Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Trött

Så här ser rabatten idag. En tulpan har slagit ut och det är fler på gång. Pärlhyacinterna blommar också, alla tre sorter. Jag har vanliga blå, vita och tvåfärgade. Poetnarcisserna är också på gång.

Oj vad jag har sovit i natt. Jag lade mig kvart över nio och tvingade mig att gå upp åtta i morse. Efter lite thé och frukost känner jag mig fortfarande rätt mosig. Det får nog bli en slappardag idag också.

Nu har jag i alla fall fasat ut kortisonet helt, ska testa att sluta med omeprazolen också. Det är inte bra att äta det för länge och tar jag inga starka tabletter borde det inte behövas. Jag började äta det då jag fick så mycket halsbränna då jag mådde dåligt och hade stopp i tarmen.

Det ska bli spännande att se om Janne får sin spis på tisdag, och när jag får min stationära dator. Hm, jag kanske ska cykla ner till dammen med vattenloppor idag ändå… eller i morgon.

En sak jag funderat lite på i helgen är surdeg. Jag läste en artikel där ett litet bageri i Sthlm erbjöd surdegshotell för folk med surdegar som ville åka på semester. Efter det började jag googla på surdeg och fundera lite på om jag skulle försöka göra en surdeg och baka på. Men jag ska nog vänta ett tag till, det känns lite joxigt att få igång den utan att den blir dålig och jag har lite för lite energi just nu.

maj 2, 2011 - Posted by | sjuk, vårtecken 2011

5 kommentarer »

  1. Många lökväxter att njuta av efter hand:)Tvåfärgade pärlhyacinter låter spännande!du får ta en närbild o lägga ut:)
    Surdegshotell Ha,ha!! vad man kan hitta på!kreativa idéer!!
    Jag har inte heller kommit längre än till tanken med surdegen. Vi kanske ska spåna lite ihop och utmana varandra och komma igång!Eller inte!? för vi är ju inte några surdegar du och jag:)det kan kanske räcka med kalljäst!:)
    Kram Ingela

    Kommentar av Ingela | maj 2, 2011 | Svara

    • Jag har googlat lite på surdeg och läst. Det känns lite jobbigt och osäkert, men jag är fortfarande nyfiken. Fast kalljäst är bra gott det med, och enklare, bra mycket enklare än vanligt bröd när man inte behöver hålla koll på någon 37-gradig vätska.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 3, 2011 | Svara

  2. Surdegs kultur.
    För många år(22) sedan så sålde sockerbolaget frystorkad surdegs kultur per prenumeration. Jag har fortfarande påsar kvar i frysen. De var helt OK för några år sedan. Tänkte ta en påse och blanda med fint rågmjöl som blir till en surdeg på ett dygn, sedan delar jag surdegen i lagom delar för 2 limpor(12-16 dl mjöl) och fryser varje del för sig. Sedan är det bara att ta fram vid behov och baka.

    Någon som vet om det finns frystorkad surdegs kultur att köpa idag ?

    Kommentar av Per | maj 2, 2011 | Svara

    • Det här blev ju spännande! gå in på mejeribolaget.se så finner du följande:)
      Ja tack! Jag abonnerar på Mejeribolagets Surdegskultur och får mitt startpaket för endast 19:- inkl. porto. Startpaketet innehåller 1 påse surdegskultur som räcker till 8-10 bröd, tips och recept. Receptpärmen får jag utan extra kostnad i mitt andra paket.
      Alltså finns det att köpa via nätet och få direkt hem i brevlådan!!
      Tack för tipset:)
      Ingela

      Kommentar av Ingela | maj 2, 2011 | Svara

      • Nämen, det var ju spännande. Jag måste in på mejeribolagets sida och kolla lite.

        Kommentar av sonjac | maj 3, 2011


Kommentera

