Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

CT-röntgen klart

Rödstjärt

Nu är jag färdigröntgad och har haft kontakt med min sköterska på Radiumhemmet. Röntgen gick bra, lite svårt att hitta bara. Jag blev tvungen att ringa och fråga var hissen fanns. Jag visste vilket hus det var och att jag skulle upp till fjärde våningen men sen tog det stopp. Det visade sig att jag skulle in genom en dörr som jag inte trodde var en ingång. Det fanns ju inga handtag på utsidan, den öppnade sig själv när jag kom tillräckligt nära🙂

Direkt när jag kom hem ringde sköterskan, vi bestämde att jag hoppar över blodprovet i morgon och åker in tidigare till Radiumhemmet på måndag så jag hinner ta provet där. Förhoppningsvis har de vita blodkropparna gått upp till dess.

Sen var det nog troligt att det är sista behandlingen, men jag får veta säkert på måndag. Då får jag också veta vilken tid jag ska träffa min läkare 19e sep.

Nu är jag trött igen, låg i soffan och smygfotade på fåglarna i fågelbadet. Först tittade jag bara, men kom på att jag kan väl ha kameran tillgänglig. Det var rätt många olika, men jag hann bara med att fota fyra olika, dom på bilderna. De jag inte hann med var: hackspett, pilfinkar och några extremt små sångare som hade rätt gul undersida, ögonband och hovrade nästan som små kolibrier i luften. Jag har sett dom tidigare men har ingen aning om vad det är, säkert väldigt vanliga.

Jag skulle kunna croppa bilderna rätt mycket men det känns som jag ville ha med lite omgivning också den här gången. Men jag borde flytta den där fula svarta elsladden.

Nötväcka

Talgoxe

Blåmes

augusti 17, 2011 - Posted by | fåglar, sjuk

6 kommentarer »

  1. Bra att du fick lite struktur på dina besök och behandlingar!

    Jag gillar bilderna när det är lite miljö runt om. Jag håller med om att slangen skall väck, men annars tillför miljön ett sammanhang i bilden.

    Kommentar av Janne Arleklint | augusti 17, 2011 | Svara

  2. Vackra bilder!! Han ser lite illmarig ut!

    CT-buk, behöver man laxera inför en sån?
    Jag gjorde en kolon-rtg förra hösten och fick
    genomgå en dryg laxering innan…

    //M

    Kommentar av Malin H | augusti 19, 2011 | Svara

    • Tack Malin🙂
      Nej man behöver inte laxera, däremot ska man sitta och dricka 1-1,5 liter vatten med kontrastvätska i två timmer före röntgen, man dricker i så jämn takt det går. Sen när man ligger på röntgenbritsen får man en kanyl någonstans och genom den får man mer kontrastvätska.
      Själva röntgen tar inte mer än kanske 10 min, högst.
      Efteråt ska man dricka mycket vatten i två dygn, uppåt två lite/dygn för att skölja ut kontrasten.
      Det är inte själva tarmen dom kollar på mig utan buk och bäcken.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | augusti 21, 2011 | Svara

  3. Ok, tack för svar.🙂

    Kommentar av Malin H | augusti 22, 2011 | Svara

  4. Sladd?? Ser ingen sladd…. kul – nu fick jag ett namn på en av fåglarna här runt huset – nötväcka! Jag har gått o glott på den i flera månader och inte kommit ihåg vad den hette… mitt minne blir värre och värre, trist att tappa kunskap, liksom. Kram på dig! Massor av ljusa tankar från Mia

    Kommentar av Mia | augusti 22, 2011 | Svara

    • Kolla nertill i vänstra delen, ett oskarpt svart ”band” som är en elsladd till några solenergilampor. Den hänger framför fågelbadet.
      Jag vet vad du menar, men jag tror att minnena ligger kvar fast lite undanstoppade om man inte använder dom på länge. Jag märker att jag stuvat undan bra många latinska namn på fiskar och växter😉 För att inte tala om latinska, och populärnamn, på prydnadsbuskar (och annat i trädgården).
      Kram på dig!😀

      Kommentar av sonjac | augusti 22, 2011 | Svara


Kommentera

