Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

15 timmar sömn

Fårö, Gotland

Oj vad jag har sovit. Jag somnade vid 19-tiden igår kväll, vakande till runt midnatt och gick upp en kort stund. Sen lade jag mig igen och sov till 10 idag på fm, skööönt.
I morgon ska jag in på CT-röntgen av buken så får vi ser hur mycket cancer som finns kvar, vilande. Det är ju det som är så dumt. Den här cancern är inte aktiv hela tiden och cellgifterna går bara på den som är aktiv. Det kommer alltid finnas kvar lite som ”sover” och vaknar till en tid efter behandlingen och så blir det återfall😦 Frågan är hur mycket kroppen orkar och hur länge cellgifterna biter på cancern, för den blir immun efter ett tag😦 Man tycker att kanske fler operationer skulle vara bra och rensa bort det som inte är aktivt, men de gör dom inte. det sitter väl så till att det inte fungerar, det är inga tumörer/cystor utan en tunn hinna liksom. Min läkare liknade det med att man skulle behöva dra av det med en osthyvel, men det går inte…😦

augusti 16, 2011 - Posted by | Gotland, sjuk

12 kommentarer »

  1. Det kanske låter ”litet” att återigen konstatera att du är fantastisk. Du delar med dig av ditt liv, både det goda och det dåliga. Jag beundrar människor som är generösa på det sättet och blir stärkt av dig. Tack så mycket Sonja!
    Stor kram från Mia.

    Kommentar av Mia Trankell | augusti 16, 2011 | Svara

    • Hejsan Mia! Jag blir glad av trevliga kommantarer, tack så mycket🙂
      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | augusti 16, 2011 | Svara

  2. Kämpa på! Vi håller tummarna på NF

    Kommentar av Magnus Nordström | augusti 16, 2011 | Svara

    • Tack ska du ha Magnus🙂

      Kommentar av sonjac | augusti 16, 2011 | Svara

  3. Det är häftigt att jag går och tänker på just det du skrivit i din blogg innan jag läst det!
    Om det nu blir så att man, efter cellgiftsbehandling, inte opererar bort eventuella kvarvarande inaktiva cancerhärdar vill jag veta varför.

    Kommentar av Janne Arleklint | augusti 16, 2011 | Svara

    • Det kanske är så att det är väldigt mycket som är inaktivt överallt men ”bara” fyra satte fart just den här gången. Jag kommer inte ihåg när jag röntgade senast, om jag har gjort det nu inför den här behandlingsomgången, men jag tror det.

      Kommentar av sonjac | augusti 16, 2011 | Svara

      • Vi avvaktar resultatet av den röntgenundersökning som du gör i morgon. Det är den som gills😉

        Kommentar av Janne Arleklint | augusti 16, 2011

  4. Hej Sonja!🙂

    Jag blir både ledsen och glad när jag läser din blogg… Ledsen när jag jag läser om din dumma sjukdom och glad när jag ser dina fina bilder.🙂
    Tänker på dig ofta och håller tummarna för att de elaka cellerna ligger i dvala väldigt länge efter denna behandlingsomgång.

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | augusti 16, 2011 | Svara

    • Hejsan Linda!
      Kul att du kikar in här🙂 Jag håller också tummarna att den håller sig lugn länge, jag är lite less på det här nu.
      Kram, kram!

      Kommentar av sonjac | augusti 16, 2011 | Svara

  5. Hej
    Jag trodde att du skulle bli av med det den här gången, att det var den förra då de inte hade fått bort allt, utan hittade de här som ”vilat” och som satte fart. Trist att läsa, men jag håller tummarna för att du ska få ett långt uppehåll nu i alla fall, att de ska vila riktigt länge så att du hinner återhämta dig och komma in i ett normalt liv. Har de sagt något om intervaller, alltså hur ofta det blir aktivt och vad det kan variera mellan, så att säga? Kan du teoretiskt ha dem vilande i 10-15 år t.ex? Om det nu måste finnas kvar i din kropp hoppas jag att det kommer att vara vilande riktigt länge.
    Kram

    Kommentar av Anna | augusti 19, 2011 | Svara

    • PS Ska äntligen få MG av höften, samt något de gör innan som tydligen kallas punktering, antar att det är för kontrast. De tror ju att nerven sitter i kläm där och det är ju inte helt otänkbart, eftersom det var på den sidan jag blev påsprungen när det började. Hoppas i alla fall att de äntligen ska hitta något som går att åtgärda. Håller med dig, man blir less.

      Kommentar av Anna | augusti 19, 2011 | Svara

    • Hejsan!
      Nej det tråkiga är att det inte alls går att säga hur långa intervallen mellan bra. Det kan bli både längre eller kortare. Men jag tror inte det kommer att ligga vilande så länge som 10-15 år. Jag frågade om tidspannet 10 år och min läkare uttryckte det som ”förvånande” om jag levde fortfarande då. Men man vet aldrig😉

      Hoppas du äntligen får veta något om vad det är som krånglar i din rygg. Du har ju gått i flera år nu.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | augusti 21, 2011 | Svara


Kommentera

