Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Räkmamma

Jag vet inte om någon som inte är fanatiskt intresserad av sötvattenräkor kan se att den här har rom under stjärten, men det har hon i alla fall. Det är min snyggaste vita som jag fotat och lagt upp några bilder på tidigare. Idag såg jag att det var ju en hona för hon går med rom. Jag lyckades fånga in henne och flytta till ett mindre kar där hon får gå i fred tills ynglen kläcks. Sen flyttar jag henne tillbaks till kompisarna. Jag kommer då att ha mycket större chans att lyckas behålla fler av ynglen, som är lite mariga att ge mat i det stora karet. De vuxna snor ju maten. Det är inte alls säkert att det blir vita yngel men de kommer i alla fall att vara bärare av helvitt anlag.

Sen cyklade jag ner till Centrum. Magen bråkade lite men inte värre än att jag kunde fortsätta cykla. Tidigare har jag måst stanna och fälla ihop mig som en kniv 😉 Jag handlade lite grönsaker och rapsolja. Utefter vägen hittade jag humleblomster, vilken tur att kameran var med. Men ljuset var som vanligt stenhårt. Eftersom jag inte kan komma upp i soluppgången borde jag ge mig ut på kvällen, men då brukar jag ha mojat ner mig i soffan och orkar inte ge mig ut. Ja, ja jag får väl försöka tvinga mig ut någon kväll 🙂

maj 9, 2011 - Posted by | akvaristik, blommor, sjuk, vårtecken 2011

8 kommentarer »

  1. Rashygien 😉 hehe

    Kommentar av Janne Arleklint | maj 9, 2011 | Svara

    • Ja, ja, ja… det är samma sort men olika färg bara, mer eller mindre pigment 😉

      Kommentar av sonjac | maj 9, 2011 | Svara

  2. Jag skojade med dig 😉

    Kommentar av Janne Arleklint | maj 9, 2011 | Svara

    • Jag veeet, gullegubbe 😀

      Kommentar av sonjac | maj 9, 2011 | Svara

  3. Hon ser stolt ut på något sätt tycker jag 🙂
    Kram

    Kommentar av CD | maj 10, 2011 | Svara

    • Ha! ha! Ja det borde hon vara 😀
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 10, 2011 | Svara

  4. Berättar man det och att de kan se iaf ett väldigt tydligt bakom benen. Det var faktiskt på dina bilder jag lärde mig se skillnad på honor/hanar mm.
    Jag gillar din hona, just det att hon inte är täckande vit. Hoppas du får fram något kul från henne.
    Har sagt det tidigare… det spelar ingen roll varken när eller var (nästan hur också) du tar dina bilder för de är oslagbara.
    Man blir alltid glad av att komma in här och se dina bilder.
    Kram!

    Kommentar av ≈Sanna≈ | maj 10, 2011 | Svara

    • Tack vad snällt du skriver 😀

      Kommentar av sonjac | maj 11, 2011 | Svara


Kommentera

