Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

För lågt Hb


ASiH var hem till mig i fm och tog blodprov. Sköterskan som gjorde det ringde när hon fick provsvaren och Hb ligger under gränsen. Inte så mycket, 97, gränsen är på 100. Men jag ska få blod i helgen. Dom skulle rådda med något först så hörs vi i morgon och bestämmer dagen.
Lite surt känns det, jag som slitit med min blodpudding till lunch varje dag sedan jag fick förra behandlingen. Men det är bara att gilla läget.

Jag är trött, trött, trött och har ont i olika leder då och då. Just nu är det mest i knäna och i höger rumpmuskelfäste. Men knäna är rätt ok jämfört med förra sommaren då Janne och jag var ner till Kullen och ”promenerade” i branterna😉 Jag hoppas det fungerar med en vecka på Gotland, lite svårt att avbryta när man har biljetter bokade redan. Bara det inte är för hett då, speciellt inte på nätterna. Bilen har Janne i alla fall AC i, det är skönt😀 Hoppas jag slipper mer blåsor också, jag vågar inte gå speciellt mycket nu. Men cykla fungerar som tur är. Jag tar mina sladdrigaste och bekvämaste sandaler med på semestern, det borde fungera, och så den feta fotcremen att smörja in fossingarna med. Det är tryck, värme och friktion som ger blåsor… vad gnällig jag är ser jag. Äach, det blir nog en kanonvecka. Hoppas det blir lite fototillfällen i fint ljus.

Visst ja, glömde ju bilden. Det är en av mina tre sjöborrekaktusar. Den här fick jag som en liten knöl 1994 och den har inte blommat tidigare. men nu så är det tre knoppar. Jag har sett dom en längre tid men inget har hänt. Häromdagen såg jag att de börjat sträcka på sig, och då går det fort. Dom växer ett par cm/dygn. När knoppen är 20-22 cm så slår den ut, och jag vet inte vilken färg det är på den. Gissar på vit eller svagt rosa.

Det som är lite kul är att jag funderade på om jag skulle kasta de här tre kaktusarna i våras, eftersom det inte blir blom. Tur att jag inte gjorde det just den här våren.

juli 7, 2011 - Posted by | blommor, sjuk

6 kommentarer »

  1. Hej
    Inte undra på du är trött när Hbt ligger så lågt, har de sagt någon gång om att äta extra järntabletter också. Det kanske behövs..

    Såg att det var lika varmt på Gotland som i Stockholm. I alla fall idag.
    Kram🙂

    Kommentar av CD | juli 8, 2011 | Svara

    • Hejsan!
      Nej dom har inte sagt något om tabletter. Det kanske inte fungerar när man går på cellgifter. Jag försöker äta vettigt, men det verkar inte räcka till. Förra gången när jag fick taxol gick aldrig Hb ner under 100 som är gränsen för att få behandling.

      Ja usch för värmen, hoppas det blir mulet och dimmigt när vi är där, det skulle bli kanonbilder det😉 Det är det som är så bra med Island, det blir aldrig för varmt där😀

      Kram😀

      Kommentar av sonjac | juli 8, 2011 | Svara

  2. tänk vilket uselt värde du skulle haft om du INTE ätit blodpudding? Räkor är tydligen rätt järnrikt med enl dietisten vi pratat med för att T har dåliga järnvärden.

    Kommentar av mariasbokliv | juli 9, 2011 | Svara

    • Åh räkor… jag har ju massvis av dom, fast rätt små😉
      Dom två senaste gångerna har ju Hb rasat ner på 92-93 någonting. Så lite har det hjälpt. Nu har jag cyklat en sväng med Janne efter jag fick blod idag. Det var en stor skillnad i ork.
      Kram😀

      Kommentar av sonjac | juli 9, 2011 | Svara

  3. Apropå din kaktus på bilden. Jag har också en sån, som var sned och som växte och växte. Så fick den flera knoppar … jag väntade såååå …. strax innan jag trodde att de skulle slå ut så välte krukh …… och kaktusen gick av!! Besviken som bara den.
    Nu vill jag se bild av blomningen Sonja! …. *kram*

    Kommentar av Iréne Södergren | juli 11, 2011 | Svara

    • Åh vad taskigt. Jag har tre och alla växer snett, jag försöker luta dom mot varandra eller fönstret så de inte ska välta. Hoppas att jag hinner fota blommorna, Janne har semester så jag är mycket hos honom just nu och blomningen är över på någon dag bara. Men jag håller tummarna att jag lyckas pricka in den😀
      Kram!

      Kommentar av sonjac | juli 12, 2011 | Svara


Kommentera

