Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Skorpionslända mm

Man förstår varifrån Skorpionsländan fått sitt namn när man ser en av hanarna. Vilken cool insekt🙂

Jag blir själv rätt störd av de ljusa ”banden” som går kors och tvärs i bakgrunden. Det är ljusa strån i oskärpa. Jag försöker verkligen flytta mig och prova mig fram för att hitta ”luckor” som är fria bakom huvudmotivet, men ibland är det så svårt att få till när det är mycket grässtrån och annat tätt bakom. Visst, det går kanske att trolla bort med en större bländare, men jag vill ju ha lite mer av sländan i fokus än bara ögonen. Jag vill inte ha en helt slät bakgrund i samma nyans heller, utan lite olika färgskiftningar, men utan strån. Ja, ja det är bara att sträva på🙂

juli 17, 2011 - Posted by | insekter

10 kommentarer »

  1. Guuuud vilka bilder du levererar…jag är helimpad alltså…sååååå jäkla fint ljus du fått till…det där med blixt har jag väl testat ngn gång men inte fått till…begriper mig inte på´t men men jag får väl läsa på ordentligt i boken…du vet manualer och män brukar ju inte gå så bra ihop så det har aldrig blivit av liksom så det har mest blivit lite testa på måfå!!😉

    Skorpionslända har jag aldrig sett…häftigt, häftigt!!
    Kul att du kommit igång lite mera med foto och hoppas ni får det bra på Guteön!
    Ullis körde sista passet i dag och har sex veckor nu…

    Steffe

    Kommentar av Steffe | juli 17, 2011 | Svara

    • Kul att du gillar dom. Jag körde med TTL-läget och den inbyggda blixten på -0,3 eller liknande. Kördebländare 5 tror jag och manuell fokus. det blir lite rakt påljus, men jag orkade inte släpa på SB800-blixten. Ska det bli bra ska man nog handhålla den, eller ställa på ett litet stativ lite bredvid, jag ville bara testa lite och tycker det blev bra. Det var mest mulet väder. Blixten fryser ev rörelse lite… just det, körde på a-läge (bländarförval).

      Vad skönt att ni har ledig nu, hoppas det blir fina utflykter, fotande mm.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | juli 18, 2011 | Svara

  2. Jag förstår dina tankar helt klart! Man blir inte nöjd förrän man är nöjd om man säger så, och höjer ribban hela tiden vad gäller kvalitet. Det är klart, det beror ju helt o hållet på vad man vill visa å andra sidan. Personligen tycker jag det är häftigt med stor bländare och mycket kort skärpedjup på just denna slända, och då mest för att framhäva de stora och klarblå ögonen. Gillar den som den är!🙂

    Kommentar av Åke | juli 17, 2011 | Svara

    • Visst är det så, man övar och utvecklas och de egna ”kraven” stiger.
      Jag hade nog ca bländare 5 på den blåa sländan, det blev som jag ville med skärpan på den. Men hade jag bländat upp mycket mer så hade ”banden” i bakgrunden flutit ut mer men också skärpedjupet på sländan blivit mycket kortare. Då hade man, om jag lyckats pricka skärpan, bara sett ögonen och mer av bakkropp/vinkar blivit suddigare. Det hade kunnat bli bra, men svårare att pricka skärpan då. Nu ser man lite mer av benen också, det är positivt.

      Hälsningar🙂

      Kommentar av sonjac | juli 18, 2011 | Svara

  3. Skitsnygga foton, jag gillar den översta mest tror jag😀 Men alla är super… Kanske du förstår efter du såg mina foton från igår så önskar jag att jag hade ett zoomobjektiv men ett riktigt makro vore inte så dumt heller.

    Kram

    Kommentar av CD | juli 18, 2011 | Svara

    • Tack CD. Jag gillar nog också den övre mest. Den är lite rörig men själva insekten är så cool.
      Ja makro är kul, det finns alltid något att fota bara man kryper tätt inpå.
      Någonslags zoom, teleobjektiv är bra när man smyger på fågel, och annat🙂

      Kram!

      Kommentar av sonjac | juli 19, 2011 | Svara

  4. Hej! Jag har varit sparsamt förekommande i bloggvärlden ett tag eftersom jag utforskat andra delar av fotografin. I vanlig ordning skämmer du bort oss med snygga bilder. Det där med att aldrig vara nöjd och alltid vilja ha något annorlunda känns igen. Det ska nog vara så, tror jag, för den dagen man är helnöjd med bilderna ”som de är” ska man nog vara livrädd för som fotograf. Då har man förmodligen fått en massa tokerier om sin egen förmåga i huvudet = förmodligen dags att lägga kameran på hyllan och börja samla frimärken istället – huga! Fortsatt heja dig!🙂

    Kram!

    Kommentar av Staffan H | juli 19, 2011 | Svara

    • Hejsan Staffan. Jag håller med dig, visst får jag till några bilder då och då som jag är toknöjd med. Men det går alltid att förbättra🙂
      Kram!

      Kommentar av sonjac | juli 25, 2011 | Svara

  5. Härliga bilder på sländor och blixten plockar verkligen fram deras spännande mönster och färger. Ja det där med störande strån ett känt fotoproblem🙂 Men tycker inte att det är alltför distraherande och det är ju så där det ser ut ute i naturen, med dess ordnade kaos. Är det alltför rent bakom så har nog fotografen ”friserat” lite en live ”klonstämpel” ja ibland så orkar man vika undan lite och ibland inte.
    Skorpionsländan oj vilken läcker sak, har vi verkligen så häftiga insekter i sverige. Läckert!!!🙂

    /Christer K

    Kommentar av Christer K | juli 20, 2011 | Svara

    • Jag måste erkänna att jag ”klonar live” då och då om det fungerar bra utan att sabba någon känslig växtlighet. Jag fotar med ett 150 mm makro så där finns i alla fall möjligheten att försöka ”byta bakgrund” med en lite annan vinkel. Det är roligt att försjunka ner i fotandet🙂
      Hälsningar !

      Kommentar av sonjac | juli 25, 2011 | Svara


Kommentera

