Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Cykelskrammel

En liten fripassagerare på cykeln idag

Min cykel, en ca 25 år gammal Cresent, har börjar låta konstigt senaste tiden. Det är ett skarpt metalliskt klonkande som låter likadant vare sig jag rullar, trampar, har olika växlar i, bromsar eller inte bromsar. Det enda som påverkar är om jag sitter på cykeln, om jag leder den hörs inget.
Det verkade komma någonstans framtill men var lite svårt att komma på varifrån, när det klonkade så darrade ramen/styret lite också. Jag hade provat att olja lite här och där men inget hjälpte.

Idag kollade Janne på cykeln, provcyklade lite och kollade. Sen vände han uppochner på den och började vicka på framhjulet. Japp, det var ju där det var glapp, i hjulaxeln. Det är väl kullager eller något där som blivit slitet med åren. Efter lite oljande blev det bättre men inte bra så vi åkte till en cykelbutik och beställde ett nytt hjul, det kommer på torsdag🙂

Jag tog min vanliga lilla cykeltur ikväll och när jag var hemma igen såg jag att en bärfis hängt med. Den satt uppe på ena främre bromsklossen. Skumt ställe. Jag fotade den och flyttade den till alla kompisar i rudbeckian istället. Det vete sjutton hur länge den suttit på cykeln.

Idag har jag inte känt av några svimningstendenser som tur är. Det kanske berodde på att jag var så trött igår? Efter 11 timmars sömn är jag något piggare idag. Men jag hade en jobbig mardröm om jobbet i natt. Den återkommer då och då. Jag sitter och kör ett tåg, stannar vid en röd signal och ska ringa till tågklareraren. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg telefonnumret. Jag letar och letar bland högvis med papper men det finns ingenstans, paniken och ångesten stiger mer och mer medan jag förtvivlat fortsätter leta… men det finns inget slut på eländet…
Usch, jag mår verkligen pyton när jag drömt det här😦

 

augusti 13, 2011 - Posted by | insekter, sjuk

1 kommentar »

  1. Förstår precis vad du menar :-)…

    Drömmer mardrömmmar om mitt gamla jobb på larmcentralen ibland. Den är numer nerlagd, men ibland blir jag fortfarande inringde för att hjälpa till (i drömmen!). Givetvis pinglar och piper det överallt, och det är mitt jobb att åtgärda dessa larm.
    Problemet är bara att det gamla larmbordet är utbytt, och jag vet inte vad det är som larmar… och det finns ingen att fråga eftersom man jobbade ensam där.

    Jisses vad jag letar efter manualer i takt med att det larmar ännu högre… ska jag skicka ut nattpatrullen (trygghetslarm), elverk, vatten- eller fastighetsjouren… eller sjöräddningen, brandkåren, kanske? Ringa efter ambulans, polis… samtidigt som jag har halva sveriges presskår i telefonen som vill veta vad som pågår och var NU!

    Stackars mig…

    Kommentar av Lilla Damen | augusti 14, 2011 | Svara


Kommentera

