Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Perfekt väder :-)

Idag är det mulet och skurar kommer och går, tempen är perfekt. Det här gillar jag, jag borde varit född på Island. Tänk vilket trevligt väder de har där, och med spännande vulkaner då och då😉 Fast inte så kul för de djurägare som drabbas förstås😦

Min rabatt växer på. Hade jag inte satt tulpanerna hade inte mycket blommat just nu, bara några enstaka tovsippor (tror jag de heter). Men snart kommer brandliljor, brinnande kärlek, daglilja och phlox. Och inte att förglömma de storvuxna vallmo jag satte i våras, två röda och i höstas en rosa. Dom hoppas jag mycket på. Det blir inte många blommor första året men kanske jag hinner med att fota dom.

Bakom trätrallen in kan man se 2-3 gröna ”kuddar”. Det är lavendel som frösått sig själv mellan plattorna. De trivs utmärkt där så de får vara kvar. Buskarna längst upp till höger är… äsch nu glömde jag vad den ljusa heter, men den gröna är en smultronschersmin. Den brukar vara magnifik när den går upp i blom.

Lite bakom dom står ett oxelträd, en paradisbuske och en sommartry. Paradisbusken får tyvärr mycket stryk vintertid. Han som plogar trycker upp och in en massa snövallar mot och över den. Sen brukar ett gäng ungar klättra på snön och trampa sönder busken😦 Tänk om föräldrarna kunde lära sina ungar vad som är mitt och ditt. Det finns en lekplats där det också brukar finnas stora snöhögar 10 meter bort. Ja, ja… skulle förstås vilja ha ett taggtrådsstängsel som skyddar mina buskar, men då skulle det ta hus i he-e😀

Från det ena till det andra, jag har tre hackspettar som håller till i träddungen bakom min uteplats. Dom är trevliga. Jag trodde det var ett par och blev lite förvånad när det satt tre st i tallen med jordnötsmataren. Jag fortsätter att fylla på just jordnötter tills det är slut i påsen.

maj 27, 2011 - Posted by | blommor

8 kommentarer »

  1. Oj vad det växer! jämförde bilden med den du la ut 17maj!
    Hackspettar gillar vi!
    kram Ingela

    Kommentar av Ingela | maj 27, 2011 | Svara

    • Ja det var inte länge sedan det låg en enorm snöhög över hela rabatten🙂
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 27, 2011 | Svara

  2. Det händer saker i dina rabatter!
    Ska försöka ta migg upp ”bakom hålan” och spana in liljekonvaljerna, har inte gjort det än i år…
    Trevlig helg önskar jag dig!

    Kommentar av Bonnfrua | maj 27, 2011 | Svara

    • Du kommer säkert att hitta liljekonvaljer, tänk vilken fantastisk doft dom har.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 27, 2011 | Svara

  3. Det är tur att Sonja vårdar mina tre krukväxter😉

    Kommentar av Janne Arleklint | maj 27, 2011 | Svara

    • Det vete sjutton hur det skulle gå med dom annars😉

      Kommentar av sonjac | maj 27, 2011 | Svara

  4. Hej!
    Hamnade här när jag googlade på en annan sak. Kollade in på din Hemsida och är lyrisk över dina bilder. Gick igenom hela galleriet:-)
    Jag har skrivit ett romanmanus (ej publicerad, ligger hos förlag) o huvudpersonen är fotograf:-) Vilken tillfällighet eftersom det inte var en fotoblogg jag sökte efter på Goggle.
    All gott!
    Ebba

    Kommentar av Författarvisionären Ebba | maj 29, 2011 | Svara

    • Vad trevligt att du hittade hit och till min hemsida med bilder😀
      Jag skriver om väldigt blandade grejer så det är nog inte så svårt att halka in hit😉
      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | maj 29, 2011 | Svara


Kommentera

