Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Datorkrasch

Min stationära dator har lagt av, moderkortet har kraschat… inte så kul. Jag har lämnat in den på ett ställe och får tillbaks den i början på nästa vecka. det låg en hel del bilder kvar på den som jag inte… hunnit… flytta till mina externa hårddiskar. Men jag struntar i det. Det jag fotat med Janne har jag liggande på en dator hos honom så det är det jag fotat här hemma nu i vår som är borta. Det är ju ändå ”bara” mest för bloggen men blåsippsbilderna grämer jag mig lite över. Hade tänkt göra en utskrift av en av den. Han som skulle mecka med datorn undrade om jag ville ha ut något från datorn, om det gick, men jag sa nej efter lite funderande.

Annars mår jag hyfsat. Mådde lite illa samma kväll jag fått behandling, i tisdags. Sen mådde jag mer illa på onsdag morgon, men det lugnade sig efter jag tagit mina tabletter som jag ska. Det är två mot illamående, Kytril och Betapred. Sen tar jag ett magskyddande, Omeprazol och B6-tabletter som är mot biverkningar på huden från cellgiftet Caelyx. Ta-i-trä (knackar på huvudet) har jag inte fått några hudskador… än. Jag har inte speciellt mycket sendrag heller, hjärtat har lugnat ner sig och går stabilt och jag sover lite bättre. jag tror nog att det kan ha varit magnesiumhalten som dippade ett tag men jobbade sig upp igen. Fast jag sover mer nu igen och är trött på dagarna.

Min sjukgymnast, Sigrun, kom över igår och hämtade TENS-utrustningen. Jag hade den till låns och skulle jag behöva hade jag fått hyra en utrustning till ett bra pris. Men mina ryggproblem har blivit så mycket bättre så jag behöver den inte längre.

Just nu har jag källarfranskor på jäsning. Satte en deg igår kväll som fick jäsa i kylen över natten. Nu har jag bakat ut den och bröden jäser i 1,5 timmar innan jag gräddar dom.

I em åker jag över till Janne, han ska få en ny spis. Jag är så nyfiken på den. Spisen som finns i lägenheten nu är ca 50 år gammal och har inte lagt av än. Men det kändes som det var dags för ett utbyte. I helgen ska vi inviga den med helstekt oxfilé och potatisgratäng med vitlök och grädde, mums.

Igår kväll tog jag tåget till Naturhistoriska riksmuseet för att kolla ett föredrag som naturfotografen Serkan Gunes höll. Jag har sett hans vackra foton många gånger. Han ställer ofta ut på dom ställen jag och Janne brukar besöka, som olika fotomässor mm. En väldigt trevlig kille som alltid hälsar så gott och tar sig tid att prata. Serkan har en utställning som hänger där ett tag till med stora bilder från Sverige, Norge och Tanzania.

Efter det tog jag en liten promenad ner till Bergianska/Plantagen och kollade om dom fått in storblommig vallmo, och det hade dom. Så jag handlade två olika röda och tog tåget hem igen. Det blev inte så mycket promenerande igår, men jag var rätt trött då jag kom hem så plantorna fick vänta på plantering och jag låg i soffan och läste en deckare, Blodläge av Johan Teorin. Den har äntligen kommit ut på pocket. har Ajvides Lilla stjärna liggande på lut också.

Jag orkar inte fixa till någon bild just nu, men det kommer.

april 28, 2011 - Posted by | dator, reklam, sjuk, utställningar

6 kommentarer »

  1. Så trist att din dator kraschade! Dina blåsippebilder du visat på bloggen är ju bara så underbara!

    Det gläder mig (oj så högtidligt det ser ut i skrift!) att du mår relativt hyfsat efter din behandling. Det är allt bra skönt med den sjukvård vi har här i Sverige, och ”gratis” är den ju också.

    Önskar dig en skön Valborg!

    Kommentar av Bonnfrua | april 28, 2011 | Svara

    • Jag kommer nog att komma på att det är annat som låg på datorn som jag saknar också, ja, ja.

      Hoppas du får en fin Valborg själv 😀

      Kommentar av sonjac | april 29, 2011 | Svara

  2. Visst är det lustigt, alla blåsippebilder man tar känns lika speciella varje år, trots att man tar dem… varje år! 🙂

    Kommentar av Anna Henningsson | april 29, 2011 | Svara

    • Ja det är märkligt, just blåsippor också tycker jag. Visst är det kul med de första tussilagona, och vitsippor är också kul. Men blåsippor är det något speciellt med, speciellt de första små man hittar.

      Kommentar av sonjac | april 29, 2011 | Svara

  3. Låter gott att du mår hyfsat i alla fall. Skönt med våren även om man inte riktigt hinner med. Träffade Serkan i Hässleholm men det hade varit kul att se hans utställning också. I morgon tänkte jag mig ner mot Eskilstuna för att se om jag kan göra lite backsippsbilder (om det inte är för sent redan).
    /Per

    Kommentar av Per | april 29, 2011 | Svara

    • Kul, du kommer nog att hitta backsippor så du baxnar. Steffe53 var där i onsdags och på de bilder han lagt upp på sin blogg ser man enorma områden som är helt lila.

      Kommentar av sonjac | april 29, 2011 | Svara


Kommentera

