Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Bofinkar

Jag trodde knappt mina ögon idag när jag råkade titta ut genom altandörrglaset. Det fanns en liten flock på ca 25 bofinkar och ett bergfinkspar som gick omkring och åt av solrosfröna som hamnat på marken.

Annars så regnar det idag, så jag har bara varit ute vid träsket och fångat lite mygglarver till. Firrarna blir så glada 😀 Om det blir bättre väder tar jag nog en promenad till.

StPaula ”Ness’ Satin Rose” som precis börjat blomma i fönstret

april 8, 2011 - Posted by | akvaristik, blommor, makro, vårtecken 2011

3 kommentarer »

  1. Hej Sonja!
    Tittade in på din blogg och du har så vackra foton som du lagt ut i bloggen.
    Det fotot som du har tagit på den rosa blomman så jag undrar vad du använder för ojektiv och vilken kamera du har.
    Jag har själv börjat fota blommar och natur så man är i nybörjar stadiet.
    Önskar dig en trevlig helg och hoppas få svar . Jag har än så länge ingen egen blogg.
    Mvh Ingegerd

    Kommentar av Ingegerd | april 8, 2011 | Svara

    • Hejsan ingegerd.
      Kul att du gillar mina bilder. Jag har en Nikon D300 som jag fotar med och det objektiv jag använda då jag fotade StPaulian i det här inlägger, och alla makrobilder jag tar och många andra, det är ett Sigma 150/2,8. Jag tycker det är ett riktigt bra objektiv som ger en fin oskärpa där jag vill ha det oskarpt och helt runda reflexer då jag fotar med bländare 2,8. Det blir snyggt i motljus när något glittrar i bakgrunden.

      Ett snabbt tips då man precis börjat fota blommor är att komma ner på blommans nivå. Jag ligger alltid ner på marken då jag fotar låga växter. Och så tänka på ljuset. Gärna ett mjukt fint ljus och våga exprimentera med olika ljus, t ex svagt motljus.
      Ett makroobjektiv är förstås väldigt bra att ha också 😉

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | april 8, 2011 | Svara

      • Hej Sonja!
        Tusen tack för de jätte bra tipsen jag fick av dig för att fotografera.

        Hälsningar Ingegerd

        Kommentar av Ingegerd | april 8, 2011


Kommentera

