Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lotusblom

Lotus i Viktoriaväxthuset, Bergianska trädgården

Det händer inte så mycket just nu. Jag är trött och oinspirerad. Har ont i höger skinka, tror det är ett muskelfäste till enbenlyftmuskel som är inflammerad eller så. Det går säkert över av sig själv när jag slutar med cellgifterna.Inte sover jag bra på nätterna heller. Jag har ätit sömntabletter rätt länge nu, men dom verkar inte hjälpa så bra längre. Det beror kanske på att mörka tankar och grubblerier dyker upp när jag lagt mig.

Idag tog jag i alla fall en sväng till Bergianska trädgården, växtgödningen var slut sedan länge. Jag tänkte att jag kanske skulle orka kika in i Viktoriaväxthuset för att se om deras lotusar och Viktorianäckrosorna blommar, så då fick kameran följa med. Det var sol då jag åkte, hängde ut lite tvätt på strecket. men när jag kom fram till växthuset började det regna och åska. Det var ju väldigt trevligt att kika på växterna i det fina ljuset medan regnet öste ner ute.

Flera olika slags lotusar var utslagna och Viktorianäckrosorna hade stora knoppar, men de blommar bara två nätter. Första natten är blomman vit, andra natten rosa. Dom skulle ha visningar några nätter, men det orkar jag inte med.

I morgon kommer ASiH och tar blodprov. Nu håller jag och Janne tummarna att proverna är ok, att de vita blodkropparna har hämtat sig lite bättre än förra gången. Om dom röda är dåliga kan jag få ett par påsar blod i helgen, men vita går inte att ge.

Annars så är vädret helt underbart nu, lagom svalt och lagom mycket regn. Nu blir nog gräsmattorna gröna igen🙂

Lotus i Viktoriaväxthuset, Bergianska trädgården

 

augusti 10, 2011 - Posted by | blommor, sjuk

2 kommentarer »

  1. Så vackra! Och vilka bilder, den ena sval o lugn och den andra fylld av ljus och energi!
    Inte ett spår av oinspiration här:)

    Kommentar av Ingela | augusti 11, 2011 | Svara

    • Ha! ha! Tack ska du ha Ingela🙂 Det är nog reptilhjärnan och ryggraden som jobbar😉
      Skämt åsido, det här urgamla rätt lilla växthuset är en riktigt juvel i Bergianska trädgården. Det består av en rund damm med betongkanter med alla lotusar, Vikorianäckrosen mm, ett stenlagt golv runt dammen och en höjd planteringsbädd i ytterkant med allsköns fuktighetsälskande växter som klänger omkring. Den är inte stor, jag har svårt att uppskatta avstånd men kanske dammen är 15 m i diameter???
      Och så finns det fisk i dammen, guppys som äter alger och insekter.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | augusti 11, 2011 | Svara


Kommentera

