Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Kaktusblomma

Jag har varit hos Janne och inte haft koll på kaktusen. Men idag när vi åkte över till mig så blommade det. Den första blomman hade visst varit utslagen igår och höll på att vissna. Men blomma nr två såg fin ut. Då har jag en vit och en rosa sjöborrekaktus plus en tredje som inte blommat än.

Jag hade fått en blankett från Försäkringskassan, från min handläggare. Faktiskt är det så att jag inte haft några som helst problem med FK… än. Min handläggare är väldigt trevlig och positiv. Ändå hugger det till av oro i magen varje gång det ligger något kuvert från FK i brevlådan, man vet ju aldrig.
Hur som helst, när jag pratade med min handläggare sist, i måndags, för att påminna henne att hon skulle skicka en sjukdomshistorik till mig som ett försäkringsbolag vill ha. Då hade hon redan postat det och dessutom kommit på att jag ska ansöka om högre sjukpenning och fler dagar pga allvarlig sjukdom. Hon skickade blanketten direkt och jag har fyllt i den idag. Hon berättade att det är inte säkert att jag får det, men vi ska i alla fall prova. I så fall får jag den där högre summan/dag som man får i början. Har man varit sjukskriven ett visst antal dagar sjunker summan, tror det är mer än 365 dagar, kanske? Eller kanske var det efter tre månader? Vilken dålig koll jag har, jag bara tackar och tar emot utan att kolla om det är rätt. Men jag får väl skylla på min situation, trött och sliten mm. Går det igenom får jag den lite högre summan retroaktivt, men jag vet inte från när.

Janne har rensat i sitt förråd i helgen, och jag har stått bredvid och hejat på. Sen har vi åkt till återvinningsanläggningen fyra gånger, tror jag det var. Det blev väldigt fint i hans förråd, nu kan man ställa in massvis med nya grejer om man vill😉

Vi har cyklat lite på Järvafältet också. Men jag är väldigt trött och seg, och låg. Har ont lite här och där också, bl a knäna och i höger rumpmuskel. Jag är säker på att det här beror på behandlingen och blir bättre när jag är klar. Men det är väldigt frustrerande. Janne är så otroligt snäll och förstående. Han föreslår lite kul grejer vi kan göra, inget jobbigt, men jag känner mig hemsk som inte riktigt orkar med. Jag vill ju inte ligga i soffan hela dagarna heller, jag vill ut lite i naturen. Speciellt som det är svalare ute nu. Alla läkare säger att jag måste försöka ta mig ut en sväng varje dag, och det gör jag, för det mesta. Men det känns tungt att komma igång.
Jag kommer inte ihåg om jag kände mig så trött och sliten under den förra cellgiftsomgången. Antagligen gjorde jag det men har förträngt det.

Nu ser jag i alla fall fram mot Gotland och lite raukfotografering. Men först behandling nr 6, med ett blodprov en timme före. Hoppas verkligen att de vita blodkropparna hyfsat till sig. Kan man äta något speciellt för att få mer vita blodkroppar?

juli 13, 2011 - Posted by | blommor, sjuk

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

