Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Korsspindel med byte

Korsspindel med harkrank i min trädgård

I helgen åkte Janne och jag iväg och hälsade på Jannes första barnbarn, tre veckor gammal. Det var en riktig liten sötnos, åt och sov hela tiden.Det var rätt jobbigt att bila men vi stannade ofta och rastade. Jag har fortfarande väldigt ont i höger skinka. Konstigt det där men det går nog över så småningom.

När vi kom hem till mig så kollade jag hur mycket vatten det kommit, 31 mm, perfekt. Sen hittade Janne en stor korsspindel bland mina blommor. Den höll på att bygga ett nät, fascinerande att titta på. Nu lite senare hade den fått sitt första byte i nya nätet, en harkrank.

I morgon bitti är det dags för en sväng till Radiumhemmet igen. Jag hoppas att mina vita blodkroppar repat sig under den här veckan så jag får min förhoppningsvis sista behandling (för den här gången).

augusti 21, 2011 - Posted by | insekter, sjuk

6 kommentarer »

  1. Jag tycker spindeln kan vara stolt över sitt stora byte🙂

    Kommentar av Janne Arleklint | augusti 21, 2011 | Svara

    • För att inte tala om nattfjärilen den fick i nätet lite senare😉

      Kommentar av sonjac | augusti 22, 2011 | Svara

  2. Fast ändå ser spindlen rätt mager ut :-)…
    Nog har det blivet katastrofalt många korsspindlar nu för tiden? För ett 20-tal år sedan var de ovanliga (liksom fästingarna!)… nu är de överallt (har tom 2-3 som bor INNE). Vet inte vad de gör eller säger, men katterna ”ser” dem inte…

    Kommentar av Lilla Damen | augusti 22, 2011 | Svara

    • Det har du rätt i. Jag kan inte komma ihåg att jag såg korsspindlar när jag var ”liten”. Nu finns dom överallt precis som du säger. Tror du det kan vara med katter och korsspindlar som katter och igelkottar? Att katterna tassar lite på en igelkott några gånger och sen inte låtsas om den/dom längre? Kanske katter får ett litet bett av spindlarna och ger sjutton i dom sen.

      Kommentar av sonjac | augusti 22, 2011 | Svara

  3. Jag vet inte, men för länge länge sedan – på den tiden när jag ringde föräldrarna OM jag hittade en spindel inne – … hade jag en riktig mördarkatt som ju gick till attack på diverse smådjur (hon lyckades tom dra in ett par intet ont anande fåglar från fönsterbläcket, fasten fönstre var haspat och hon bara kunde få ut ett framben).
    Nå, hon dök på en korsspindel som kom promenerande på golvet… men ryggade tillbaka när spindlen ”knastrade” så tillomed jag hörde det. Därefter ”såg” hon inte spindlar längre…

    Kommentar av Lilla Damen | augusti 22, 2011 | Svara

    • Ha! ha! Ja där ser man. Undrar vad som fick katten att hålla sig borta, om den kände igen ljudet från spindeln.
      Det där att katter drar in fåglar har jag hört förut. En kompis hade en siames, dom bodde i ett riktigt högt hus och katten balanserade på balkongräcket och drog in tornseglare. Dom kan verkligen vara grymma jägare om dom får tillfälle och är duktiga.

      Kommentar av sonjac | augusti 24, 2011 | Svara


Kommentera

