Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Självsprickor

Jag har nog börjat få lite biverkningar från ett av cellgifterna nu, från Caelyxen. Det dyker upp självsprickor på mina tummar helt plötsligt. Väldigt störande och det svider. Men jag är förvarnad och smörjer in händerna ofta.

Natten som var sov jag 11 timmar, det är sjukt länge. Nu är klockan lite drygt 22 onsdag kväll och jag är trött. Det är rätt ovant, jag är lite mer en nattuggla i vanliga fall. Då brukar jag lägga mig ca 01 om jag kan välja helt fritt.

Igår gjorde jag inte många knop, så idag cyklade jag i alla fall ner till dammen och skulle fånga vattenloppor. Men det fanns väldigt dåligt av dom. Däremot fanns det nässlor. Så jag tog och plockade rätt mycket i en kasse och gjorde sen nässelsoppa. Det blev gott, och nyttigt. Nu är jag förstås helt blåsig på plockhandens fingrar, nässlorna brändes 😉 Testade till sist att gnida in lite, lite kortison där det var som värst men det hjälpte inte.

Snön försvann fort, men det ska bli minusgrader i natt. Jag bär väl in en av krukorna med växter, pelargonen gillar nog inte för kallt.

Jag känner att jag är väldigt tråkig just nu. Trött och med dålig ork. Jag har inte så mycket kul att skriva om i bloggen, men jag tänker absolut inte sluta skriva. Det ger mig mycket att plita ner några rader och fixa till en eller två bilder. Speciellt när det gäller biverkningar och hur jag mår. Jag går tillbaks ibland och kollar hur det kändes tidigare.

Förvällning av nässlor

maj 4, 2011 - Posted by | sjuk, vårtecken 2011

7 kommentarer »

  1. Nässelsoppa har jag inte ätit men det såg väldigt gott ut!

    Kommentar av Staffan H | maj 4, 2011 | Svara

    • Det är kanongott. På något sätt påminner det om spenatsoppa men smaken är unik.

      Kommentar av sonjac | maj 5, 2011 | Svara

  2. Ketchup är det bästa mot nässelbränna. Smörj på direkt när du blivit bränd så försvinner det på tio minuter. Lite kladdigt dock…

    Kommentar av Johanna | maj 5, 2011 | Svara

    • Ketchup? Det måste jag testa. Tack för tipset Johanna 🙂

      Kommentar av sonjac | maj 5, 2011 | Svara

  3. Nässelsoppa är mycket gott! Jag får ofta självsprickor(mest på höst och vinter).
    Då använder jag bisalva/bivaxsalva på sprickorna. Om du har svårt att få tag i det kan även vanlig honung hjälpa lite.
    Lycka till!

    Kommentar av Evamari Hådén | maj 5, 2011 | Svara

    • Tack för tipset. Då ska jag skaffa bisalva/bivaxsalva så jag har hemma.

      Kommentar av sonjac | maj 5, 2011 | Svara

  4. hej sonja kan du skriva hur man gör nässelsoppa jag skulle vilja prova kram maja

    Kommentar av maja karlsson | maj 6, 2011 | Svara


Kommentera

