Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Rabatten sista juni

Idag ser rabatten ut såhär. Det som blommar nu är från vänster: en fingerborgsblomma, purpurklätt och brinnande kärlek (studentnejlika). Ett par små plantor av stjärnflocka och bolltistel finns längst till höger. I framkant är det vild småblommig förgätmigej, vete sjutton var den kommit från, och en slags krypande klockor, murklocka???
Det som är på gång så småningom är rudbeckia och phlox. På andra sidan trappen/dörren växer förvildad lavendel mellan plattorna. Inte kan jag ta bort dom heller, dom doftar underbart. Jag hade en kruka stående där jag satte en planta med lavendel för många år sedan, året efter började plantorna komma upp.
Till höger om lavendeln finns några förvildade tvååriga nattljus också, svavelgul tror jag färgen kanske kallas.

Min fantastiska knallröda pelargon. Minns inte namnet nu, men den var årets pelargon på Plantagen i år. Min Nikon är en bra kamera men rött är inte dess starkaste sida. Pelargonens färg än mycket mer intensiv och lite mörkare i verkligheten.
Jag har satt murgröna och kantlobelia i samma kruka, det verkar funka bra.

Mina frösådda ringblommor och klockfacelia blommar för fullt nu. Det blev bra ihop tycker jag, började blomma nästan samtidigt också. Klockfacelian kommer att sluta blomma före ringblommorna, men det gör nog inget.

juni 30, 2011 - Posted by | blommor

4 kommentarer »

  1. Underbara blomsammansättningar Sonja! Precis som allt annat du fotar så känner man en sådan glädje när man får se det du delar med dig av.

    Kram Tammy

    Kommentar av Tammy | juli 1, 2011 | Svara

    • Tack Tammy. Jag har försökt få till det så att det alltid finns någon/några plantor i blom i rabatten.
      Kram Sonja!

      Kommentar av SonjaC | juli 1, 2011 | Svara

  2. Och du har lyckats fenomenalt med det Sonja! Jag beundrar sammansättningen, de där färgerna är så fina ihop – finns det något härligare än denna årstid?!

    Sonja, jag har glömt fråga dig, men jag hoppas det är ok med dig att jag la en länk till dig? Tycker du är en inspiration och en underbar människa som jag beundrar, för dina bilder, för din person…, för den du är!

    kram och ha en fin dag!

    Tammy

    Kommentar av Tammy | juli 2, 2011 | Svara

    • Ja självklart år du länka, vad trevligt. Jag är lite dåligt just nu på att uppdatera, känner mig rätt trött och sliten av både behandling och den här jobbiga värmen. Men det blir bättre😀
      Många kramar tillbaks!

      Kommentar av SonjaC | juli 2, 2011 | Svara


Kommentera

