Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Sista behandlingen för den här gången?

I morse hade mina vita blodkroppar återhämtat sig tillräckligt för att få ny snyting😉 Jag fick den förhoppningsvis sista behandlingen med cellgifter för den här gången. Det har väl aldrig gått så fort och lätt, jag hade med min padda, hittade Karolinskas fria nätverk och kunde läsa lite nyheter och spela ett nynedladdat spel som jag utforskade noga.
Mycket av njutningen berodde nog på att jag för första gången fick ett enkelrum med egen toa, helt underbart. Det var så kort avstånd så jag behövde inte koppla loss droppmätaren från elen när jag gick på toa.
Jag har egentligen inget emot att ligga i fyrbäddssal när jag får cellgifter, men lite utsatt känner jag mig när jag ska klä av sig på överkroppen (det är blandat män/kvinnor i rummen) för att få nålen isatt i venporten (nedanför höger nyckelben). Visst drar sköterskorna för draperierna, men de räcker inte riktigt åt alla håll. Dessutom är det lite tröttande när någon medpatient pladdrar högt i mobilen mest hela tiden eller har flera vänner med sig så det blir lite kö vid toaletten. Man får i sig så mycket vätska då man får cellgifter så toabesöken blir många.

Det som händer framöver är två blodprover, tre sprutor för att stimulera blodbildandet och ett läkarbesök 19e sep. Då träffar jag min ”riktiga” läkare och får väl svar på röntgen mm. Jag har blivit fortsatt sjukskriven tom sista nov. Om allt går som förra gången borde jag ha återhämtat mig så pass att jag kanske kan börja arbetsträna lite efter det, hoppas jag😀 Jag måste få upp alla blodvärden, blivit av med värken jag har lite här och där, fått tillbaks den goda sömnen (hoppas jag) och blivit av med den här enorma tröttheten. Då borde kondisen komma av sig själv. Måtte jag slippa blåsor den här gången. Jag fick några skumma på ena benet och ena handleden, och en i munnen. Men dom var rätt små, det värsta var att de kliade som sjutton och jag kliade sönder den på benet i sömnen. Men nu är de nästan helt borta. Hm… är det något mer? Jag är bra på att förtränga biverkningar… ja visst ja, yrseln. Den har jag fått några gånger då jag ligger ner. Det är superskumt att vara yr då man ligger ner, och ännu knäppare blir det om det är helt mörkt i rummet. Då har jag ingenstans att fästa blicken men känner att jag är yr, extremt skum känsla. Tänder jag lampan klingar det av fort.

Korsspindeln bor kvar, men nätet blåste sönder i natt. I dag har det varit rätt dåligt väder så spindeln har inte reparerat nätet utan sitter och lurar under några phloxblommor. Bilden är från igår.

augusti 22, 2011 - Posted by | insekter, sjuk

6 kommentarer »

  1. Så skönt att du fick din behandling idag!!! När Caelyxen är ur kroppen om några veckor kan du börja promenera igen eller vad du nu gillar o bygga kondis:-)
    Kram Ingela

    Kommentar av Ingela | augusti 22, 2011 | Svara

    • Ja fast jag undrar om inte huden är skör längre än så, vill inte få nya blåsor nu när jag nästan är klar med ”förgiftningen”😉
      Kram!

      Kommentar av sonjac | augusti 24, 2011 | Svara

  2. Nu håller jag tummarna stenhårt för att allt ser bra ut på alla prover och att det är sista behandlingen på väldigt, väldigt länge… Tänkte förresten på dig idag när vi var ute på kvällspromenad och gick förbi ett ställe med många tåg och spår.😉 Hoppas på att du blir pigg snart så att du kan börja köra igen så småningom.🙂

    Många kramar Linda

    Kommentar av muppins | augusti 22, 2011 | Svara

    • Tack ska du ha Linda. Jag hoppas också att det dröjer lite innan det kommer tillbaks. Det finns inga garantier, det kan gå lika långt mellan som förra gången (9 mån) eller både kortare eller längre. Ja, ja… jag försöker göra det bästa av situationen😀
      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | augusti 24, 2011 | Svara

  3. Bra med eget rum, förstår problemen med delat när du beskriver dem. Kan tänka att det blir lätt panik om man måste på toa och det är kö och man bara måste NU!🙂
    Hoppas att du kommer igång efter denna behandlingsomgång och slipper konstiga biverkningar, yr när man ligger ned låter inte kul.

    Spännande bild på kors spindeln med byte, häftigt mönster på kroppen. Men nog tycker jag den ser lite skräckinjagande ut så här på nära håll…..😉

    /Christer K

    Kommentar av Christer K | augusti 23, 2011 | Svara

    • Jodå, jag kommer säkert igång med lite konditionsträning (promenader mm) och jobb till vintern, hoppas jag. Kanske det kan bli lite isfotande denna vinter också, om det blir fina isar.

      Korsspindeln är ju oerhört vacker med sitt mönster, men jag tycker också den är lite läbbig. Nu sitter just den här på ett bra ställe där jag inte riskerar att gå in i nätet. Det är annars lite småläbbigt när man är i skogen och går rätt in i något stort nät… var är spindeln liksom😉

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | augusti 24, 2011 | Svara


Kommentera

