Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Blodvärden

Igår kom en sjuksyrra från ASiH (Avancerad sjukvård i hemmet) och tog mitt mittblodprov på mig. Jag ringde nyss och frågade om de för mig mest intressanta värdena och fick veta att Hb ligger lite lågt, 102, men ingen katastrof än 😉 Vita blodkroppar, som har med immunförsvaret ligger ok men trombocyternar ligger lågt, det är de som hjälper bloder att koagulera om man börjar blöda. Så jag får inte skära  mig eller så just nu 🙂 Frågade vad ca125 låg på vid senaste behandlingen och det var verkligen på väg neråt, 89. Den är en indikator på hur mycket cancern trycks ner och ska ligga typ under 20 någonstans.

Efter sjuksyrran åkt gick jag till träsket och fångade lite mygglarver till åt mina småfiskar. Några timmar senare tog jag cykeln 10 min till ett ställe där de säljer plantor mm. Köpte tre penséer och en förpackning blodmjöl (för att avskräcka rådjuren).

På kvällen cyklade jag till affären och handlade mandel och florsocker, ville baka mazariner till min mamma som jag tänker hälsa på idag. Hon älskar mina hembakta mazariner 😀

Jag märker då jag cyklar att minsta lilla uppförsbacke blir jobbigare och jobbigare varje gång jag cyklar. Ibland får jag kliva av och leda cykeln uppför istället, men det funkar det med. Jag ska ju ut och röra på mig varje dag säger läkarna. Men jag ska ta det lagom, inte tokträna 😉

StPaulia A.John’s Winter Sun

Den här StPaulian är väldigt söt. Gult är en svår färg när det gäller StPaulior, men det är är den stabilaste och bästa. Som många andra paulior ser blommorna olika ut vid vår/försommar och höstblomningen. På hösten är blommorna betydligt mer gula, med få rosa/sämskskinsfärgade stråk. Just nu är det inte mycket gult i blommorna. Det är en svensk man som korsat fram denna sort, han är mycket känd i StPauliakretsar.

april 12, 2011 - Posted by | blommor, makro, sjuk, vårtecken 2011

6 kommentarer »

  1. Skönt att det är nästan bra med blodvärdena, 🙂 speciellt ca125.

    Kramis

    Kommentar av CD | april 12, 2011 | Svara

    • Ja jag blev glad när jag hörde vad det låg på, då togs provet inför tredje behandlingen.
      Inför nästa, den fjärde, ska jag träffa min ansvariga läkare och då får jag veta hur många behandlingar hon tycker jag ska ha. Jag gissar på sex, kanske, men det kan mycket väl bli maxomgång på åtta. Vi får se.

      Kram-kram!

      Kommentar av sonjac | april 12, 2011 | Svara

  2. Ååh vad jag önskar att dina värden blir bättre och bättre …… ÖNSKAR!

    Läser om dina mazarinplaner, det skulle jag också vilja baka … kan du inte skicka receptet på mailen? *kramar om*

    Kommentar av Iréne Södergren | april 12, 2011 | Svara

    • Recept på gång 🙂

      Kommentar av sonjac | april 13, 2011 | Svara

      • Stort tack kära Sonja. *kramar om dej*

        Kommentar av Iréne Södergren | april 14, 2011

      • Skriv en rad om du provar receptet. Dom blir verkligen delikata, saftiga och goda 😀

        Kommentar av sonjac | april 15, 2011


Lämna en kommentar