglaren (2011-09-04). När Hellesö (2011-10-24) publicerar artikeln om Selektivt och simultant seende igen […]

    Pingback av Kritiken mot Terje Hellesö kvarstår: fusk i flera karriärmässigt viktiga bilder (2006-2010)? | TERJADE FOTON - FRÅN HELLESÖ TILL KUNGEN | oktober 2, 2013 | Svara


Kommentera

